Всяка година в края на януари се провежда най-голямото световно състезание за разработка на компютърни игри - Globаl Game Jam (www.globalgamejam.org). И тази година Габрово ще бъде част от това интересно и популярно събитие. Основен организатор и домакин e Домът на хумора и сатирата, а събитието отново е подкрепено от местния бизнес и партньори.
В дните 26-28 януари Музеят ще събере на едно място програмисти, художници, аниматори, писатели, любители на настолните и компютърни игри. Обединени в отбори, те ще трябва да разработят компютърна или настолна игра до ниво прототип, след което да я качат в платформата на Globаl Game Jam.
На местно ниво игрите ще бъдат оценени от жури в състав: Маргарита Доровска – директор на Дома на хумора и сатирата, д-р Светослав Косев – заместник-декан във Факултета по изобразително изкуство към Великотърновския университет, д-р Божидар Станчев – експерт по тoпология на 3D модели, преподавател в Шуменския университет.
Оценяването ще става по стандартни критерии, а това което ще търси журито и ще донесе бонус точки на отборите са сюжети и персонажи в игрите, близки до Габрово и габровци – находчиви и пестеливи, предприемчиви, с много чувство за хумор, както и присъствието на отличителни символи на града.
Организаторите на Gabrovo Game Jam предвиждат и паралелно събитие за деца, които да разработят настолни игри. Подробности за детската програма на хакатона очаквайте през идната седмица.
Всяка година организаторите определят тема, върху която се разработват графичните визии на игрите и игровата логика. През изминалата година участниците се „понесоха” по „вълни”, а каква ще бъде тазгодишната тема, ще се разбере в 17:00 часа на 26 януари, официалният старт на хакатона в над 90 държави по целия свят.
Всяка година GlobalGameJam предлага т.нар. отличители (от англ. diversifiers) - допълнителни условия и ограничения, които не са задължителни, но могат да помогнат на една игра да изпъкне.
Примери за подобни отличители са: играта да може да се играе с една ръка; играта да няма графика или текст, а да възпроизвежда само звуци; героят, с който може да се играе да се движи само напред и никога назад; историята на играта да използва художествени творби, чиито авторски права са изтекли през последната година.
Ако любителското Ви или професионално поприще е в тези области, не пропускайте да се регистрирате до 20 януари за участие на сайта на
Освен среща със състезателите ще може да разгледате и експозициите разположени на четирите етажа. Всичко това на цената на стандартна входна такса.
Игрите са познати на човечеството от дълбока древност, но не са присъщи само за хората. Животните също играят. Например котките, които обичат да си побутват кълбо прежда или кучетата, които обичат да гонят хвърлена пръчка.
Игрите са съществена част от живота както на индивида, така и на семейството и общността. Човек посяга към тях в свободното си време за отмора и забавление или ги използва с точно определена цел. Светът на игрите е необятен. Те се играят от хора на различни възрасти - индивидуално, индивидуално в група, в отбори, както в реалното, така и във виртуалното пространство.
Основни компоненти на играта са нейните правила и цел. А най-известните и неписани правила са – удоволствието и забавлението. Игрите включват умствено или физическо стимулиране, а често и двете. Много игри спомагат за развиване на практически умения, стратегическа мисъл и похвати, други се използват с образователна цел.
Безспорно през последните две десетилетия компютърните и видео игри са взели превес над традиционно познатите игри на XX век, като домино, дама, реми, но и са предизвикателство за популярността на спортните игри. С динамичното развитие на технологиите и тяхната достъпност все повече хора играят на своите персонални устройства.
Много от компаниите, които разработват мобилни приложения – сюжетни игри, залагат на хумористичния елемент и смеха, защото така човек най-лесно се разтоварва.
Настолните игри също се развиват динамично и намират свои верни почитатели на различни възрасти. Екип от музея също ще се включи в предизвикателството на Gabrovo Game Jam със задачата да измисли и изработи прототип на уникална настолна игра, която да популяризира и тренира играещите втрадициите на габровския хумор.