Генуа мост трагедия
Генуа мост трагедия / Gulliver/Getty Images
Икономистът проф. Милен Балтов за това как се "потъва с моста като Атлантида"
Да потънеш с моста като Атлантида
98833
Да потънеш с моста като Атлантида
  • Да потънеш с моста като Атлантида
Интересен поглед върху ситуация, която поставя България сред добрите примери по отношение на пътната инфраструктура. В случая причината е, че у нас вместо магистралите да се отдават на концесия, те се поддържат от обществена агенция. Сравнението е с лошия пример за публично-частно партньорство в Италия, който беше "осветен" след пропадането на моста "Моранди" в Генуа.

След трагедията: Какво ще направи компанията оператор на рухналия мост в Генуа?


Тази съпоставка в полза на страната ни, разбира се не прави "Трейс Холдинг"  дружество за пример, но поне показва, от какви трудни ситуации на този етап се е спасила България, защото в този сектор ползите не отиват към държавата, а към монополистите, а таксите стават все по-големи за пътуващите.

GDPaaargh! Или как ще ни атакуват рекламите след новото изискване за защита на личните данни


По тази тема в рубриката по Дарик Югоизток "Икономистът говори", проф. д-р Милен Балтов обясни "как да потънеш с моста като Атлантида". По думите му, добрият вариант е държавата, обществото и контролните органи да имат пряка намеса и да не се губи ноухау над построяването и управлението на един важен стратегически ресурс.

Милен Балтов в предаването Икономистът говори
Дарик радио, Бургас


Става дума за най-голямата инфраструктурна компанията в Европа „Атлантия“, която е собственик на концесионера на половината магистрали в Италия, включително и на злополучния мост, който се срути на 14 август, а 41 загинаха. Тя е сред най-големите концесионери на магистрали в цял свят.
След този инцидент съвсем нормално компанията стигна до срив на акциите й с 27%, но обяви, че е готова да даде 500 млн. евро компенсация на близките на жертвите и в помощ за изграждане на срутения мост.

 

Пазарният модел в образованието: Знания, а не екстравагантно обучение


Следващата седмица ще бъде ключова, защото до средата на септември отговорните институции в Италия са дали срок на "Атлантия" да отчете какво е направила за магистралата и конкретния участък на срутването.  В зависимост от резултата от инспекцията, може да се стигне до изпълнение на реалната заплаха – отнемане на концесията. Тя беше отправена от лидерът на водещата партия в Италия  "Пет звезди" и вицепремиер  Луиджи Ди Майо. Той обещава концесията да бъде дадена на държавна компания, която да поеме отговорностите на инфраструктурния гигант Атлантия“.  По думите на икономиста проф. д-р Милен Балтов обаче това е невъзможно. Причината е, че само от холдинга „Аутостраде пер л’Италия”, контролиран от инфраструктурната група, Атлантия печели 2 млрд. евро само за шест месеца. 

През 1999 г.  Италия сключва договор за публично-частно партньорство с Атлантия, с който й предоставя огромна част от магистралите на Италия. Това води до печалби за компанията и огромен ръст на акциите й. Растежът води до придобиване на концесии на летища в Италия, във Франция, пътища в Латинска Америка, Европа и дори в Индия. А през тази година сключва договор с най-големия концесионер в Испания. Сделка, която може да изведе "Атлантия" до челното място в света като концесионер на пътища и да превърне италианското правителство в един "играч, склонен на много компромиси".

 

Топ 10 на професиите, които ще се заплащат най-добре до 10 години



За сравненията с България и за по-добрата алтернатива при партньорство между бизнес и държава, чуйте в звуковия файл от водещия икономист Милен Балтов: