„По време на лятната почивка е еднакво важно да знаем правата си, да сме с усещането, че те са защитени и че има на кого да разчитаме за съдействие, в случай че все пак възникне някакъв проблем. В още по-голяма степен това е валидно, когато сме на почивка в чужда държава или на път. Ето защо приветствам вече традиционната инициатива на функциониращия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център – България за разкриването на еднодневни приемни в някои от по-големите морски градове и курорти, по време на които туристите – български и чуждестранни, могат да научат повече за своите права, да се снабдят с информационни материали и да получат експертна консултация.” Това каза Константин Райков, член на КЗП, на брифинг в Бургас по повод старта на информационна кампания на ЕПЦ.
„За да се избегнат проблемите и неприятните преживявания при пътуване и почивки, потребителите трябва да се запознаят предварително със своите права. Защото нашите наблюдения показват, че когато хората знаят правата си и ги търсят, търговците ги спазват“, каза Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ към КЗП.
Според статистиката на ЕПЦ около една четвърт от жалбите и запитванията, получени в ЕПЦ за първите 6 месеца, са свързани с транспорта – закъснели полети, забавен или загубен багаж, проблеми при пътуване с автобус или с наемането на кола. Арсенов посъветва потребителите да пазят всички касови бележки и доказателствата, свързани с тяхното пътуване или почивка. Ако има проблеми – да се обърнат към търговеца и в случай че той не им съдейства, да потърсят ЕПЦ, когато спорът е трансграничен, или КЗП, когато става въпрос за национален случай.
Райков добави, че разкритите от КЗП за летния сезон виртуални приемни за консултации и сигнали при ползването на туристически услуги и покупки в търговската мрежа могат да бъдат полезни и на чуждестранните туристи. „В случай че граждани на друга държава се свържат с наши представители чрез тези приемни, ние имаме готовност да осъществим бърза връзка с Европейския потребителски център, който съдейства за разрешаването на трансгранични спорове, т.е. казусите между търговец от дадена държава и потребител от чужда страна”, обясни той.
Информационната кампания на Европейския потребителски център стартира в понеделник в Поморие. В рамките на инициативата през юли и август ще бъдат разкривани еднодневни щандове на възлови места в центъра или на крайбрежните алеи на морски курорти, както и гишета на пътника на летищата във Варна и Бургас. Целта е предоставянето на информационни материали и консултации на гражданите на място за техните права при ползването на туристически услуги и при пътуване.