Касини направи впечатляващи открития за гигантски бури, метанови езера, скрити океани / БГНЕС
Космическият апарат на НАСА "Касини" се разпадна атмосферата на Сатурн при финалното си спускане в нея след впечатляващо пътуване в космоса, продължило 20 години, съобщи Асошийтед прес.

Краят на "Касини" идва след Космическият апарат редица впечатляващи открития за гигантски бури, метанови езера, скрити океани, съобщи сайтът Върв.

НАСА с изненадващо откритие за района между Сатурн и пръстените й

Големият колкото училищен автобус апарат изследва системата на Сатурн от 13 години. Той е в космоса от 20 години - изстрелян беше през 1997 г. Някои от откритията му са толкова значими, че специалистите настояват за друга мисия до Сатурн.
През 2005 г. "Касини" прелетя за първи път край луната Енцелад. Магнитометърът на апарата откри странно смущение около южния полюс - магнитното поле беше изкривено по начин, сякаш от Енцелад изригват газове.

"Касини" откри уникално явление на Сатурн (ВИДЕО)

След две допълнителни прелитания и снимки на южния полюс, научният екип установи, че от луната изригват струи водна пара. Това откритие накара НАСА да преработи плана за мисията и да добави още прелитания край Енцелад. Те разкриха, че струите идват от солен океан под кората. В този океан може да има необходимите за живот съставки.
След това "Касини" откри водород в струите, излизащи от Енцелад. Това означава, че на дъното на океана може да има хидротермални отвори като на Земята. Именно там може да има живи организми.

Учени идентифицираха нов източник за съществуване на извънземен живот

Така НАСА преосмисли разбирането си за потенциалните обитаеми светове и вече не търси живот само в "златната зона" около звездите, където температурите са благоприятни. Енцелад показа, че и малките ледени обекти далече от звездата могат да имат течен океан под кората.

Една от основните цели на "Касини" беше да изследва луната Титан. Там беше изпратена европейската сонда "Хюйгенс" на 14 януари 2005 г. През 2,5-часовото си спускане тя направи подробни измервания на атмосферата и снимки на повърхността. След това "Касини" изследва допълнително луната, картографира повърхността, заедно с езерата от течен етан и метан.

Търсят живот на луната Енцелад

Това отреди специално място на Титан в Слънчевата система, защото е единственото небесно тяло освен Земята с течни басейни на повърхността. Много специалисти допускат, че потенциалният живот на Титан може да разчита на метана по същия начин, по който на Земята му е необходима вода.

Титан има и климатичен цикъл. Там се образуват облаци от метан, от които вали дъжд. Много от химикалите в атмосферата са като на земната. Специалистите мислят, че атмосферата на Титан е като праисторическата на Земята, а маранята оприличават на смога в мегаполисите, но по-силен.

"Касини" събра и информация за пръстените на Сатурн и загадъчния гигантски шестоъгълник на северния му полюс.
Оказа се, че в центъра му е огромен ураган, с око около 50 пъти по-широко, отколкото на земните. Защо формата е шестоъгълна, обаче остана неясно, както и какво поддържа струята.

С годините "Касини" разкри размера и състава на частиците в пръстените, както и техния произход. Оказа се, че ледените частици от струите на Енцелад изграждат по-голямата част от почти прозрачния външен пръстен Е. Стана ясно също, че пръстените не са равномерни и има зони, където частиците се струпват. Това създава неравности, които изпъкват с височина като на Скалистите планини.
Сатурн има повече от 60 луни. Шест от тях бяха открити от "Касини". Космическият апарат видя и малки спътници, които се движат сред пръстените. Той направи и невероятно подробни снимки на тези спътници, например на гъбестата луна Хиперион, на Пан и Атлас, които приличат на летящи чинии, на наподобяващия картоф Прометей.

Макар и животът на "Касини" да приключва, тази седмица той направи последни снимки на Титан, Енцелад и пръстените. Измерванията ще спрат чак три часа преди да бъде получен последният сигнал, през които "Касини" ще предава събраната информация. Сигналът от "Касини" достига до Земята за 83 минути.

Вижте мисията "Касини" в дати

14 октомври 1997 г. - Пътешествието към Сатурн започна с изстрелване на космическия апарат "Касини" със сондата "Хюйгенс" от Кейп Канаверал във Флорида.

25 април 1998 г. - "Касини-Хюйгенс" прелетя край Венера, като се доближи на около 284 км от повърхността на планетата.

Декември 1999 г. - април 2000 г. - "Касини" стана седмият космически апарат, прелетял през астероидния пояс.

31 октомври 2002 г. - "Касини" засне Сатурн, докато тестваше камерата си от разстояние почти два пъти по-голямо от това между Земята и Слънцето. До Сатурн космическият апарат пристигна две години по-късно.

31 май 2004 г. - "Касини" откри две луни на Сатурн, наречени по-късно Метония и Палена.

30 юни 2004 г. - "Касини" стана първият апарат, застанал на орбита около Сатурн.

23 декември 2004 г. - Сондата "Хюйгенс" се отдели от "Касини", за да започне триседмичното си пътешествие към луната Титан.

13 януари 2005 г. - Сондата "Хюйгенс" кацна на Титан - най-голямата луна в системата на Сатурн.

8 март 2006 г. - Учени обявиха, че са открили доказателства за резервоари от течна вода на луната Енцелад.

21 юли 2006 г. - Радарът на "Касини" откри няколко малки езера на Титан.

23 юни 2009 г. - Учени откриха солен лед на Енцелад, което показа, че там може да има океан под повърхността.

2 февруари 2010 г. - НАСА удължи мисията "Касини" до края на 2017 г.

12 април 2017 г. - Учени обявиха, че имат данни за вливане на водороден газ в океана на Енцелад. Той може да осигурява източник на химическа енергия, необходим за живота.

14 август 2017 г. - "Касини" започна последното от петте "свръхблизки" преминавания през атмосферата на Сатурн.

15 септември 2017 г. - Окончателно спускане към Сатурн, като се очаква "Касини" да се разпадне и изгори в атмосферата.