/ / iStock/Getty Images
Солените води на легендарното езеро в Близкия Изток могат да се определят като една от най-негодните за живот среди в света. Въпреки това, дори и там, без въглерод или кислород, микроорганизмите може да са намерили начин да оцелеят чрез пречистване на мъртвата биомаса.

Лунни фрагменти, донесени на Земята от мисии, променят познанието ни за Вселената

Изследване, публикувано в научното списание Geology, е описало микроорганизмите, способни да оцелеят под Мъртво море, на 250 м под повърхността на водата. Следи от едноклетъчни организми са открити в сондажи на утайките на дълбокия солен слой на едно от най-солените езера на Земята. Тези същества може да успеят да оцелеят благодарение на микроскопичните водни мехурчета, хванати във формациите и тяхното „некрофагично” поведение, захранващи остатъците от други микроорганизми, живеещи под Мъртво море.

Въпреки че изследователите вече са доказали, че небактериалните организми, наречени археи, които се намират в най-екстремните среди, могат да живеят в утайката на Мъртво море, екип от университета в Женева, начело с Камил Томас, е открил уникални молекули, които бактериите използват за захранване, когато има много малко източници на енергия.

10 любопитни факта за Слънчевата система

Тези частици, наричани восъчни естери, са открити в 120 000 годишни геологични слоеве. Тъй като археите не могат да ги произведат, изследователите предполагат, че те може да са произведени от бактериални форми на живот. Може да са използвали мъртвите археи като храна, за да оцелеят. Учените заключиха, че този некрофагичен начин на живот би могъл да им помогне да произвеждат запаси от въглерод, а също и да създадат вода, което прави мехурчетата им по-малко солени. Твърди се, че това е безпрецедентен модел за поддържане на живота на бактериите.

Специалисти обясниха загадъчното изчезване на метан в атмосферата на Марс

Отделно проучване за магнитните характеристики на утайките, проведено от Томас и Яел Еберт от Института за науки за Земята към Еврейския университет, също „предостави доказателства за бактериална активност“, съобщава Хаарец. „Това е особено бавен механизъм. Темпът му обяснява защо досега учените не са успели да видят микроорганизми в лабораторията, които съществуват в такива екстремни условия като тези, открити в Мъртво море”, каза Еберт пред Хаарец.

ThinkStock/Getty Images

Възможността в екстремната среда дълбоко под Мъртво море да има огромна жива биомаса, има интересни последици, когато става въпрос за търсене на живот на Марс, се посочва в заключение на изследването. Хаарец отбелязва, че НАСА явно е открила същия минерал на Червената планета, който е открит в седиментите на Мъртво море. Това може да означава, че там биха могли да се провеждат биологични процеси, подобни на тези в Мъртво море.