Не са открити черните кутии на йеменския „Еърбъс
Не са открити черните кутии на йеменския „Еърбъс / снимка: БГНЕС

Засечени са по-скоро радиофаровете за бедствие, а не черните кутии на катастрофиралия на 30 юни край Коморските острови самолет "Еърбъс А-310" на йеменската държавна авиокомпания "Йемения еър". Това уточни френският държавен секретар за сътрудничеството Ален Жоаянде, цитиран от Франс прес.
   
По този начин Жоаянде се отметна от съобщението, което направи тази сутрин, че е била локализирана една от черните кутии.
   
Френският държавен секретар за сътрудничеството е на Коморските острови, за да помогне за координирането на издирвателните операции с местните власти, съобщава БТА.

Междувременни президентът на "Йемения еър" Абдел Халед ал Кади съобщи, че компанията му ще изплати най-малко по 20 000 евро обезщетение на семействата на всяка от 152-те жертви на катастрофата, предаде АФП.

Той уточни, че тази сума ще бъде само първи транш от компенсациите. На борда на машината, която летеше по линията Сана-Джибути-Морони, се намираха 142 пътници и 11-членен екипаж и засега е открит само един оцелял, 13-годишната Бахия Бакари. Тя е с фрактура на ключица и обгорено коляно и се възстановява под грижите на лекари.

Вицепрезидентът на Коморските острови Иди Надхоим, който отговаря за транспорта, упрекна Франция, че не е информирала страната му за състоянието на самолета „Еърбъс А310" на йеменската държавна авиокомпания "Йемения еър", предаде Франс прес. Агенцията уточнява, че самолетът е имал забрана да извършва полети от и до Франция от 2007 г.
   
"Щеше ни се французите да ни информират за всякаква нередност или проблем с този самолет. Каква е тази дискриминация между французи, които трябва да бъдат защитени и французи, които биват оставени да летят в такъв самолет? За нас щеше да е по-лесно ако Франция ни беше изпратила списък на еърбъсите, които са негодни за полет. Това за жалост не бе направено", заяви коморският вицепрезидент.
   
„Йемения еър" е под наблюдение от Европейския съюз, а Европейската организация за безопасност на въздухоплаването й е отнела разрешителното за техническа поддръжка на регистрирани в ЕС самолети. Йеменският въздушен превозвач обаче не е в черния списък на авиокомпаниите, на които е забранено да осъществяват полети на територията на ЕС.
   
Според Международната федерация на самолетните пилоти, която има над 100 000 членове, катастрофиралият самолет може би е кръжал в опит да направи нов заход към пистата в Морони заради лошото време. Той е правил опита за кацане в 01.30 ч. сутринта местно време в тъмнина и лоши атмосферни условия, заяви говорител на уважаваната професионална организация, чиито пилоти са добре запознати с летищата по света, предаде Асошиейтед прес.
   
Според говорител на организацията летището в Морони е смятано за трудно за кацане заради местните атмосферни условия и разположени източно от пистата хълмове. За идващи от юг самолети пистата е екипирана със система за кацане, пригодена за всякакво време, но идващите от север самолети трябва да кацат без нейна помощ, само по зрителна преценка на пилотите. Летището освен това не разполага с модерна радарна система за насочване на самолети, съобщава БТА.
   
Във Франция бе започнато съдебно разследване на катастрофата, предаде Франс прес, като се позовава на съдебен източник. То е срещу неизвестен извършител за убийство по непредпазливост.