Въпреки военновременните условия, украинските власти се справят по-добре от очакваното, както по отношение на ежедневните разходи, така и по отношение на напредъка на програмата за реформи в страната. Събират се по-високи от очакваните данъчни приходи, а пенсиите и заплатите засега се изплащат навреме. Валутните резерви на страната са по-големи от всякога, а инфлацията е сведена до 5%.
Украйна най-накрая проведе важни и политически предизвикателни реформи в областта на върховенството на закона. Украинското правителство трябва да бъде поздравено за значителните си постижения на икономическия фронт, докато се защитаваше от най-голямото нашествие в Европа след Втората световна война.
Признаците на обикновеното ежедневие във военновременна Украйна са отражение на забележителната устойчивост, демонстрирана от украинците след началото на пълномащабната инвазия на Русия преди почти две години. Тази нормалност се дължи и на малко забелязваното обстоятелство, че украинската икономика се представя изненадващо добре през 2023 г.
Добрите икономически резултати на Украйна са отразени в последните оценки на ЕС и МВФ. "Въпреки войната страната се възползва от по-силно от очакваното възстановяване и устойчив импулс на реформите", отбеляза МВФ в обобщение от декември 2023 г.
През есента на 2022 г. мнозина бяха обезпокоени от заплахата от повишаване на инфлацията в Украйнапоради неизпълнението на ангажиментите от страна на ЕС. Украйна беше принудена да печата пари и през декември 2022 г. инфлацията нарасна до 27%. Европейската комисия обърна внимание и осигури финансиране в размер на 20 млрд. долара за 2023 г., което покрива около половината от бюджетните нужди на Украйна. Съединените щати допринесоха с още 10,9 млрд. долара, а МВФ осигури 4,5 млрд. долара. В крайна сметка бюджетният дефицит на Украйна в размер на около 40 млрд. долара беше финансиран с повече от необходимото. В резултат на това инфлацията спадна до едва 5% към октомври 2023 г.
През 2024 г. Украйна беше предвидила чуждестранно финансиране в размер на 41 млрд. долара, но тъй като чуждестранните средства може да се окажат недостатъчни, финансовият министър на страната предложи да бъде преразгледан до 37 млрд. долара, не на последно място поради по-големите от очакваните данъчни приходи. Тази ревизирана цифра може да се окаже реалистична. МВФ отбеляза, че през периода януари-септември 2023 г. събираемостта на данъците е нараснала с 23% на годишна база.
„Украйна все още се нуждае от 37 млрд. долара западна финансова помощ, за да поддържа икономиката си на повърхността в условията на почти двегодишна руска инвазия,“ заяви министър-председателят Денис Шмигал.
„Миналата година страната е получила 42,6 млрд. долара чуждестранно финансиране, от които 27% са били под формата на безвъзмездни средства“, добави той, посочвайки ЕС, САЩ, Япония, Канада, Великобритания, МВФ и Световната банка като основните икономически поддръжници на Киев.
"Нуждите за тази година възлизат на повече от 37 млрд. долара. Разчитаме на редовна, стабилна и навременна помощ от нашите партньори", каза той на първото заседание на правителството си за 2024 г., което се проведе на фона на засилените руски удари през последните дни.
Въпреки това, Украйна едновременно увеличава бюджетните си приходи, а почти половината от разходите - 43,9 млрд. евро, или около 22% от БВП на страната - ще бъдат посветени на отбраната и сигурността, съгласно закона за бюджета за 2024 г., приет от Радата, украинския парламент, през ноември миналата година.
Обикновено страна с програма на МВФ се проваля в някои отношения, но това не се отнася за Украйна през 2023 г. МВФ потвърди, че до края на септември Украйна е изпълнила всички количествени критерии за изпълнение, както и всички индикативни цели, и то с голям марж, като е събрала много повече данъци от предвиденото, а социалните разходи са продължили да се изпълняват според плана.
Забележително е, че Украйна е извършила повече системни реформи от когато и да било по време на войната. Тези реформи се провеждат по инициатива на ЕС и МВФ и с активната подкрепа на САЩ и групата на държавите от Г-7.
На 14 декември 2023 г. ЕС реши да започне преговори за членство с Украйна. Това знаково решение се основаваше на факта, че Украйна изпълни седем жизненоважни условия, поставени от ЕС през юни 2022 г. Четири от тях се отнасяха до върховенството на закона, а три бяха политически. Най-важните условия бяха прочистването на прословутия корумпиран Конституционен съд и на също толкова непълноценния Върховен съвет на правосъдието, който назначава съдиите в Украйна. Тези стъпки са сред най-важните реформи в областта на върховенството на закона, провеждани някога в Украйна.
Изглежда, че ЕС си е взел поука от прекалено снизходителната си политика към България и Румъния. Сега Брюксел изисква конкретни промени и ги описва подробно. Украйна изпълни всички негови искания, като президентът Зеленски подписа последните три закона седмица преди свикването на ЕС през декември 2023 г.
Украйна най-накрая проведе важни и политически предизвикателни реформи в областта на върховенството на закона. Украинското правителство трябва да бъде поздравено за значителните си постижения на икономическия фронт, докато се защитаваше от най-голямото нашествие в Европа след Втората световна война.
Признаците на обикновеното ежедневие във военновременна Украйна са отражение на забележителната устойчивост, демонстрирана от украинците след началото на пълномащабната инвазия на Русия преди почти две години. Тази нормалност се дължи и на малко забелязваното обстоятелство, че украинската икономика се представя изненадващо добре през 2023 г.
Добрите икономически резултати на Украйна са отразени в последните оценки на ЕС и МВФ. "Въпреки войната страната се възползва от по-силно от очакваното възстановяване и устойчив импулс на реформите", отбеляза МВФ в обобщение от декември 2023 г.
През есента на 2022 г. мнозина бяха обезпокоени от заплахата от повишаване на инфлацията в Украйнапоради неизпълнението на ангажиментите от страна на ЕС. Украйна беше принудена да печата пари и през декември 2022 г. инфлацията нарасна до 27%. Европейската комисия обърна внимание и осигури финансиране в размер на 20 млрд. долара за 2023 г., което покрива около половината от бюджетните нужди на Украйна. Съединените щати допринесоха с още 10,9 млрд. долара, а МВФ осигури 4,5 млрд. долара. В крайна сметка бюджетният дефицит на Украйна в размер на около 40 млрд. долара беше финансиран с повече от необходимото. В резултат на това инфлацията спадна до едва 5% към октомври 2023 г.
През 2024 г. Украйна беше предвидила чуждестранно финансиране в размер на 41 млрд. долара, но тъй като чуждестранните средства може да се окажат недостатъчни, финансовият министър на страната предложи да бъде преразгледан до 37 млрд. долара, не на последно място поради по-големите от очакваните данъчни приходи. Тази ревизирана цифра може да се окаже реалистична. МВФ отбеляза, че през периода януари-септември 2023 г. събираемостта на данъците е нараснала с 23% на годишна база.
„Украйна все още се нуждае от 37 млрд. долара западна финансова помощ, за да поддържа икономиката си на повърхността в условията на почти двегодишна руска инвазия,“ заяви министър-председателят Денис Шмигал.
„Миналата година страната е получила 42,6 млрд. долара чуждестранно финансиране, от които 27% са били под формата на безвъзмездни средства“, добави той, посочвайки ЕС, САЩ, Япония, Канада, Великобритания, МВФ и Световната банка като основните икономически поддръжници на Киев.
"Нуждите за тази година възлизат на повече от 37 млрд. долара. Разчитаме на редовна, стабилна и навременна помощ от нашите партньори", каза той на първото заседание на правителството си за 2024 г., което се проведе на фона на засилените руски удари през последните дни.
Въпреки това, Украйна едновременно увеличава бюджетните си приходи, а почти половината от разходите - 43,9 млрд. евро, или около 22% от БВП на страната - ще бъдат посветени на отбраната и сигурността, съгласно закона за бюджета за 2024 г., приет от Радата, украинския парламент, през ноември миналата година.
Обикновено страна с програма на МВФ се проваля в някои отношения, но това не се отнася за Украйна през 2023 г. МВФ потвърди, че до края на септември Украйна е изпълнила всички количествени критерии за изпълнение, както и всички индикативни цели, и то с голям марж, като е събрала много повече данъци от предвиденото, а социалните разходи са продължили да се изпълняват според плана.
Забележително е, че Украйна е извършила повече системни реформи от когато и да било по време на войната. Тези реформи се провеждат по инициатива на ЕС и МВФ и с активната подкрепа на САЩ и групата на държавите от Г-7.
На 14 декември 2023 г. ЕС реши да започне преговори за членство с Украйна. Това знаково решение се основаваше на факта, че Украйна изпълни седем жизненоважни условия, поставени от ЕС през юни 2022 г. Четири от тях се отнасяха до върховенството на закона, а три бяха политически. Най-важните условия бяха прочистването на прословутия корумпиран Конституционен съд и на също толкова непълноценния Върховен съвет на правосъдието, който назначава съдиите в Украйна. Тези стъпки са сред най-важните реформи в областта на върховенството на закона, провеждани някога в Украйна.
Изглежда, че ЕС си е взел поука от прекалено снизходителната си политика към България и Румъния. Сега Брюксел изисква конкретни промени и ги описва подробно. Украйна изпълни всички негови искания, като президентът Зеленски подписа последните три закона седмица преди свикването на ЕС през декември 2023 г.