Петър Нефтелимов е биотехнолог по образование. Има две магистратури – по биобизнес и по бизнес администрация. Вече над 10 години се развива в сферата на предприемачеството и маркетинга. Основател е на медията за практическите съвети за бизнеса Neftelimov.com, която спечели 2-ро място на публиката за ,,Медия на годината‘‘ през 2021 г. Автор е на книгата ,,Успехът в българския ген‘‘, разказваща уроците на 49 успели българи в страната и чужбина и вдъхновяваща стотици читатели да поемат по пътя на успеха. Петър е част от двете най-престижни класации в България – ,,30 под 30‘‘ на Forbes и ,,40 до 40‘‘ на Дарик радио. Под негово менторство младежки стартъпи успяват да спечелят начално финансиране.
Още докато е студент по биотехнологии, създава биотехнологичния стартъп ,,Цвете в епруветка‘‘. Стартъпът се бори срещу букетите от рязан цвят, които оказват отрицателно влияние върху природата заради площите за отглеждане, голямото количество вода и въглеродните емисии от транспорт и логистика по въздух. Онлайн магазинът на Цвете в епруветка е участник в конкурса Ecommerce Awards 2024 в категорията за ръчно изработени продукти. Повече за стартъпа ще разберем в следното интервю с Петър.
Кога и как стартира вашата компания Цвете в епруветка?
По време на бакалавъра ми по биотехнологии в Биологически факултет към Софийски университет, след като преминахме курса по растителни биотехнологии на катедра ,,Физиология на растенията‘‘ към Биологически факултет, с Йоана Ушакова и други колеги-студенти видяхме възможност за стартиране на бизнес с междинния продукт от нашата лабораторна работа, а именно цвете в епруветка.
В лабораторната практика цветът е приет като нежелан ефект в епруветката и се отстранява, докато ние целим точно обратното и спираме процеса до епруветка. Нашата продуктова иновация е в това, че растението в епруветката цъфти, прецъфтява и пак цъфти. Когато си свърши хранителната среда в епруветката, притежателят му сам може да го пресади в саксия.
Какви са предимствата на Цвете в епруветка?
Кога и как стартира вашата компания Цвете в епруветка?
През 2021 г. бяхме избрани за един от 17 проекта на млади учени-иноватори по програма на Фондация Америка за България и получихме финансиране в размер на 14 908 лв. Благодарение на това финансиране с Йоана създадохме фирмата ТЮБ ПЛАНТ ООД. Година по-късно намерихме нашия основен партньор в лицето на Институт по декоративни и лечебни растения, София, и започнахме производство на цветя в епруветки. Влязохме в класациите на Forbes и Дарик радио за иновативни и успешни бизнеси. Благодарни сме и на журито от миналогодишното издание на Academy Awards, които ни поставиха на 1-во място в категория “Проведена социална кампания”.
Като цяло, всяка следваща година ни е по-успешна от предишната. До този момент сме продали над 5400 броя цветя в епруветки.
Тази година станахме финалисти в националните конкурси на Creative Business Network Cup и We Make Future. По този начин си завоювахме участия в 2 престижни изложения за иновации в Копенхаген и в Болоня през юни. На тези изложения представихме нашата иновативна продукция на посетители от цял свят. Целта ни е да разширим производството и да предлагаме на клиенти от цяла Европа нашите уникални цветя, които внасят усмивки и любов в техния ден.
Цветарската индустрия как оказва отрицателно въздействие върху околната среда?
Цветарската индустрия, и по-специално производството на рязан цвят, е свързана с огромен разход на природни ресурси и отделяне на въглеродни емисии.
Неправилното използване на земеделските площи. Огромни терени, които могат да бъдат използвани за отглеждане на храни или технически култури, се отделят за производство на рязан цвят
Разходът на вода в цветарството е колосален. Над 70% от прясната вода в световен мащаб се използва за напояване на селскостопански култури, включително цветя. В Африка този процент достига до 83%, откъдето са реално цветята на българския пазар. Този ресурс би могъл да бъде оползотворен за отглеждане на храни в региони, които изпитват недостиг на вода.
Въглеродният отпечатък на индустрията за рязан цвят е значителен. Над 80% от цветята, продавани на българския пазар, са внос и се транспортират по въздух. Само цветята, изпратени от Колумбия до САЩ за Свети Валентин през 2018 година, са произвели около 360 000 метрични тона въглероден диоксид. Това е еквивалент на емисиите на 78 000 автомобила за една година. Това се случва всяка година, не само за Свети Валентин, а мащабите са глобални и включват целогодишни пратки на цветя по целия свят.
Нашата мисия е да предложим решение на тези глобални проблеми, като намалим площите за рязан цвят и техния негативен ефект върху околната среда. Цвете в епруветка предлага устойчив и екологичен алтернативен продукт, който изисква минимални ресурси за производство.
Какви нови продукти планирате да предложите в бъдеще, за да разширите портфолиото на Цвете в епруветка?
В момента усилено търсим финансиране в размер на 500 000 лв. за изграждането на собствена лаборатория, която ще бъде ключова за създаването на нови продукти и разширяването на портфолиото на Цвете в епруветка. С тази лаборатория ще можем да проучим и да предлагаме нови видове растения, цъфтящи инвитро в епруветки.
В допълнение към нашата основна дейност, в дългосрочен план планираме създаването на Банка за високопродуктивни плодове и зеленчуци.
Целта ни е да подбираме и съхраняваме най-добрите сортове, адаптирайки ги чрез инвитро методи, за да разширим клиентската си база и в земеделския сектор.
Пример за този процес е следният. Вземаме най-сладкия пъпеш от пазара и засаждаме неговите семки. От новопокълналите растения подбираме тези, които произвеждат най-сладките и най-продуктивни плодове. Тези растения след това адаптираме инвитро, създавайки разсад с идентични генетични качества, които са клонинги на прародителя. Този подход ни дава възможност да предлагаме на производителите устойчиви сортове с предсказуемо качество и висока продуктивност за години напред.
В това ново направление нашата мисия ще бъде да съхраним и разпространим изконните български сортове плодове и зеленчуци, които носят ценни традиции и вкусове.
Цвете в епруветка е част от eCommerce Awards 2024 – конкурсът, който търси звездите на онлайн търговията в България! Повече информация за наградите и как да се включите, може да намерите тук: ecommerceawards.bg.
Още докато е студент по биотехнологии, създава биотехнологичния стартъп ,,Цвете в епруветка‘‘. Стартъпът се бори срещу букетите от рязан цвят, които оказват отрицателно влияние върху природата заради площите за отглеждане, голямото количество вода и въглеродните емисии от транспорт и логистика по въздух. Онлайн магазинът на Цвете в епруветка е участник в конкурса Ecommerce Awards 2024 в категорията за ръчно изработени продукти. Повече за стартъпа ще разберем в следното интервю с Петър.
Кога и как стартира вашата компания Цвете в епруветка?
По време на бакалавъра ми по биотехнологии в Биологически факултет към Софийски университет, след като преминахме курса по растителни биотехнологии на катедра ,,Физиология на растенията‘‘ към Биологически факултет, с Йоана Ушакова и други колеги-студенти видяхме възможност за стартиране на бизнес с междинния продукт от нашата лабораторна работа, а именно цвете в епруветка.
В лабораторната практика цветът е приет като нежелан ефект в епруветката и се отстранява, докато ние целим точно обратното и спираме процеса до епруветка. Нашата продуктова иновация е в това, че растението в епруветката цъфти, прецъфтява и пак цъфти. Когато си свърши хранителната среда в епруветката, притежателят му сам може да го пресади в саксия.
Какви са предимствата на Цвете в епруветка?
- Живее минимум 2 месеца без грижи, включително поливане.
- Изисква място с температура 22-24 градуса и непряка слънчева светлина.
- Цъфти, прецъфтява и пак цъфти в самата епруветка, благодарение на което може да се наблюдава цялото развитие на растението.
- Подходящо за хора с алергии и лечебни заведения.
- Малки размери и не цапа с цветен прашец;
- Когато му свърши хранителната среда (гела), може да се пресади в саксия.
През 2021 г. бяхме избрани за един от 17 проекта на млади учени-иноватори по програма на Фондация Америка за България и получихме финансиране в размер на 14 908 лв. Благодарение на това финансиране с Йоана създадохме фирмата ТЮБ ПЛАНТ ООД. Година по-късно намерихме нашия основен партньор в лицето на Институт по декоративни и лечебни растения, София, и започнахме производство на цветя в епруветки. Влязохме в класациите на Forbes и Дарик радио за иновативни и успешни бизнеси. Благодарни сме и на журито от миналогодишното издание на Academy Awards, които ни поставиха на 1-во място в категория “Проведена социална кампания”.
Като цяло, всяка следваща година ни е по-успешна от предишната. До този момент сме продали над 5400 броя цветя в епруветки.
Тази година станахме финалисти в националните конкурси на Creative Business Network Cup и We Make Future. По този начин си завоювахме участия в 2 престижни изложения за иновации в Копенхаген и в Болоня през юни. На тези изложения представихме нашата иновативна продукция на посетители от цял свят. Целта ни е да разширим производството и да предлагаме на клиенти от цяла Европа нашите уникални цветя, които внасят усмивки и любов в техния ден.
Цветарската индустрия как оказва отрицателно въздействие върху околната среда?
Цветарската индустрия, и по-специално производството на рязан цвят, е свързана с огромен разход на природни ресурси и отделяне на въглеродни емисии.
Неправилното използване на земеделските площи. Огромни терени, които могат да бъдат използвани за отглеждане на храни или технически култури, се отделят за производство на рязан цвят
Разходът на вода в цветарството е колосален. Над 70% от прясната вода в световен мащаб се използва за напояване на селскостопански култури, включително цветя. В Африка този процент достига до 83%, откъдето са реално цветята на българския пазар. Този ресурс би могъл да бъде оползотворен за отглеждане на храни в региони, които изпитват недостиг на вода.
Въглеродният отпечатък на индустрията за рязан цвят е значителен. Над 80% от цветята, продавани на българския пазар, са внос и се транспортират по въздух. Само цветята, изпратени от Колумбия до САЩ за Свети Валентин през 2018 година, са произвели около 360 000 метрични тона въглероден диоксид. Това е еквивалент на емисиите на 78 000 автомобила за една година. Това се случва всяка година, не само за Свети Валентин, а мащабите са глобални и включват целогодишни пратки на цветя по целия свят.
В момента усилено търсим финансиране в размер на 500 000 лв. за изграждането на собствена лаборатория, която ще бъде ключова за създаването на нови продукти и разширяването на портфолиото на Цвете в епруветка. С тази лаборатория ще можем да проучим и да предлагаме нови видове растения, цъфтящи инвитро в епруветки.
В допълнение към нашата основна дейност, в дългосрочен план планираме създаването на Банка за високопродуктивни плодове и зеленчуци.
Целта ни е да подбираме и съхраняваме най-добрите сортове, адаптирайки ги чрез инвитро методи, за да разширим клиентската си база и в земеделския сектор.
Пример за този процес е следният. Вземаме най-сладкия пъпеш от пазара и засаждаме неговите семки. От новопокълналите растения подбираме тези, които произвеждат най-сладките и най-продуктивни плодове. Тези растения след това адаптираме инвитро, създавайки разсад с идентични генетични качества, които са клонинги на прародителя. Този подход ни дава възможност да предлагаме на производителите устойчиви сортове с предсказуемо качество и висока продуктивност за години напред.
В това ново направление нашата мисия ще бъде да съхраним и разпространим изконните български сортове плодове и зеленчуци, които носят ценни традиции и вкусове.
Цвете в епруветка е част от eCommerce Awards 2024 – конкурсът, който търси звездите на онлайн търговията в България! Повече информация за наградите и как да се включите, може да намерите тук: ecommerceawards.bg.