КЗП спря заблуждаваща реклама на продукти, представяни с лечебно въздействие
КЗП спря заблуждаваща реклама на продукти, представяни с лечебно въздействие / Sofia Photo Agency

Реклама на продукти и методи, които обещават лечение на хронични заболявания, увреждане на тъкани и болести на органи, сред които дори и рак, е спряна със заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите /КЗП/ Дамян Лазаров. На фирмата „Nuga Best” е връчен и акт за заблуждаващата реклама. Освен че обещават лечебно въздействие, рекламните материали за средствата и процедурите използват авторитета на Световната здравна организация /СЗО/ като гарант за тяхната ефективност. На фирмата е съставен и акт за нелоялна търговска практика за изказване на неверни твърдения по време на презентация, че дадена стока може да лекува болести, нарушени функции на човешкия организъм.

Фирмата не е представила изисканите от експертите на контролния орган документи, доказващи рекламираните лечебни качества на продуктите /лечение от изгаряне, отравяне, диабетични язви и рак, както и нормализиране количеството на червените и бели кръвни телца и подобряване на кръвното/ и документ, с който методът „Терапия Moxibistion” е признат от Световната здравна организация.

Междувременно КЗП изпраща писмо до СЗО със запитване дали действително са признали този метод за ефективен, на което те отговорят, че не са давали такива разрешения. В резултат на инициативата на Комисията СЗО е осъществила директен контакт с компанията и е поискала от нея незабавно да прекрати употребата на името им във връзка с нейните продукти.

При проверката на представителите на КЗП в салона, където фирмата рекламира продуктите си, е установено, че това става чрез презентации, разположени в помещенията плакати и литовки „Многофункционалност на рехабилитационното масажно оборудване „Nuga Best”. Чрез тях се рекламират недоказаните по никакъв начин от търговеца предимствата и лечебни въздействия на различни методи и продукти сред които принципи на хиропрактика , турманиевата керамика, терапията Moxibistion, магнитотерапията, акупресурата, контрола на теглото, йонизацията.

Във въвеждащите в заблуда рекламни плакати и листовки се обещава, че туркманиевата керамика, например, „предотвратява разпространението на вредни микроби и гъбички в организма, пречиства и оказва противоотровно въздействие”. Терапията Moxibistion според рекламата води до „нормализиране количеството на червените и бели кръвни телца и подобряване на кръвното” и освен това е метод, признат за ефективен от Световната Здравна Организация. „Добри резултати при лекуването на някои форми на артрит, на дегенеративните състояния, диабетични язви и рак” обещават при рекламирането на магнитотерапията. Там се представя и колан, който „способства за намаляване на теглото, на мастните натрупвания в организма, подобрение на моториката на стомаха и възстановяване еластичността на кожата.”

По този непочтен начин търговецът подтиква хората да участват в презентацията, да се запознаят с уредите, чрез които ще постигнат рекламираните резултати и евентуално да закупят уреда, подходящ за тяхното лечение.

Пореден аргумент за подвеждащата информация в рекламните материали на търговеца е записаното в анкетата, която се попълва от всеки посещаващ обекта за първи път. Там изрично е отбелязано, че „демонстрационната процедура на „Nuga Best” има оздравителна и профилактична насоченост, а не лечебна”.

Проверката е извършена от Комисията за защита на потребителите по повод жалба, в която гражданин изразява съмнения относно лечебното въздействие на нефритов килим, който е закупил. След като потребителят е въвел продукта в експлоатация, е установил несъответствие с описанията, предоставени от търговеца при рекламата.