„Катагами и темари - под повърхността на реалността” се нарича изложба, която показва някои от най-популярните и обичани приложни изкуства в Япония.
Картините от изрязана хартия - кири-е, са вече популярни и у нас. Оказва се, че авторката Рина Пападополи е първата българка, която твори в тази техника, а нейната учителка - японската художничка Мегуми Мочидзуки, я е обучавала онлайн.
Пападополи пък, от своя страна, обучава италианката Елоиза Мирена Маркети-Масса. Днес и трите са в Пловдив и показват свои творби и увличат и други българи в това изкуство.
Още култура в Пловдив през октомври: испанска страст и българско ключе
В Япония на най-високото място в света на изкуството стои кимоното. Ако техниката кири-е е възникнала като самостоятелно изкуство, много скоро са и намерили приложение - това, което виждаме, всъщност са шаблони за кимоно. От кимоното тръгва и друг интересен занаят - топките темари и декоративните шнурове и ширити кумихимо.
Когато едно кимоно остарее, не се изхвърля, обяснява Рина, от него се правят топки за игра на децата.
За Мегуми Мочидзуки изложбата в Пловдив е първа в Европа, но в страната на изгряващото слънце тя вече има своята слава. Работи в техниката кири-е още от Академията за изобразително изкуство в Киото преди 15 години.
Оттогава упорито преоткрива стария занаят и прибавя нови моменти, издигайки го до равностойна художествена изява. Картините, създадени с малко скалпелно ножче и много фантазия, претворяват японски легенди и приказки, типични моменти от живота на Изтока.
Изложбата „Катагами и темари - под повърхността на реалността” е част от програмата на 26-те дни на японската култура у нас и се организира от Посолството на Япония, Асоциация „Кири-е Интернешънъл България” и Японски клуб „Кидзуна”- Варна.
Източник: БГНЕС