Плавателна авантюра в Арктика - предупреждение за бързото топене на ледовете
Плавателна авантюра в Арктика - предупреждение за бързото топене на ледовете / снимка: sxc.hu

Ледовете се топят и на Северния полюс човек може да отиде и с яхта, пише в. „Кориере дела сера” по повод авантюрата на канадец и двама негови приятели, преминали с яхта от стъклопласт през участък в Арктика, където редица авантюристи в миналото са се проваляли.

Никола Пейсел, негов братовчед и шведски авантюрист са извършили експеримента с 9,3-метрова яхта, наречена Белзебуб-2 по името на демон от близкоизточната митология. Те прекосили за три месеца пролив, свързващ в Арктика Атлантическия с Тихия океан.

Пътят, през който са преминали авантюристите, се нарича пролив Макклур. Той е кръстен на ирландския авантюрист сър Робърт Джон льо Мьозюрие Макклур, който през 19 век е първият, който преминава през Северозападния морски път, съединяващ в Арктика Атлантическия с Тихия океан като за целта използва лодка и шейна. Проливът, кръстен на ирландеца, е най-северният от редица проливи от Северозападния морски път. Именно през него е преминала яхтата на Никола Пейсел, след което се озовала в морето Бофор, откъдето на 29 август Пейсел разказа по сателитен телефон първите си впечатления.

35-годишният канадец твърди, че е тръгнал на пътешествието с надеждата, че няма да успее. Сега успешната му авантюра може и да е положителен знак за такива като него, но е индикация, че ледовете на Арктика отстъпват все повече и заплахата за човечеството нараства. „Авантюрата предприехме с една цел - да покажем колко се е свил ледът в Арктика. Ледниковата шапка там съдържа милиони  литри сладка вода, която при топенето се излива в океаните, покачва се водното ниво на земята и хората го усещат на гърба си”, казва Пейсел по сателитен телефон от борда на яхтата си.

Възможността за преминаване безпроблемно през пролив от Северозападния морски път е от огромен интерес за търговията, защото спестява на корабите, идващи от Европа и от Далечния Изток, хиляди километри от използването на Панамския канал като алтернативен маршрут.

Сега Северозападният морски път е обект на спор между Канада и САЩ. Канада го смята за част от териториалните си води, а САЩ - за част от международните води. Всяка година през Северозападния морски път се преминава все по-лесно, но от това печелят само търговските доставки, предупреждава италианският вестник.