Китай посреща Обама със статуя, избухваща в пламъци, и тениски Оба Мао
Китай посреща Обама със статуя, избухваща в пламъци, и тениски Оба Мао / снимка: Reuters

Китайците научиха английски от неговите речи и се радваха на начина, по който навива ръкавите си. Сега президентът на САЩ Барак Обама най-накрая пристига в страната, където го посрещат с тениски с надписи "Оба Мао" и статуя, избухваща в пламъци. Обама пристига в Китай, където неговата харизматична личност вече е източник на печалба и краткотрайна слава за някои китайци, съобщава Асошиейтед прес.

Най-странният продукт е горящата статуя на Обама, чийто автор - скулпторът Лю Болин - се надява Обама да й отдели внимание и малко от времето си. "Сега той е толкова "гореща тема", че пожелах да предам това в творбата си", казва Лю, вдъхновен от първия чернокож президент на САЩ. Бронзовата статуя на Обама е изработена по корицата на списание "Тайм" "Мъж на годината" и има дупки за газ, който се възпламенява на всеки няколко минути. Това е творба с положително послание, твърди Лю. "Тя представя енергията и жизнеността, които Обама носи на света", казва 38-годишният скулптор.

Собственик на магазин в Пекин се надява посещението на Обама да увеличи продажбите му. Лю Минджъ е направил тениски с надпис "Оба Мао", на които американският президент е облечен в униформа на "Червените стражи", донесли хаос в страната в периода на Културната революция през 60-те години на миналия век. "Това е просто нещо авангардно", твърди магазинерът, според когото тениските не са израз на политическа позиция, а просто моден аксесоар. Той успял да продаде стотици тениски на чужденци и китайци преди властите да спрат търговията му.

Други ентусиазирани търговци използват Обама, за да увеличат популярността на продуктите си. За да стане супер звезда в Китай обаче, Обама трябва да направи нещо повече от това да промени историята на САЩ и да спечели Нобелова награда. "Той е специален за американците, но със сигурност не и за китайците", отбелязва Шън Динли, директор на Центъра за американски изследвания в университета Фудан в Шанхай. "Точно обратното дори - ние винаги силно се влияем от поведението на държавните медиите", допълва той.

А китайските медии засега не отразяват посещението на Обама с неспирния ентусиазъм на американските си колеги, или с въодушевлението, което проявяват, когато президентът Ху Цзинтао отива в чужбина, отбелязва БТА. През последната седмица ликът на Обама се появи на корицата само на едно китайско списание. На Пазара на коприната - центъра на кича в Пекин - продавачките се кикотят, когато ги попитате за "Обама-стоки". "Мао се продава по-добре", казва на английски продавач на тениски преди на превключи на китайски.