Болидите от Формула 1 имат разход от минимум 80 литра гориво на 100 км, а емисиите им на въглероден диоксид са огромни. Поради тези причини шампионатът има „климатичен” проблем. Автомобилопроизводителите разработват технологии, за да разрешат този проблем, успявайки при това да използват шампионата, за да подобрят собствения си еко имидж.
Формула 1 има проблем с имиджа, тъй като си е спечелила славата на „грешник” спрямо климата. Сега обаче шампионатът се опитва да смени курса, борейки се срещу славата си на замърсител на околната среда и се хвали с нови правила, които трябва да обезоръжат критиците.
С тази цел Асоциацията на отборите във Формула 1 (ФОТА - FOTA) представи в Женева програма за защита на околната среда, чрез която емисиите на въглероден диоксид, отделяни при гонките, могат през 2012 г. да бъдат понижени с 12,4% спрямо 2009-а. За да се изпълни тази задача, болидите от Формула 1 в бъдеще ще трябва да използват вместо сегашните 2,4-литрови двигатели с осем цилиндъра още по-малки 1,6-литрови турбо двигатели с четири цилиндъра. При това оборотите ще бъдат ограничени до 12 000 в минута, двигателите и предавките ще трябва да издържат още по-дълго и дори ще бъде допускана употребата на горива, получени от биомаса. Според ФОТА разходът на гориво на новите двигатели ще намалее с около 35%, а производството им ще бъде с 25% по-евтино. Тези данни би трябвало да накарат автомобилостроителите да си отдъхнат.
„Постигнатият компромис гарантира ограничение на финансовите разходи. Трябва да създаваме „по-чисти” коли, но не бива да вярваме, че един автомобил със 700 конски сили ще бъде „най-зеленият” в историята”, отбелязва спортният директор на Mercedes Норберт Хауг.
Благодарение на това решение Формула 1 отново попада в полето на внимание на Volkswagen. „Горещо приветстваме това споразумение. Важно е темата за околната среда да присъства и при състезанията във Формула 1. Не е необходимо шампионатът веднага да стане изцяло „зелен”, но това е посоката, която трябва да се следва”, посочва Ханс-Йоаким Щук, бивш състезател и представител на спортното подразделение на Volkswagen.
Новият интерес на най-големия европейски автомобилостроител към Формула 1 не е случаен - състезанието е заклеймявано от мнозина като източник на отпадъци и „отровител” на въздуха. Обвинения, за които има основателни причини - разходът на болидите е средно 80 литра гориво на 100 км, емисиите им на въглероден диоксид достигат огромните равнища от 1500 грама на километър, докато обикновен лек автомобил за същото разстояние изхвърля през ауспуха си в атмосферата едва 160 грама въглероден диоксид. За големите автомобилостроителни компании обаче Формула 1 е една от най-важните маркетингови платформи и поради тази причина е идеалната сцена, даваща им възможност да повишат собствения си екологичен имидж. При подобряването на сегашния, крайно негативен, климатичен баланс на автомобилите от Формула 1, компаниите ще могат зрелищно да покажат своето ноу-хау в областта на екологичните технологии.
Откриване на съотношенията
Колите от Формула 1 вече имат по-ефективен разход на гориво от обикновените автомобили масово производство. Докато състезателен болид с 900 конски сили използва 0,078 литра бензин за една конска сила, при компактен автомобил със 75 конски сили, например, разходът е 0,093 литра на една конска сила.
Делът на Формула 1 от световните емисии на въглероден диоксид е едва 0,0000035%. При всяко състезание от Формула 1 пък 99% от емисиите на въглероден диоксид идват от автомобилите на зрителите, които пристигат за надпреварата. При отчитане на тези стойности се установява, че един сезон от мачове на Бундеслигата причинява по-голямо замърсяване.
Експерти са изчислили, че през 2007 г. всички 22 автомобила на пистата при 17 състезания, включително тренировките и квалификациите, общо са изгорили едва 150 000 литра бензин. Самолет Boeing 747-400 използва същото количество гориво за 12-часов полет от Франкфурт до Токио.
Бензинът - елексир на живота
От години се правят опити за разработване на по-екологични горива, което се вижда при кратък хронологичен преглед. До края на 1957 г. бензиновата смес все още е въпрос, по който думата имат единствено химиците. Разрешено е било използването на почти всичко - от бензол и метилалкохол, през самолетно гориво до ацетон и нитробензол. По-късно се използва чисто самолетно гориво, а след това - приспособено автомобилно гориво. През 1992 г. горивната смес е ограничена до части азот, кислород и въглеводороди. Алкохолът, азотните съединения и други добавки са забранени. В името на опазването на околната среда вече се препоръчва използването на безоловен бензин, който покрива всички изисквания на Европейския съюз за сигурност и здравна безопасност.
От 1995 г. използваното гориво преди началото на сезона трябва да бъде разрешено от Международната автомобилна федерация - ФИА (FIA). Бензинът, който се използва сега, e още по-близък до обикновените горива, продавани по бензиностанциите, но изследванията продължават. За разработването на нови смеси Shell разполага с уникален „оптичен двигател”, струващ 20 000 долара, който дава възможност на инженерите да наблюдават процесите „от вътре”, за да могат по-добре да преценят ефикасността на горивото и начина по който бензинът изгаря.
Освен бензина важна роля има и маслото, което е изцяло синтетично и е приспособено специално за нуждите на Формула 1. Маслото, което се използва сега е течно почти колкото водата и основната му задача е да намали до минимум триенето, а оттам и нагряването и износването на частите на двигателя и предавките. Без масло двигателят, който достига до 19 000 оборота, ще прегрее за секунди. Според представителя на Volkswagen Щук значението на всичко това обаче е ограничено, тъй като „най-късно до 20 години със сигурност ще се използват електрически двигатели”.
Спирачна енергия и биогуми
През 2008 г. бе взето решение за още един „зелен” тласък - използваното гориво трябва да съдържа минимум 5,75% биогориво и да се търсят технологии за намаляване на вредните вещества. Роди се идеята за регенериране на спирачната енергия, която доведе до разработването на системите KERS.
Развитието на K(inetic) E(nergy) R(ecovery) S(ystem) - системата за регенериране на кинетична енергия - обаче бе пришпорено твърде силно и идеята не спечели много привърженици. Уредът бе твърде тежък, при работата му имаше проблеми, а при тестовете множество механици пострадаха от токов удар. През 2010 г. KERS бе изтеглена, преработена и през идния сезон трябва да се завърне на пистите. За 2013 г. мощността трябва да се повиши от 60 kW до 120 kW.
Чрез силното намаляване на дистанцията, която се изминава годишно, до около 30 000 км, разходът на бензин още през 2010 г. значително намаля. Сега този успех трябва да се затвърди чрез въвеждане на лимит за бензина и максимален капацитет за горивото.
Възможности за спестяване на гориво предлагат и гумите. Японският производител на гуми Yokohama през 2009 г. успя да разработи по-екологични състезателни гуми. Освен по-малкото съпротивление при въртене, което води до пестене на бензин, гумите на азиатския производител се характеризират с по-екологични формули за гумата и маслото. Компанията Pirelli, която от 2011-а е изключителен доставчик на гуми на Формула 1, все още обаче не успява да стигне до така жадуваната от нея тайна. (БТА)