Всички управители на жилищни кооперации трябва да се регистрират в Комисията за защита на личните данни, ако имат намерение и вече са започнали да водят домова книга. Ако блокът е избрал друг човек да списва домовата книга, то тогава по закон той трябва да посочи, че събира личната информация на живеещите там. Това съобщи за „Дарик" шефът на комисията Венета Шопова. В случай че това не е направено, отговорните за домовата книга хора ги заплашва глоба от 1000 до 10 000 лева.
Според Закона за етажната собственост всяка жилищна кооперация или къща с поне двама собственика трябва да проведе общо събрание или сдружение, да избере управител и да започне да води домова книга. Какво представлява тази домова книга?
„За тази книга не е посочено кой я води, защото това може да прави както управителят, както председателят на Управителния съвет, така тази книга би могъл да води някой избран от общото събрание да се занимава с това. Законът не казва кой трябва да я води, а какво трябва да съдържа тази книга. Определено в книгата се вписват трите (или четирите, който има) имена на собственика и на членовете на неговото домакинство. Тук особеното е, че се вписват и обитателите, които са например наематели, те са обитатели на една етажна собственост. Задължително се посочва и кой е обектът, който притежават или обитават и началната дата на обитаване", обясни Маргарита Проданова от Столична община.
Оттук обаче се появяват и съмненията дали няма да се злоупотреби с информацията в този документ. Според Маргарита Проданова достъпът до домовата книга е ограничен. В нея могат да четат само за себе си живеещите в блока или определени държавни институции като полицията. Председателят на Комисията за защита на личните данни Венета Шопова обаче съобщи, че злоупотреби с лична информация вече са се случили.
„Някои управители - новоизбрани такива, защото нали удължиха срока за свикване на тези общи събрания, малко преиграват, ако мога така да изразя, и освен формата, която е утвърдена, изискват и ЕГН-та, номера на нотариални актове, съответно много повече информация, отколкото самият закон изисква. Разбира се, един обикновен собственик, на когото не се налага да е юридически чак толкова грамотен, в повечето случаи няма да се замисли и ще подаде всичко, което му се иска", обясни тя.
По думите на Шопова избраният управител на блока на практика ще представлява живеещите там и затова ще бъде и администраторът на лични данни. „Той предоставя своите данни при нас като физическо лице в качеството си на управител. В този случай той има достъп до данните на собствениците, съответно на наематели или всички други данни, които се изискват. Той като администратор трябва да си разпише правилата по нашия закон, така и общоприетите - кой има достъп, при какви законови основания има достъп, и така да си регулира редът, по който да предоставя или да не предоставя данни от тази тетрадка", каза Шопова.
Трудностите обаче не свършват дотук. За да се осъществи регистрацията, в повечето случаи е необходимо или да се посети сградата комисията в София, или да имате достъп до компютър и интернет, ако живеете извън столицата. „Могат да попълнят формата на заявление за регистрация, съответно могат или с електронен подпис, което е засега смятам по-малко вероятно, но могат, след като попълнят и потвърдят данните си, да изпратят един потвърдителен лист до комисията. Има и начин да се разпечати нашето заявление от интернет, да се попълни на ръка и да се изпрати отново по пощата. Така че може и на място в комисията, може по електронен път с и без електронен подпис и може също по конвенционалния начин - попълване на формата на хартиен носител и изпращане по пощата", обясни Шопова.
Венета Шопова каза, че се обмисля вариант да се промени правилникът за работа на институцията, с което събирането на информация в домовите книги да се свали от задължителния списък за създаване на регистър в комисия. Дотогава обаче управителите трябва да подходят отговорно към събирането и съхранението на информацията в домовите книги.