Шефът на АПИ смята за удачен модела на снегопочистване у нас
Шефът на АПИ смята за удачен модела на снегопочистване у нас / снимка: БГНЕС, архив

Председателят на управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура” Стефан Чайков в „Седмицата” на Дарик:

Почистени ли са пътищата в страната?

Да, към настоящия момент абсолютно всички пътища в страната са почистени, но все пак са при зимни условия. Пътуващите трябва да отчитат факта, че сутрешните температури са много ниски и на много места има потенциална опасност от заледяване, особено на сенчестите места и северните склонове.

Не хвърляте ли пясък, сол?

Хвърляме. Пътноподдържащите фирми не спират своята работа и всяка сутрин се правят обходи и се опесъчава, но хубаво е шофьорите все пак да бъдат по-предпазливи.

До какво ниво пътища поддържа България?

В какъв смисъл?

А всички пътища ли чисти...

Агенция „Пътна инфраструктура” почиства автомагистралите и пътищата първи, втори и трети клас. Пътищата четвърти клас са грижа на общините.

И всички те ли се почистват едновременно с опесъчаване, с други препарати?

Значи, в правилата за зимно поддържане, има определени срокове според класа на пътя, в които трябва да... Естествено автомагистралите са на първо място, но и пътища първи, втори и трети клас е описано в какъв период от време трябва да бъде достигнато нивото на зимно поддържане за съответния в зависимост от това дали вали дъжд, дали вали сняг или не вали сняг, просто са приоретизирани нормално според трафика, който минава.

Цяла ли Европа ли така правят? Всъщност, нали, може да ви изненадва гледната точка обаче пък 60 млн. лв. отделени, така, хвърлени срещу снега, изглеждат доста пари за една държава с възможностите на България. В цяла Европа ли така правят?

Не са малко пари, но, общо взето, европейският опит е такъв.

Навсякъде се чисти...

В... Специално за... по отношение на пътищата и автомагистралите се чисти. Сега, различна е организацията, на много места пътноподдържащите фирми са държавни, което гарантира държавен контрол върху разходваните средства и в същото време, нали, дава възможност за по-сериозен, как да кажа, натиск върху фирмите да си вършат работата, но ние нямаме проблеми в това отношение, тъй като договорите са ясни и фирмите сами са си предложили санкциите, които... на които да подлежат. Те бяха критерии за оценка при провежданите търгове преди четири години, преди три години всъщност, така че... Но осъществява непрекъснат контрол, въведени са... въведено е задължение на пътноподдържащите фирми да имат джипиеси на абсолютно всяко превозно средство или машина, която се занимава с...

А, вие имате софтуер, с който да следите коя машина къде е...

Да, областните пътни управления следят ad hoc коя машина къде е с номерата на автомобилите и освен това се осъществява и снимков контрол, в смисъл представителите на районните пътни служби и на областните пътни управления при наличие на ситуация обикалят и правят и снимков материал, който служи за доказателство след това, ако част от сертификата на... за съответния месец на пътноподдържащата фирма трябва да съдържа санкция.

А изцяло ли е преодолян проблемът отпреди години една фирма да се наема да почиства много повече пътища, например общински и държавни, отколкото машини има, и като падне снегът и в града, и край него, да трябва да избира къде да отиде първо.

Мисля, че фактът, че се справихме, така, добре с първия сняг, разбира се, винаги може и по-добре, показва, че донякъде този проблем е преодолян в много голяма степен в интерес на истината, тъй като в нашите процедури има изискване всяка машина да е описана с държавния си контролен номер, така че да не е възможно да се кандидатства с една и съща машина в различни области, а в същото време е вменено на областните управители, понеже общините си провеждат отделно процедурите, да провеждат контрол да не би пък там да има, ние сме й предоставили цялата информация за машините, които са ангажирани за почистването на агенция... на републиканските пътища, така че те да могат да проконтролират дали пък същите машини не са подавани по общините, за да почистват и там и да се получава дублиране. Реално страдат общините, ако има такова дублиране, защото в договорите на пътноподдържащите фирми изрично е записано, че те нямат право, преди да са достигнали необходимото ниво на поддържане на републиканските пътища, да отклоняват машините накъдето и да било.

За последните години зимата става като че ли все по-кратка, ето това е един пример, в края на ноември водим този разговор, проверявах, миналата година сме го водили с вашия предшественик в началото на ноември, но при такива по-кратки периоди не е ли твърде скъп този модел във всяка област да трябва да се поддържа една готовност. Тия снегорини останалата част от годината какво правят?

Значи, те в по-голямата си част са монтирани в момента на обикновени камиони.

Т.е. машините се използват.

Да, машините през останалото време участват в обичайното строителство на пътни инфраструктурни обекти. Това е моделът, който се е наложил в България, и аз лично го считам за удачен.

Какви са другите възможни модели?

Честно казано, не съм и мислил, толкова ми е естествен този, че не съм и мислил за друг възможен модел. Ние не можем да си позволим, включително и в интерес на обществото, да кажем, стоп, заваля снегът, нали, ще чакаме да спре да вали и тогава да почнем да поддържаме. Да, зимните са по-кратки, но ние всъщност по тоя начин икономисваме средства, тъй като в бюджета на АПИ зимното и лятното поддържане са една глобална сума, около 118 милиона, и тази сума, която...

Половината отива през зимата нали, 60 милиона?

Почти половината, да. Значи, тя е една сума, която е заложена, така, провизорно спрямо предходни години. Ще ви дам само пример - миналата година заложената сума е била 55 милиона, а реално са похарчени 47. Аз и сега очаквам похарчените пари да са някъде в рамките на 50 милиона, но резервираме по-голям бюджет, за да сме готови за всякакви ситуации, но той на практика, ако не се изхарчи за зимно поддържане, веднага влиза в ремонтите на пътищата през лятото.

Слабите места, от публикациите през седмицата - проходът „Шипка”. Там вие отчитате ли като място, където не сте успели.

Аз лично не смятам, че мога да кажа някъде, че не сме успели специално...

Русе - Бяла.

Русе - Бяла наваля в рамките на 1 час 35 см. Няма земна сила, която да може да се справи с толкова обилен снеговалеж в рамките на времето, за което снегът вали. Все пак пътят не е бил затворен за повече от 4-5 часа.

А вие за каква концепция сте - да се ловят снежинките от въздуха или да се остави да се натрупа?

Значи, снежинките така или иначе няма как да се ловят във въздуха. Ние работим и по време на снеговалежа, защото, пак ще повторя, не можем да си позволим да оставим снега да затрупа пътищата, особено в Североизточна България, с тези снегонавявания може да се окажем в ситуация някой път, и сме се оказвали всъщност, има нива на снеговалеж, при което не е възможно да се направи и просто спира почистването, за да премине снегът, но след това може да се наложи и два, и три дни да се отпушва пътят, което не е приемливо.

А не са ли прекалено високи очакванията в българското общество, създавани през годините, да се чисти веднага и бързо? Аз съм виждал в западни държави и са ми обяснявали точно с финансови причини, че според тях е неразумно да не оставиш да се понатрупа сняг, тогава да го изчистят, за да не минават няколко пъти машини.

Аз също съм... мога да дам такива примери, но...

Там казват техните общества са решили, че няма да плащат, готови са да изтърпят неудобства, но да им е по-евтино, защото това е с техните данъци.

Така е, но това е практика, която касае по-малки конгломерати, примерно в рамките на един град или на една община. Големите артерии, пътни, навсякъде се почистват непрекъснато. Никой не си позволява, защото... особено транзитният трафик... представете си България е кръстопът на пет европейски транспортни коридора, ако ние еднолично решим, че... да, вали сняг и няма да чистим, какво се случва с целия транзитен трафик и защо трябва да страдат превозвачите от десетки европейски страни заради това наше решение.

От миналата година мисля, че трябваше да влязат нови правила за почистването на скоростните пътища и то да се извършва само с химикали. Имаше дебат.

Да, да, и сега действа, да.

Така се прави, вече пясък, сол не се хвърля.

Не, не. На пътищата от най-високото ниво на поддържане, там в правилата за зимно поддържане на...

А защо е по-скъп? Кое е по-скъпо от двете? Химикалите не са ли по-скъпи, поне така звучи, нали, по-модерно?

Фирмите се убедиха, че ефектът, който се постига с химикалите спрямо обичайното опесъчаване с пясък и сол, за... включително и за тях самите е по-добре.

Скъпото е евтино, както казват.

Да, общо взето, скъпото в крайна сметка излиза евтино. Още повече, че пък техен ангажимент след приключване на зимния период е да почистят пътищата от натрупания пясък.

Пясъка, а солта?

Тя, солта, се е разтворила и е заминала...

Тя пък разяжда.

...но всичкият пясък... Не, нито натриевият хлорид, нито калциевият двухлорид показват чак такова вредно въздействие върху асфалта по пътищата, не е това причината.

Винетките през 2014 г. остават на същата цена - 67 лева е най-масовата - годишна.

Да. 67 лв. е годишната винетка за леките автомобили, месечната е 25, седмичната е 10. Единствената промяна по отношение на винетките е в дизайна и в някои допълнителни защити, които сме направили, за да се предпазим от фалшифициране, да.

Да не се фалшифицират, това е целта. А колко се движеха без винетки през 2013-а?

Това е по-скоро статистика на КАТ.

На МВР.

Аз няма как да знам колко са. Аз мога само да кажа, че приходите до октомври 2013 г. са около 210 млн. лева.

Това сравнено с минали години повече или по-малко?

Известно повишение на приходите има, около 2-3%.

Това би трябвало да е знак, че при непроменящата се цена контролът е по-добър и се събират повече пари?

Да.

А откога ще се продават за 2014-а винетки?

От 20 декември, на 20 декември винетките трябва да са по разпространителските пунктове.

Всяка година има едно колебание - ама ще се намери ли, не, те закъсняват, късно ги отпечатват. . .

Не, значи, приключило е всичко като процедури, винетките са почти готови. До 15 декември трябва да се предадат на разпространителя и до 20 да са по разпространителските пунктове. Все пак да не забравяме, че и годишните винетки важат до 31 януари, т.е. реално шофьорите ще имат. . .

Ще има месец на празници.

. . . 40 дни, за да могат да си закупят винетките за 2014 г., без да са застрашени от санкции.

Трябва ли да се промени винетната система според вас?

Много дълъг разговор. Според мен лично като експерт - да. Но. . .

Какво е според вас несъвършеното, освен че има едни, които лъжат и не си слагат винетки, и разчитат, че ще минат с 10 лв. на катаджията, ако ги хванат, а пък може би и често пъти не ги хващат?

Най-очевидното несъвършенство е, че един човек, който минава 70 000 км на година, и един човек, който минава 5000 км на година, плащат едно и също за това, че ползват републиканската пътна мрежа.

Но въвеждането на тол система не изглежда реално в момента, особено пък за всички пътища в България? Или трябва да се освободят много пътища?

Значи, този въпрос, първо, трябва да се реши даже, честно казано. . .

Политически.

. . . на политическо ниво. Според мен обществото ще се нуждае от една много мащабна просветителска, нека да я нарека, кампания, защото в момента. . .

Не, защото. . .

. . . обществото трудно приема думичката тол и платено преминаване, въпреки че винетките са си форма на платено. . .

Винетките са, и всъщност за много хора ще се окажат по-скъпия вариант от другия.

Да, за много хора.

Но със сигурност ще се срещне голяма съпротива, както казвате, защото изглежда вече плащам за пътя, а иначе забравяш, че си дал 67 лв.

Да. Така както, нали, си говорим, че магистрала „Тракия” ни е безплатна, тя всъщност въобще не е безплатна. Националното съфинансиране е платено от данъците на всички нас. Да, европейските фондове са безвъзмездна помощ, но има 20% национално съфинансиране.

Какви са плановете за инвестиции в нови пътища през 2014 г.? Има ли нов път, който ще бъде направен извън добре известните дебати, които се водят за магистралата до Турция, която трябва да бъде завършена в средата на следващата година, нали?

Да, реално в средата на следващата година. . .

Строящата се отсечка от „Струма”.

Точно така.

Която ще стигне 2014 г., до Благоевград ще стигне ли - не?

Не. Значи. . .

До Дупница ще стигне. . .

Тя е до Дупница в момента.

Тя е малко преди и ще я заобиколи евентуално.

Малко преди Дупница. До средата на 2015 г ., всъщност до март 2015 г. е срокът в момента на строителя, лот 2 на магистрала „Струма” трябва да стигне Благоевград. Следващото лято трябва да завърши автомагистрала „Марица”, лотовете 1 и 2.

Това е цялата „Марица”, нали?

Да, реално цялата „Марица”. Има един участък от 9 км, който се финансира от държавния бюджет, който също се надявам, че догодина ще успеем да завършим, така че наистина да осигурим използването на цялата „Марица”. Догодина трябва да завърши обходният път на Враца. Той стои малко в сянка, защото е относително е малък инфраструктурен проект, но той се финансира също по ОП „Транспорт”, и трябва да завърши западната дъга, първият участък на западната дъга на софийския околовръстен път.

Първият участък е откъде докъде?

Първият участък е от магистрала „Люлин”, края на магистрала „Люлин” до 780 м след булевард „Сливница”, а вторият участък в момента се обжалва прекратяването на процедурата, тъй че в зависимост от решенията. . .

Всъщност така ще осмислите „Люлин”, която в момента доста по безсмислен начин влиза в София.

Значи, идеята е съвместно с изграждането на северна скоростна тангента, за която миналата седмица или по-миналата вече стана ясно, че Европейската комисия е допуснала апликационната форма като приемлива, и то сега започва вече един процес в рамките на два-три месеца на детайлното й разглеждане, но това е все пак положителен знак, че ще бъде одобрена апликационната форма. Северна скоростна тангента очаквам да стартира следващото лято и да завърши до края на 2015 г., защото трябва да бъде построена в рамките на този програмен период. Тя свързва. . .

Този е до 2013 г., но има правило плюс две години. . .

Там не е. . . Плюс две, да.

. . .че може да се харчат парите.

Той свързва на практика Ботевградско шосе със западната дъга - един участък от 16 км, който изцяло ще изведе транзитния трафик от София. На практика „Тракия”, „Хемус” и „Люлин”, както и направлението София - Калотина ще бъдат свързани със северна скоростна тангента и с участъка от западна дъга, който се изгражда в момента.

Това са новите пътища. А ремонтите - какви са плановете за 2014 г.?

Сега, за 2014 г. ремонтните програми, които вървят в момента, са ОП „Регионално развитие” за предходния програмен период, там правилото m+2 също важи, там все още има обекти, които се изграждат, апропо самата скоростна тангента се финансира от ОП „Регионално развитие”. Програмата „Транзитни пътища 5”, по която ще продължи рехабилитацията на около 500 км, и там ключовият проект за мен, като председател на АПИ и това, което възнамерявам да обявя като обществена поръчка най-късно в самото начало на следващата година, това е рехабилитацията на старите участъци на „Тракия”,
които са от 63-и до 90-и км.

Това е преди Пазарджик, където сега намалението на скоростта е на 120 км, защото . . . .

Защото не е ремонтирано от . . . и аз вече. . . от над 30 години със сигурност. И другият участък е от 119-и км, единият вход на Пловдив, до. .. почти до другия, малко преди 130-и км.

Като обявите поръчките, в рамките на годината ли очаквате да тръгнат?

Не, не е възможно да се свършат в рамките на годината, но все пак се надявам, че в рамките до края на 2015 г. ще бъдат завършени и те. Да, знам какви проблеми могат да бъдат създадени с трафика, неминуемо е това нещо, но нали го правим, за да имаме по-добри пътища. Тоест и шофьорите е редно малко да изтърпят някакви неудобства. Ние сме все пак взели мерки и в договорите ще има изрично изискване в периода май - септември от петък . . .

Летните месеци.

. . . на обяд до 24 часа в неделя всякакви строителни работи да не се извършват и да се осигури нормалната пропускливост на двете ленти. Всъщност това пък за сметка на другото ще увеличи малко периода на строителство, но трябва да търсим баланса.