Плевнелиев: Снежинките ни помогнаха
Плевнелиев: Снежинките ни помогнаха / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев
36342
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев
  • Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в "Годината" на Дарик

Трети в класацията за политик на годината - министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Трето в събитие на годината е строителството на автомагистралите.

Да. Невероятно. Аз съм впечатлен.

Това е според тези, които гласуват в интернет и по телефона. Трите най-важни неща, които свършихте? Ама, свършихте, не започнахте. Защото, ако бяхте свършил магистрала, тя щеше да е събитие. Нещо, което е ясно и свършено.

Понеже все пак темата е ускоряване на магистралите и строителство на магистрали, вече "Люлин" е почти на финала. Слагам я свършена. Много се гордеем с един проект, който беше почти, почти на прага да бъде абсолютно провален, така че "Люлин", много огромна... много се гордеем с оперативна програма "Регионално развитие". Нейното ускоряване, тоест ускоряване на еврофондовете по един феноменален начин. И третото нещо е, бих казал, кризисно отговорен мениджмънт. И тук има много направления, справянето с огромните задължения, които имах, анулирането на много договори, символ на финансовата дисциплина, дисциплинирането на кметовете, създаването на правила за поемане на отговорност в администрацията и преди всичко икономичността на екипа, който до момента над 500 милиона е икономисал и като на капак на всичко под кризисно отговорен мениджмънт разбирам и няколкото проекта, които са съществени за регионите, които успяхме да отметнем в графата - обещано, изпълнено.

Кои?

Тук говорим за моста убиец, за пътен възел...

Това е на Бяла.

За Бяла, за Околовръстното...

За кой пътен възел?

Пътен възел Качица...

Къде беше Качица?

...който беше във Велико Търново, където целият поток от София за Варна минаваше през малките улички на Велико Търново, през детските градини, разбиваше...

Това е мостът над Янтра.

Не, това бяха двете кръгови движения, които бяха изключително важни, за да бъдат пуснати. В тази графа слагаме и темата с Околовръстното на София, в тази графа слагаме и пътния възел Меден рудник, в тази графа слагаме, разбира се, и няколкото големи инфраструктурни проекта, които вървят в момента.

Едно важно нещо, което не свършихте?

Което започнах да направя, но не успях да го довърша, а считам, че е изключително важно, е т.нар. административна реформа. Защото колкото и политиците, мениджърите да имат добри намерения, ако средният мениджмънт не работи, той може да провали всичко. Административна реформа, която да мотивира хората на средното ниво в администрацията да работят добре, отговорно, и, разбира се, еманацията на това е електронното правителство. Считам, че...

Не свършихте.

Да, не е свършено, но си поставям за цел да го свърша.

Снегът изчистен ли е по пътищата.

Снегът е изчистен, в момента нещата са добре.

От въздуха снежинките...

Снежинките от само себе си ни помогнаха, защото не ни затрупаха както други региони на Европа, където имаше бедствено положение. България има късмет от тази гледна точка, но нещата са окей.

Открихте днес пътния възел Даскалово.

Пуснахме кръговото движение...

Сега за последно ли се открива? Много интересно, в България непрекъснато едни и същи работи се откриват.

Да, да. Не го откриваме, то това е интересното. Когато открием ще сложим трибуната, ще сложим всички необходими хора, които са помагали, това ще стане до 15 май на 2011 година за магистрала "Люлин". Но много по-важното е, че това, което днес сме свършили, сме отпушили, отворили по две ленти във всяка една от посоките - към Перник, към Кулата, към София, защото това е нашата отговорна позиция. Знаем, че всяко задръстване, всеки ден създава проблем на икономиката и на хората и затова когато видяхме, че два дни предсрочно можем да отпушим, просто го отпушихме.

Коя магистрала докъде стигна тази година, но кратко и ясно?

"Люлин" е буквално на 95 процента изпълнена. Това е невероятно постижение и много сме горди. "Тракия" върви абсолютно по график, "Марица" е също по-график, разбира се, тръжна процедура е стартирала. "Марица" ще се строи 2011 - 2013, "Тракия" трябва да приключи 2012. Създали сме работни групи, които да адресират темата София - Калотина и Софийския околовръстен път. Създали сме работна група, която да адресира темата с тунела под Шипка и коридор 9. И оттук нататък стартираме още по-амбициозна програма. Борим се "Хемус" да стане тенти мрежа. Ако това се случи, ще бъде изключително постижение за България и за цяла Северна България. Даваме всичко от себе си - нещо, което е пропуснато 20 години, да се защити като национален приоритет. И, разбира се, ако получим апликационната форма на "Тракия" до края на годината, това ще бъде изключителен успех. Надявам се да се случи.

Заради всичко това, хората в пътната агенция заслужават бонуси.

Хората в пътната агенция са много ниско платени. Хората в пътната агенция средно статистически получават 650 лева заплата, 1648 човека...

Ами, на това се отговаря и пенсионерите са с ниски пенсии и ако ще решим, че цялата държава...

Не, аз съм честен...

...няма да взима, няма да взима. Ако обаче ще вземат там, трябва да вземат и пенсионерите, по 50 лева, ама да вземат. Но кой ще е принципът? Всички са малко платени.

Значи, когато вие искате да правите пътища, когато искате да правите магистрали с хора, които средно взимат 650 лева, а в централната администрация на пътна агенция са 830 лева, вие си създавате огромен проблем. Лично аз считам и го заявявам съвсем откровено, че тези хора са ниско платени. И за да можем да имаме пълна мотивация, качествени хора, експерти на високо ниво, за да отпушим нещо, което се върти в този жесток параграф 22, ние трябва отговорно да адресираме тази тема. Пазарни нива на заплащане за, разбира се, качество и отговорен труд. Хората в администрацията са ниско платени и ние намалихме с 20 процента обема на хората. И между другото съм изключително впечатлен, че тези 600 човека, които ние практически имахме смелостта да освободим, платихме им обезщетения, които покрай цялата, бих казал, изключително некоректна кампания, която се разви в последните 2 седмици, бяха представени като бонуси. Ние плащаме обезщетения на хора, които са освободени, и опозиционни политици наричат това бонуси.

И вие това заподозряхте, че целта е, тъй като ще участват хората от опозицията в предаването...

Това е много ясно.

...целта каква е - да не стане "Тракия", казвате вие.

Целта е атака срещу "Тракия", категорично. Те извадиха всичките тези послания. Вижте, апликационната форма на "Тракия" се базира на начина, по който не само е проектирана и направена тръжната процедура, но тя се базира и на вашите умения да управлявате еврофондовете, на вашите умения да работите на обекта с експертност и качество, и да защитавате всеки ден интереса на европейските данъкоплатци. И когато българската опозиция изважда силните послания нарочно дни преди да се обяви краят на решението на Европейската комисия и по този начин вкарва в страхотен смут десетки европейски институции, които трябва да се произнесат по нея, казвайки незаконно строителство, невъзможност да се управлява проектът, раздаване на бонуси за милиони, което е абсолютна лъжа, всичкото това атакува директно одобряването на апликационната форма на "Тракия". Тоест това е атака срещу правителството и срещу "Тракия".

Въпросът е какво трябва да бъде поведението, когато някой вижда нещо нередно в България? Понеже това е при всички правителства, твърдят, че опозицията ги клепа в чужбина, за да им пречи. Впрочем предишните управляващи също казваха, че тогава опозиционната ГЕРБ, десницата говори срещу тях. Вие за какъв модел сте? Ако виждаш нещо нередно, трябва ли да бъдеш като, май Петко Каравелов, като го прибрали и го пребили в Черната джамия в София и като го питали чуждите журналисти вярно ли е и той казал "в България не бият". Та така ли трябва да се държи България? "В България не бият" всички трябва да викат, даже ако вижда някой някаква нередност.

Знаете ли кой факт убягна от вниманието на... може би на гражданите, на медиите, но мен страхотно ме впечатли. Парламентарната комисия по регионално развитие се сезира много бързо по казуса с "Тракия", със съмненията за незаконно строителство. Тя се сезира, преди да бъде зададен въпросът в парламента от "Синята коалиция" към мен по отношение на бонусите в пътната агенция, т.нар. бонуси и апликационната форма. Знаете ли кое ме впечатли? В тази парламентарна комисия по регионално
имаше представители на опозицията. Аз там пратих заместник-министър, шеф на ДНСК, шефове на "Пътна агенция", всички компетентни органи, шеф на управляващ орган по оперативна програма "Транспорт". Всички бяха там, обясниха експертно, точно, с документи всичко. Вижте стенограмата в интернет от парламентарната комисия по регионално развитие. Какво направи опозицията там? Мълча. Зададе 3-4 въпроса, нищо не каза. Защо не извадиха техните аргументи там за незаконно строителство, където стояха всички експерти. Защо не извадиха техните аргументи за бонуси там, пред експертите да ги защитят. Да влезе целият български народ да прочете в интернет. А те произведоха от нещо ясно, елементарно, експертно политика, която е недопустима. Аз гледах моите министри, колеги в Министерския съвет в очите и ми се плачеше, защото те бяха повярвали на тая манипулация, че в министерството, в "Пътна агенция" се взимат по 9 хиляди лева на месец заплати.

А не е вярно?

Това категорично не е вярно. Това са 9 хиляди за 10 месеца, а не за един.

Тоест се взима по... ама те хем взимат 850, още 900...

Вижте, нека да ви кажа, за да го изчистим този въпрос веднъж завинаги. Пак преди една година... преди една година обявих каква е заплатата на шефа на пътната агенция...

Хиляда и 800 ли беше?

Хиляда и 500 по трудов договор и бонуси, ние не ги крием, бонуси, които са в размер на още две месечни заплати. Той може да вземе максимално 4500 лева. И аз с удоволствие ще ги платя, защото 20 процента по-малко хора вършат три пъти повече работа спрямо предишните години.

А колко взимат мениджъри... честно?

В момента той взима по-малко.

В частната ви фирма, която построи например... ей, като питаше Бойко Борисов какво пък направи толкова България тези години, забравих да му кажа - ето, на неговия министър какво направи. Бизнес център в "Младост 4", огромен бизнес център.

Да, 35 сгради, наистина, променихме цяла част, цяла територия на "Младост". Аз много се гордея с този проект.

Ами, ето, Тодор Живков не е построил такъв бизнес център.

Тодор Живков е построил също много неща. Предишните правителства също...

Да не отваряме тази тема. Та колко взимаше един във вашата частна фирма, такъв мениджър, който управлява...

Забележете, че пътната агенция примерно управлява по милиард и 200 милиона на година. Аз съм управлявал проект за 300 милиона евро, който обаче е бил за 10-годишен период, тоест 30 милиона евро на година...

Колко беше заплатата?.

Заплатите бяха многократно по-високи.

Какво значи многократно?

Многократно по-високи означава...

Дайте един пример.

...че примерно един управител е взимал 12-14 хиляди лева, един финансов директор е взимал...

Тоест вие казвате, че 4500 може да вземе максимум тук шефът на пътната агенция...

Което е многократно по-ниско...

...три пъти повече взима един, който управлява нещо много по-малко...

Абсолютно.

...в строителството.

Абсолютно. В частния сектор абсолютно.

Тогава си задаваш въпроса "ами, как няма да има съмнения за корупция".

Един пътищар в пътната агенция взима хиляда лева, в една частна фирма взима три хиляди лева, отново коефициентът е три. Един служител във финансов отдел взима 500 - 600 лева, в частния бизнес са 1000 - 1500. Което какво на вас ви говори? Че всъщност държавата е свързани ръце да подобрява бързо и драматично качеството. И затова се връщам на темата с административната реформа. Тези десни политици, които се упражняват на темата пенсии, на темата бонуси, всъщност, ако бяха десни, те трябваше да търсят решението на модела - мотивиране на мениджмънта, включително и в държавната администрация, постигане на конкретни резултати, за да може да изчистим корупцията и да постигаме нещо много по-добро.

Незаконното строителство - друга голяма тема тази година, особено през втората й половина. Съгласен ли сте, че събарянето трябва да се съобразява със социални, а не само със строителни аргументи? Впрочем първата голяма теза в това предаване беше на омбудсмана Константин Пенчев точно в този смисъл.

Да, аз съм съгласен. Аз гледам на нещата по един много... може би по немски праволинеен, експертен начин, но ние обещахме и направихме, извадихме всички заповеди на сайта, 1414 на брой, и показваме, че не правихме разлика от най-малката до най-голямата сграда. Оттук нататък има много подводни камъни по пътя, разбира се, това е факт, защото... вие видяхте само темата с балконите, която тръгна да се коментира.

Аз пръв ви питах.

Темата с ромските жилища и т.н.

И за балконите какво... кой ви пита, всички са незаконни остъклявания.

Вие бяхте първият, който ме пита. И това е удоволствието човек да идва в "Дарик" радио, защото...

Какво ще правим с незаконните остъклявания?

Винаги се адресират теми тук...

Да, и вие дадохте заден по тази тема. Значи, ако ще е, трябва да се мине и във всички квартали да се махнат остъкляванията.

Не съм дал заден, просто казах, че това не е приоритет, но този проблем се решава.

Тоест ще се махнат.

Проблемът се решава, в момента експертна група от най-различни институции бистри казуса.

То нали не може със задна дата вече да се узаконява, защото, ако кажем, че ще може да узакониш балконите...

Точно така.

...то ще може тогава и някоя барачка да узакониш.

Но, вижте, не трябва пък на сто процента в момента да си мислим, че всеки балкон е незаконен, защото има различни правила, които се интегрират. По темата с балконите...

Честно да ви кажа, не познавам някой, който да е ходил за строително...

След две седмици.

След две седмици ще кажете какво ще правим с незаконните остъклявания.

Ще имаме, ще имаме, да, ще имаме...

Той не е маловажен въпрос, защото някои ще кажат "хайде, сега за балконите се хванахме". Ами то затова изглежда грозна България, като тръгнеш, и е грозна, защото всеки си е остъклил с някакъв цвят по някакъв модел...

Това е посоката, която ние трябва да вземем. Посоката, която на мен много ми се ще, е ние да вземем посоката на запад. Незаконното строителство... вижте в Несебър и темата с Добровник, нали, аз винаги се връщам на това. Защото един град, който построи до последната тухла стария си град и след това издаде строителна забрана. И на база на тази строителна забрана направи милиардна индустрия. Къде са хърватите в мисленето си спрямо един Несебър?

Прочетох някъде в интернет въпроса ще се бута ли и правителствената почивна станция край язовир Искър. Защото, нали, ако кажем - край язовири няма да има, защото там има вода, която се пие, значи няма да има и Министерският съвет почивна база.

Обещавам да отговоря на 31 януари, когато ще направим пресконференция с министър Караджова. В момента 14 лъча проверяват 50-те най-големи питейни язовира на България. Абсолютно съм убеден, че и там вървят проверки, не се прави разлика между държавни и частни. Задайте ми този въпрос на 31 януари, ще имам отговор.

Добре, значи ще се видим в края на януари - началото на февруари.

Обещавам.

Изпращаме и десетилетието. Най-важното?

За мен като българин е приемането на България в европейската общност и НАТО. Категорично.

Понеже правихме исторически аналогии, то става даже горе-долу по същото време, както е обявяването на независимостта. Явно на сто години българите имат по една такава дата.

Между другото България се развива, как ми се ще да преодолеем това негативно отношение на българите. Видяхте "Икономист" оня ден, един шокиращ анализ за това...

Най-тъжната страна...

...най-бедни, най-богати и най-тъжни. Но това, което българите трябва да знаят - че те се развиват. Последните десет години те са забогатели, ние сме били 28 процента през 2001 година от брутното... средния брутен национален продукт на глава от населението в Европа, сега сме на 42 процента. Ние вървим напред. Ефектът, шокиращият ефект, феноменалният ефект ще дойде за България, когато го докараме до 60 процента, защото, когато сме 60 процента от... (не се разбира - бел. ред.)... на Европа, започват да се връщат милионите българи, започват да правят бизнес в България, държавата е много по-различна и затова темата трябва да бъде фокусиране на всички. Не да се кльопаме и не да си създаваме взаимно пречки, а да надграждаме върху предишните, да вървим бързо напред. Много ме притеснява, че България се движи две напред, една назад, една наляво, една надясно. Хайде да направим три напред и не настрани и не назад, независимо който и да е на власт.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в петицата на политиците на 2010 година, според националните и регионалните медии. Говореше за едно от събитията на годината - строителството на автомагистрали.