През 2012 г. строителният бранш ще се движи от инвестициите във ВиК сектора. Това прогнозира пред Дарик изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков. По думите му сградното строителство продължава да бъде в много тежко положение, а при пътищата - по-голямата част от парите по европроектите вече са договорени. Бойков отправи критики към методологията на пътната агенция за провеждане на търгове с поддържащите фирми и обясни именно с нея огромните разлики в ценовите оферти на компаниите. Какви са задълженията на държавата и общините към строителните фирми и може ли за десет дни да се закърпят всички дупки по пътищата?
Не се води такава статистика в общините. Няколко пъти сме се обръщали към тях с молба да ни кажат. Ние сме събрали фактури за задължения за около 80 млн. лв., но това не е всичко. Имаше една среща между председателя на камарата и министъра на финансите, на която беше потвърдено, че има около 200 млн. лв. задължения на общините, от които към 160-170 млн., точна сума не мога да кажа, са задължения по строителство. И даже тогава обсъждахме схеми, по които могат да се изчистят тези задължения. Една от схемите е да се вземе кредит от общината през банката за възстановяване и развитие и да се разплатят сумите. Нещо подобно на това, което държавата направи, за да изчисти задължения към строителния бизнес.
От пътната агенция казаха, че имат намерение за около десет дни да закърпят всички дупки, отворени от снеготопенето. Дали според Вас това е възможно?
Възможно е да го направят по този способ със студен асфалт, което е временно решение. Това е един перманентен процес, той тече цяла година. Сега ще има сигурно само запълване на по-тежките участъци, където има по-натоварено движение. Животът на тези кръпки е около една година като гаранция, а и като експлоатация. Трябва да се върви към цялостна рехабилитация на пътищата.
Колко губи държавата от такова изкърпване на дупки за година?
Много е относително да се разсъждава така. Ако има пари държавата и може за една година да изкърпи пътищата, ще спечели в дългосрочен план, но за тази цел трябва да има капитал, свободни средства, а такива вие знаете, че много трудно се намират.
От пътната агенция отправиха молба към строителните фирми да направят анализ на цените, защото имало доста големи разлики в офертите.
Аз мисля, че въпросът е обърнат. Пътната агенция трябва да направи анализ на методиката, по която организира тези търгове, и да направи анализ на разходите. Една година мина, тоест един период мина и да види как стоят нещата. Според нас пътната агенция сгреши с методиката, ние още миналата година ги предупредихме, че ще се случи това, което се случи. Защото би трябвало да има някакви ориентировъчни цени, някакви индикативни цени. Както се прави за магистрала, казва се: тази магистрала искаме да я построим за 200 млн. и на търга се решава каква ще бъде цената. Не се свърши тази работа, отиде се на търгове. Знаете какво се случи: на някои места се яви по една фирма - там цените са високи, на други места, където имаше конкуренция, пък цените паднаха много ниско. Този процес трябва да се регулира преди търговете с една методика, не тази, която беше досега, а нова. За тази цел ние ще предложим на пътната агенция да се съберем заедно и да видим какви са генералните проблеми от двете страни, а пък иначе търговете са въпрос на отношение между фирма и агенция.
И тази година ли пътното строителство ще е водещо в бранша?
Тази година нещата отиват по посока на водното строителство, на ВиК съоръженията - пречиствателни станции и водопроводи, защото там програмата изостана и има доста пари и мисля, че тази и следващата година ще бъдат години на водното строителство. Магистралите почти се изтъргуваха, остана „Струма". Мисля, че тази година ще приключат всички търгове по магистралите. Така че тази година ще има строителство, но главно се насочва към ВиК.
Как стои въпросът при сградното строителство?
Много тежко. Там спадът е огромен, но тук вече е въпрос на частни инвестиции, а знаете какво е положението с частните инвестиции и с кризата в страната. Има и доста готов фонд, който трябва да се продаде.
От съюза на юристите имат предложение за създаване на гаранционен фонд, който да гарантира, че даден проект ще бъде завършен.
Това за патерици на един процес. Има принципен процес: предприемач-банка-интерес-бизнес план-реализация-продаване-въвеждане в експлоатация. В този процес каквито и фондове да сложим, ако общата среда е лоша, фондът няма да помогне никому. Плюс това фондът се прави с пари. Кой ще даде парите за този фонд? Ако ги дадат предприемачите, те ще оскъпят обекта и се завъртаме в един кръг.
Идеята е хората, които си купуват жилища в сгради на зелено, да плащат нещо като застраховка да го наречем.
Ама те и сега могат да си застраховат инвестицията. Има си варианти. Няма механична схема, по която да се застраховат от лоша сделка хората, то затова е сделка, защото е договорка между две страни. Разликата в цената между „зелено" и окончателно строителство е почти 30-40 процента и това е рисковата цена. За да сключиш договор на зелено, ти рискуваш, след като плащаш по-ниска цена. И тук е въпросът на премерване на риска. Няма гаранции за този риск. Няма как един фонд да го покрие.
Запазвате ли прогнозата си, че строителството ще започне да расте чак през 2013 година?
Да, запазвам я. Тази година, като наблюдавам бюджета, средствата за капитално строителство в него, които са главно за кофинансиране на европейски проекти, рязко е ограничен бюджетът и на министерства и на агенции, които са за строителство, добиване на материални активи. Не виждам вариант, в който строителството.... Може би до края на годината ще се нулира, а от догодина би трябвало да дойде растежът и то главната ми мисъл в тази посока е, че приключва програмният период и ние трябва да усвоим средствата, а това значи и ударно строителство по европейските програми. Проблемът е, че догодина имаме избори, а при избори винаги се забавят процесите, а след това бавно тръгват. Дано да не е така сега.