Интервю с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Кристиан Кръстев в „Седмицата” на Дарик:
Има ли още блокада по българо-турската граница при Капитан Андреево, на друг пункт?
Блокадата от снощи от около десет без петнадесет е вдигната.
Всъщност какъв е проблемът, срещу какво точно са протестите на българските превозвачи с товарни...
На кратко ще изброя претенциите на нашите превозвачи, които, пак подчертавам, са основателни. Първата е спазване от турска страна на правилата и разпоредбите на международните договори и спогодби, по които Република Турция е страна, а именно конвенцията... CMR-то така наречено, ръководство CEMT и Европейската спогодба за работа на екипажите. Също така те настояват и да отпаднат едностранно въведените ограничения от турска страна при използване на CEMT-разрешителни. Много важно е
също, и снощи го повдигнахме като въпрос, времевото ограничение, липсата на печати в бордовите дневници към тези разрешителни. Също така... само да изброя и претенциите...
Да, те понеже не са много ясни нещата.
Сега ще ви обясня. И да отпадне ограничението от 550 литра на горивото в нормалните резервоари на товарните автомобили.
От това, което четох, ако започнем от последното, турците казват, че всеки литър над 550, а камионите събирали по 1200 литра, трябва да се плати акциз на турската държава...
Да, което е абсолютно неоснователно, предвид това, че стандартно се произвеждат автомобили... говорим за големи тежкотоварни автомобили се произвеждат с резервоари между 1000 и 1200 литра в зависимост от модела на автомобила.
А други държави правят ли такова нещо?
Няма такова ограничение в останалите държави. Това е все едно да си купите някакъв, какъвто и да е, лек автомобил, няма да изброявам марки, за да не правим реклама...
Все едно моята кола, която събира 40-50 литра, да ми кажат - в Турция ще влизаш с 20, ако влезеш с повече, ще дадеш акциз...
Абсолютно, абсолютно.
Това правят...
Абсолютно, да.
Няма... А това закон ли е турски?
Ами, това са ограничения, едностранно въведени от турска страна. Няма закон за...
Те сега са ги въвели, от скоро?
Да, това е допълнително ограничение. Както и времевото ограничение. При нас ние можем да... нашите превозвачи по големите и дългосрочните курсове използват двама шофьори, правят го за доста по-кратко разстояние, докато турците използват по един шофьор на автомобил, респективно нашите го правят пътуването до Германия за пет, пет дни и половина, докато турците го правят между седем и половина, осем дни...
И те какво измислят, какво ограничение?
Ами, спират нашите превозвачи на границата, карат ги да чакат два дни, за да може да се изравнят на практика...
С турските.
С турските. А това, че нашите превозвачи плащат на двама шофьори за един и същи курс, за да бъдат по-гъвкави и по-бързи... това не е ограничение, напротив, това е стимулиране дори и за намаляване на безработицата глобално в Европа.
А те с какъв аргумент го правят това спиране, или не казват, просто го държат?
Това е времево ограничение, даже софтуерно е ограничено вътре в тяхната митница. Снощи едната от темите, тъй като... да върна малко топката назад. Вчера няколко пъти първо говорих с турския посланик в България, направихме доста конструктивен диалог. Впоследствие и говорих на два пъти по телефона с турския ми колега министър Йълдъръм, като той пое ангажимент да говори с колегата, който отговаря за митниците, тъй като митниците са под друго ведомство, това е Министерство на митниците и търговията, всъщност от което е дошло указание за по-рестриктивни мерки по отношение на българските превозвачи - да бъдат третирани по-внимателно, по-задълбочено, по-бавно, разбира се. Има такова писмо, което черно на бяло си пише - българските превозвачи пречат на турските такива. И поради тази причина се ограничава и пазарът. Основателно нашите превозвачи скочиха и си блокираха границата. Ние освен да ги подкрепим, не виждам друга...
А какво е това изискване за печат в бордовия дневник от трета държава?
Това е едно изискване, което, когато пътуват... в цялата документация, знаете, има освен фактурите, има разрешителното, има всички останали необходими документи, с които преминават границите. Турските власти изискват на всяка граница, през която си минал, да бъде поставен печат. Но, както знаете, ние сме държава от Европейския съюз и не е необходимо формално на всяка европейска граница...
Печат между Румъния и България няма.
... да се поставят печати.
И те не пускат камиони без такива печати.
Точно така. И затова изискват...
Пак, за да ги бавят.
Да, и по този начин всъщност изискват разрешително за трета страна. А пък всъщност между България и Турция има определен брой разрешителни, които се предоставят от турска страна на българската автомобилна администрация и респективно от българска страна към турската автомобилна администрация. Това е по международна спогодба. И когато... те се разпределят два пъти в годината, и когато се изчерпат нашите разрешителни за трета страна, ограничават нашите превозвачи и ние не можем да им ги предоставим. Това е цялата работа.
Само спрямо българските камиони ли е това отношение?
Доколкото разбирам, разбира се, това е неофициална информация, но между администрациите на съседни държави също имаме информация, че от Сърбия например, че сръбските превозвачи са третирани по подобен начин.
С гърците също така заяждат ли се или?
Не мога да кажа за...
Не знаете.
Да.
За какъв икономически интерес става дума? Изпълнителният директор на „Автомобилна администрация” казва, че турците извършват 130 000 транзитни превоза през България, а българите имат само 10-15 000…
Точно така, значи, едно към десет.
И те искат да вземат и тия 10-15 000.
Точно така, едно към десет е.
И с тия мерки просто... техни камиони да заместят българските.
Абсолютно е...
Това им е идеята.
Да.
А какви реципрочни, българите не може ли да направим същото?
Разбира се...
Да почнем и на тях да им искаме четири печата.
Разбира се, това е и указанието на премиера - ако не намерим дипломатически начин за разрешаване на казуса, да им приложим реципрочни мерки.
Тоест и те да стоят два дни на границата, да си плащат за акциза, да...
Да.
... носят още печати от другаде.
Да, да, да. Това е възможно, но не е добра европейска практика, но е възможно.
Сезирали ли сте Европейската комисия?
Сезирали сме абсолютно всички заинтересовани страни, не само Европейската комисия, а всички неправителствени организации, разбира се, и колегите в Турция. Аз вярвам, че вследствие на вчерашния ни диалог с г-н Йълдъръм, беше много конструктивен, много точен...
Имате предвид министъра на транспорта на Турция.
Да, министърът на транспорта на Турция. Разбрахме се, на 22-и и 23-и предстои среща на министрите на транспорта в Лайпциг, ще се видим там, за да обсъдим конкретно темите, свързани с транспортния... в момента с блокажите на границата и с товарните превози на практика, автомобилните товарни превози, за да можем да стигнем до някакво единно становище, първо, рестрикциите, които в момента има към нашите превозвачи, които имаше до вчера на практика, да не се прилагат повече. И освен това и да имаме нещо подписано черно на бяло, защото в крайна сметка, ако не стигнем до една спогодба, в която да има ясно разписани мерките, които ще бъдат предприемани, и начинът, по който ще бъдат третирани превозвачите реципрочно от двете страни, си говорим само празни приказки. Това бяха и претенциите на превозвачите - че нямат нищо черно на бяло. Вчера вече получих нещо черно на бяло. Това е изричен документ, подписан от заместник-директора на митница „Тракия”, това е заместник генералният директор на вероятно Северозападна Турция на митницата, в който всички тези мерки, които току-що ги изброих, няма да бъдат прилагани към българската държава, няма да има строг режим, няма да има включително и времевото ограничение. Бяха донесли един документ, който... липсваха част от претенциите на нашите превозвачи, наложи се да го накарам на ръка да напише върху документа и да се разпише, че потвърждава и времевото ограничение, че няма да бъде прилагано.
Да стоят по два дни...
Да, и това всичко заедно с нашите превозвачи, с колегата, изпълнителния директор на „Автомобилна администрация”, г-н Божков, заместник-директора на „Автомобилна администрация”, представители на превозвачите, представители на нашата митница, от турска страна беше заместник валията на Одрин и други представители на митниците и т.н.
Да не би да искат да сменят пътя, да не се минава през България? Кой повече ще загуби от едно втвърдяване на двете страни и потокът примерно да се насочи през Гърция, Италия, от юг да се минава? Да не би турците да искат това?
Това е, това е проблем, който смятам, че те няма да искат да си го създадат поради простата причина, че направлението на север минава през България, а преминаването през Гърция допълнително ще им усложни пътя към Европа.
Тоест според вас само пробват дали може да вземат бизнеса на българските камиони с държавна подкрепа?
По мнение на нашите превозвачи, откакто се е сменила управата на тяхната автомобилна асоциация, са предприети такива мерки. Това са за мен частни интереси, които се защитават по една или друга форма, завоалирани като административни...
При тях има ли подобни на нашите ограничения за движение на камиони през празници, лято?
Вероятно има въведени такива ограничения. Ограниченията, които при нас са направени, ги преразглеждаме в момента и говорим с нашите превозвачи, защото има някои ограничения, които нямат много бизнес логика.
Те ще останат ли - от 28 юни до 15 септември от 18.00 до 22.00 ч. в петък и от 14.00 до 20.00 ч. в неделя?
Да, да, да.
Това остава.
Да. Това е свързано и с безопасността.
За камиони над 12 тона.
Разбира се. То е свързано основно с безопасността и на гражданите, и на участниците в движението.
Това остава.
Разбира се.
А какво евентуално бихте преразгледали, какви други ограничения?
Ние преразгледахме увеличаването... това е специално в петък, да увеличим времето, в което да се приберат нашите превозвачи по домовете си. Беше до 16.05 часа, съответно малко ще го увеличим.
До 18.00 ч. ще го увеличите.
Да.
Тоест аз изчетох това, което е. А минаването на тирове над Дунав, вече оправи ли се всичко с моста при...
Да, от доста време.
Там няма проблем. А кога ще тръгнат по другия мост при Видин?
Истински се надявам, че...
Ще му отрежете ли вие лентата, г-н министър?
Не съм по рязането на лентите, да ви кажа. Истински съм...
Не, вие може да останете и в следващ кабинет, като се търсят експерти, нали...
Истински се надявам да е готов в следващия месец и да е пуснат в експлоатация.
Алтернативите, сега нямаме време за дълъг разговор, на транспорта с камиони през България минават по жп линии с терминали. Това във вашия мандат нямахте време да се занимавате.
Напротив, занимаваме се. Има избран... всъщност има пусната процедура за изграждане на интермодален терминал в Пловдив, която мисля, че е на финален етап вече. Паралелно с това е пусната процедура за проектиране на интермодален терминал в Русе, така че това е нещо, тема, която е била и преди, и по-предходното правителство, и се надявам, че това е и пътят, по който ще върви и следващото, и по-следващото правителство. Това е приоритет, свързан най-вече с безопасността и с екологията.
Следобед казахте, че ще се занимавате с железниците.
Да.
Ще получи ли заем от Световната банка БДЖ...
Заемът от Световната банка...
...и ако не го получи, ще фалира ли?
Да, вижте, вие задавате последния въпрос. За да стигнем до последния въпрос, трябва да започнем от това, първо, докъде е стигнала реформата в железниците, оптимизирани ли са разходите, намален ли е съответно административният персонал, увеличени ли са приходите... и оттам да говорим вече за преструктуриране на дългове и рефинансирането им.
Цялото интервю с министър Кристиян Кръстев чуйте на Radio.DarikNews.bg