Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.
10 минути
Забрана за употребата на райски газ от непълнолетни ще влезе в сила в Германия
Германските законодатели прокараха закон, забраняващ притежанието и закупуването ...
27 минути
СГС отмени като незаконосъобразен избора на Весела Лечева за председател на БОК
Софийският градски съд отмени като незаконосъобразен избора на Весела Лечева за председател ...
56 минути
Вицепрезидентът прогнозира, че Радев ще насрочи парламентарните избори в края на март
Някои от партиите вече имат желание да върнат старите текстове в Конституцията, каза ...
1 час
Руски дрон се разби в Северозападна Турция
Безпилотен летателен апарат се е разбил в селски район в северозападната част на Турция ...
1 час
Топлоподаването в Перник е възстановено
Топлоподаването в Перник е възстановено и е в нормален режим, съобщиха от пресцентъра ...
1 час
Поколение „Европа” и цикълът на недоволството: гласовете на протестиращите млади
Младежките протести в България се вписват в по-широка международна картина, но носят ...
2 часа
Безплатен паркинг около метрото и зелен билет за градския транспорт в София за 3 дни
Столичната община въвежда "зелен билет" за пътуване в градския транспорт за събота, ...
2 часа
Златни и платинени накити за над 413 хил. лева задържаха на МП „Капитан Андреево“
Митническите служители на Митнически пункт „Капитан Андреево“ задържаха златни ...
2 часа
България се присъединява към инициативата на ЕС за космическо наблюдение и проследяване
България, наред с Белгия, Литва и Люксембург, официално ще се присъедини към европейската ...
2 часа
Кът с Рождество Христово радва жителите на брезнишко село (СНИМКИ)
Пред сградата на Народно читалище "Пробуда - 1931" в брезнишкото село Ноевци обособиха ...
3 часа
Терзиев: Осигурихме сметосъбирането и снегопочистването в Зони 1 и 7 до провеждане на нов конкурс
Столична община подписа удължаване на договорите за Зони 1 (Средец, Лозенец и Студентски) ...
3 часа
„Сърбят ни ръцете“: Путин заяви желанието си да продължи войната в Украйна
Президентът на Русия Владимир Путин заяви, че Русия ще продължи войната срещу Украйна, ...
3 часа
Музикални легенди от 90-те години ще участват в The Biggest Christmas Party в Русе
Музикални легенди от 90-те години на ХХ век и над 4000 почитатели ще празнуват заедно на ...
3 часа
България се прощава с олимпийския шампион Боян Радев на 22 декември
Поклонението пред тленните останки на двукратния олимпийски шампион по борба, меценат ...
3 часа
България с най-голям спад на серните оксиди и въглеродния диоксид през 2023 г.
През 2023 г. спрямо 2022 г. има намаление на емисиите на вредните вещества и на парниковите ...
3 часа
Изплащат пенсиите на руските граждани, живеещи в България
В Националния осигурителен институт (НОИ) са постъпили платежни ведомости и финансови ...
3 часа
Най-малко 9 души пострадаха при нападение с нож в Тайван
Най-малко девет души бяха ранени при нападение с нож в Тайпе, съобщи Асошиейтед прес.
Преди ...
3 часа
Кулинарна изложба, дрон шоу и концерти ще забавляват шуменци преди Коледа
Община Шумен организира на 20 декември кулинарна изложба, дрон шоу и концерти в градската ...
4 часа
Снежанка, Дядо Коледа и четириноги герои донесоха коледно чудо за децата на служители на МВР (СНИМКИ/ВИДЕО)
В Специализирания отряд „Въздушно наблюдение“ на ГД „Гранична полиция“ се проведе ...
4 часа
Не пуснаха от ареста белгийката, опитала да пренесе 206 кг кокаин през „Капитан Андреево“
Окръжният съд в Хасково отказа да промени мярката за неотклонение "Задържане под стража" ...
4 часа
Задържаха педофил за разпространение на порнографски материали с деца в София
Полицията задържа 29-годишен педофил в София за разпространение на порнографски материали ...
4 часа
„ДПС–Ново начало“ следи стриктно цените и настоява за твърди мерки срещу спекулата
Парламентарната група на ДПС – НОВО НАЧАЛО внимателно и задълбочено следи всички ...
4 часа
Прокуратурата протестира домашния арест на началника на Пето РУ в София
Окръжната прокуратура в Ловеч протестира мярката "домашен арест" на началника на Пето ...
4 часа
Катастрофирал камион блокира движението между София и Своге
Ограничено беше движението между София и Своге - в района на Луково (при км 65) поради ...
4 часа
Как арестуваха у нас Сретен Йосич и колко опасен е бил – разказва легендата Стоян Саладинов
Стоян Саладинов е шампион по бойно самбо и треньор на баретите от СОБТ. Той е сред хората, ...
4 часа
Турските власти откриха над 160 кг хероин в тир, превозващ стоки за България
Турските власти на митническия пункт Гюрбулак на границата с Иран край град Догубеязит ...
5 часа
121 ролки коркофан с лого на известна марка задържаха на митницата във Видин
121 ролки с коркофан – филтърна хартия за цигари, носещи логото на защитена търговска ...
5 часа
МО е сключило споразумение за доставка на над 4000 пистолета за Сухопътните войски
Министерството на отбраната е сключило рамково споразумение за доставка на над 4000 ...
5 часа
Радиолюбител от Варна пускал заблуждаващи сигнал за тревога и персонални заплахи
49-годише мъж е задържан за излъчване в ефир на съобщение, имитиращо системата за ранно ...
5 часа
Българин почина в щатски затвор след задържане от имиграционните власти
Ненко Станев Ганчев, 56-годишен българин, е починал на 15 декември, докато е бил в ареста ...
5 часа
Мъж загина при пожар апартамент в Русе
Мъж е загинал при пожар в Русе. Това съобщи регионалният говорител на МВР Даниела Малчева.
Тя ...
5 часа
С изложбата „Време за пари“ 15 артисти отбелязват края на епохата на лева
Кураторът Яра Бубнова подрежда експозицията „Време за пари / Time For Money“, с която петнайсет ...
5 часа
Цената на природния газ на хъба TTF се повиши до близо 28 евро за мегаватчас
Цените на януарските фючърси на природния газ на хъба TTF в Нидерландия в момента са ...
5 часа
Проливни дъждове наводниха улици в Дубай и Абу Даби (ВИДЕО)
Силните гръмотевични бури продължават в Обединените арабски емирства. Проливните ...
5 часа
Пеевски посрещна посетители в „Музея на сглобката“ в Народното събрание (СНИМКИ)
Лидерът на ДПС и ПГ на ДПС - Ново начало Делян Пеевски посрещна посетителска група млади ...
5 часа
Солидно почерпен: Мъж от Аспарухово седна зад волана с близо 3 промила алкохол
Значително „почерпен“ 63-годишен шофьор попадна в ареста, след като се седна зад волана ...
5 часа
Делото „Цалапица”: Апелативният съд увеличи наказанието на Бизюрев на 17 г. затвор за убийството на Митко
Пловдивският апелативен съд увеличи от 15 на 17 години лишаване от свобода наказанието ...
6 часа
Безплатен градски транспорт в Пловдив за Нова година
Всички линии на градския транспорт в Пловдив ще бъдат безплатни за пътниците на 31 декември ...
6 часа
Героят от Бонди Бийч получи чек за 2,5 млн. долара (ВИДЕО)
Героят от плажа Бонди Ахмед ал Ахмед получи 2,5 млн. австралийски долара (над 1,4 млн. ...
6 часа
Криминално проявен мъж задигна кутия с дарения в супермаркет
33-годишен криминално проявен мъж от Суворово задигна кутия с дарения, оставена до ...