Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.
1 минута
Две земетресения разлюляха Южна Босна
Две земетресения с интервал от 10 минути разтресоха историко-географския район Херцеговина ...
8 минути
БНБ пусна в обращение нова монета - „Българската гайда“
БНБ пусна в обращение от днес сребърна възпоменателна монета на тема "Българската ...
9 минути
КЗК образува открити производства срещу здравното министерство по жалби на фирми
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува две открити производства срещу ...
16 минути
Пожар изпепели част от цех за производство на дървени плоскости край Стара Загора
Пожар изпепели част от цех за производство на дървени плоскости край Стара Загора, ...
17 минути
Руски хакери готвят кибервойна срещу НАТО
Русия ще извърши кибератаки срещу Великобритания и други западни съюзници. Това става ...
18 минути
18-годишен младеж открадна товарен автомобил и катастрофира
18-годишен младеж открадна товарен автомобил в Плевенско и катастрофира, съобщиха от ...
27 минути
Руска атака срещу Харков: Най-малко десет души са ранени
Областният управител на Харковска област Олег Синегубов заяви, че нападението е предизвикало ...
30 минути
Мъж почина при катастрофа в Плевенско
Мъж почина при катастрофа в Плевенско, съобщиха от полицията.
64-годишен водач на товарен ...
34 минути
Задържаха мъж и жена, откраднали 100 000 лв. и злато от дом в Белослав
Криминалисти задържаха мъж и жена, откраднали 100 000 лева и злато от дом в Белослав, съобщиха ...
41 минути
Отиваш на хотел, крадат ти парите: 250 евро изчезнаха мистериозно от хотелска стая
250 евро изчезнаха мистериозно от хотелска стая в Разград, съобщиха от полицията.
Случката ...
50 минути
Тежка челна катастрофа с трима пострадали в Разградско (СНИМКИ)
Тежка челна катастрофа е станала между два автомобила с трима пострадали в Разградско, ...
52 минути
Газова бутилка се взриви в Силистренско
Неизправна газова бутилка предизвика пожар в къща в силистренското село Айдемир, ...
54 минути
Руски самолет се запали при „грубо“ кацане в Анталия
Двигател на руски пътнически самолет се запали снощи при кацане на летището в Анталия, ...
1 час
The Guardian: Солидарността с Украйна не бива да се разколебава по времето на Тръмп
Солидарността с Украйна не бива да се разколебава по времето на завръщащия се в Белия ...
1 час
Забравена свещ предизвика пожар във Велико Търново
Забравена свещ предизвика пожар във Велико Търново, съобщиха от полицията.
Инцидентът ...
1 час
Мъж пострада при сбиване на футболен мач
30-годишен мъж пострада при сбиване на футболен мач в село Първомайци, община Горна ...
1 час
Социалдемократите в Германия ще номинират Олаф Шолц за кандидат за канцлер
Три месеца преди предсрочните избори в Германия социалдемократите ще номинират официално ...
1 час
Важни за България гласувания предстоят на пленарната сесия на ЕП в Страсбург
Пленарна сесия на Европейския парламент се провежда от днес до четвъртък (28 ноември) ...
1 час
Двама мъже пребиха приятелките си във Великотърновско
Двама мъже пребиха приятелките си във Великотърновско, съобщиха от полицията.
38-годишен ...
1 час
Товарен самолет се разби в къща във Вилнюс, има загинал (СНИМКА/ВИДЕО)
Товарен самолет, изпълняващ поръчки на куриерската компания "Ди Ейч Ел" и летящ от германския ...
2 часа
Главчев изиска от Глушков спешно решение относно неизплатените премии на щангистите
Министър-председателят Димитър Главчев проведе разговор с министъра на младежта и ...
2 часа
19-годишен шофьор с положителна проба за два вида наркотици се заби в стълб
19-годишен шофьор с положителна проба за наркотици се заби в стълб в Бургаско, съобщиха ...
2 часа
„Файненшъл Таймс“: Русия вербува йеменски наемници да се бият в Украйна
Въоръжените сили на Русия са вербували стотици йеменци да се бият в Украйна, като те ...
2 часа
Зловеща статистика: На всеки 10 минути по света е убивана по една жена
На всеки 10 минути в света е убивана по една жена, се казва в статистика, публикувана ...
2 часа
Пеевски: Някой се опитва да плаши общините с орязване на бюджетите им
Някой се опитва да плаши общините с орязване на бюджетите им. Това е безотговорно към ...
3 часа
Президентските избори в Румъния: Независимият кандидат Калин Джорджеску води на първия тур
Независимият кандидат Калин Джорджеску събира най-много гласове на първия тур на президентските ...
11 часа
Румънският премиер Чолаку води на президентските избори в страната според екзитпола
Вотът на румънците беше за равновесие и стабилност, както и за нещата, които имат значение, ...
12 часа
Нов удар по портфейла: Скочиха цените на лещата и зеленчуците
Масово поскъпване на зеленчуците на борсите в страната показва седмичния бюлетин ...
13 часа
Българската база в Антарктида стартира новия полярен сезон
Българската антарктическа база „Св. Климент Охридски“ на остров Ливингстън официално ...
14 часа
Тийнеджъри нападнаха мъж в столичен мол
Група тийнеджъри са нападнали мъж в столичен мол в неделя вечер. Това е станало около ...
15 часа
Москва: Байдън саботира мирните планове на Тръмп за Украйна
Москва обвини администрацията на президента на САЩ Джо Байдън, чиито правомощия скоро ...
15 часа
Йордан Цонев: В този парламент нещата не вървят добре за българската политика
Народният представител от „Движение за права и свободи-Ново начало“ Йордан Цонев ...
16 часа
Първа среща между Виктор и Беба след изгонването му от Биг Брадър (ВИДЕО)
Бургаският мачо Виктор Ангелов е новият гост в “Голямата Сестра Podcast”, където за първи ...
16 часа
Разговор между Путин и Ердоган, какво си казаха двамата президенти
Руският президент Владимир Путин и турският президент Реджеп Тайип Ердоган разговаряха ...
17 часа
Само за денонощие: Хванаха над 40 шофьори в нетрезво състояние
10 983 моторни превозни средства са проверени в рамките на разпоредената специализирана ...
18 часа
Молитва и митинг: Киро Японеца събра жители на „Факултета“, за да ги увери, че не купува гласове (СНИМКИ)
Кирил Киров – Японеца събра съгражданите си в двора на училището във квартал "Факултета". ...
19 часа
На 103: Столетникът дядо Ибрям чете пресата без очила и се надява да ожени седемте си правнуци
Дядо Ибрям от търговищкото село Макариополско празнува 103-ти рожден ден. Ибрям Салиев ...
19 часа
„Забравихте“ да декларирате доходи? Очаквайте обаждане от НАП
Национална агенция за приходите провежда кампания за поетапно уведомяване с писма ...
20 часа
Взрив на газова бутилка във Врачанско, трима души са с опасност за живота
Трима души са тежко ранени при врзив на газова бутилка в село Крушовица, което се намира ...
20 часа
Загинал и ранени при експлозия на граната на парти в Хърватия
Един човек загина, а други четирима бяха ранени в събота при експлозия на граната по ...