Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.
1 час
След трагичния пожар в Турция: Разпоредиха спешни проверки и у нас
Започват нови засилени проверки за пожарна безопасност на туристически обекти на ...
1 час
Кола се вряза в хора в Айндховен, има ранени
Кола се вряза в няколко души на улица в Айндховен западно от центъра на града. Ранени ...
1 час
Тръмп иска да махне лятното часово време
Президентът на САЩ Доналд Тръмп иска да премахне лятното часово време, чиято смяна ...
2 часа
Терзиев: ВАС още не се е произнесъл за оспорването на моя избор за кмет, срокът изтече
Оспорването на моя избор за кмет беше отхвърлено от Административния съд на София, ...
2 часа
Британският министър на отбраната отправи предупреждение към Путин
Британският министър на отбраната Джон Хийли отправи предупреждение към руския президент ...
ohnamama.bg
Грип А при деца - симптоми и лечение
Болки по тялото, главоболие, треска, втрисане, кашлица, възпалено гърло, умора, течащ нос, повръщане, ...
3 часа
Обезобразяване с ножица и брадва: Условна присъда и глоба за мъж заради жестокост към куче
Лишаване от свобода за срок от една година и четири месеца, чието изпълнение е отложено ...
3 часа
Задържаха седем души след спецакция в Ямбол
Седем души са задържани в Ямбол за съпричастност към извършени престъпни деяния при ...
3 часа
Малцинствата в Сирия продължават да се страхуват от новата власт в страната
Християните в Сирия продължават да изпитват страх от новата власт, отбелязва VOA/Voice ...
3 часа
ЦСКА възстановява името си
ЦСКА - София ще си върне името ЦСКА от сезон 2025/26. Изпълнителният директор на клуба Радослав ...
4 часа
Превишения на фини прахови частици в два поредни дни в Русе
Автоматичната станция за контрол качеството на атмосферния въздух „Възраждане“ ...
4 часа
Оставиха в ареста обвинен за участие в престъпна група за имотни измами
Апелативният съд във Варна отказа да промени в по-лека мярка и остави в ареста обвинен ...
4 часа
Киселова изпрати съболезнования по повод трагедията в Турция
Председателят на Народното събрание Наталия Киселова изпрати съболезнователен адрес ...
4 часа
Вучич: Ако Тръмп постигне примирие в Украйна, нека всички му издигнем паметник
"Ако Тръмп постигне примирие в Украйна, нека всички му издигнем паметник, той ще спаси ...
4 часа
Правителственият ни самолет ще прибере освободените български моряци
Правителственият ни самолет „Еърбъс“ лети към Мускат, за да прибере българските ...
4 часа
Премиерът обещава да ускори достъпа на граждани и бизнес до европейското финансиране
Работим за ускореното договаряне и разплащане на средствата по Плана за възстановяване ...
4 часа
Бойко Борисов ще води дипломацията в парламента: Лидерът на ГЕРБ оглави външната комисия
Комисията по външна политика в 51-вото Народно събрание ще бъде ръководена от Бойко ...
5 часа
Шофьор без книжка и с положителна проба за алкохол се опита да подкупи полицаи
34-годишен шофьор с положителна проба за алкохол се опита да подкупи полицаи в Стара ...
5 часа
Мъж и дете са убити при нападение с нож в Германия
Двама души, сред които и дете, бяха убити при нападение с нож в парк в Ашафенбург, Южна ...
5 часа
НАП: Търговци все още начисляват 9% ДДС, нанесли са щета на бюджета за над 1 млн. лв.
Над 6000 дружества, собственици на търговски обекти, са начислявали 9 процента данък ...
5 часа
Кметовете в региона на Русе трябва да определят място за залавяне и престой на безстопанствени животни
До 1 април кметовете на общини в Русенска област трябва да определят място за залавяне ...
5 часа
МВР разкри откъде са изпратени множеството сигнали за бомби в училища у нас
Сигналите за взривни устройства, получени тази сутрин в различни училища, са изпратени ...
5 часа
Къде няма да има вода в София
"Софийска вода" временно ще прекъсне водоснабдяването в някои части на София, съобщиха ...
5 часа
„Ще те смачкам и ще те убия“: Мъж преби с юмруци жена в София
Прокуратурата привлече към наказателна отговорност 43-годишен мъж, заканил се с убийство ...
5 часа
Изследователският ни кораб „Св. св. Кирил и Методий“ се закотви пред българската антарктическа база на о. Ливингстън
Научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ (НИК 421) се намира в залива ...
6 часа
2 години след побоя с лопати над охранител в училищен двор: Ефективни присъди за баща и син
Баща и син ще търпят наказания от по осем месеца „лишаване от свобода“ с тригодишен ...
6 часа
Удар на митниците: Спипаха колетна пратка от САЩ с над 300 кг марихуана (СНИМКИ/ВИДЕО)
Колетна пратка от САЩ с автомобилни аксесоари се оказа в действителност 356 кг канабис, ...
6 часа
Венко Сабрутев: Твърденията за огромен дефицит са лъжа
Твърденията за огромен дефицит са лъжа, заяви пред журналисти в парламента народният ...
6 часа
Депутатите избраха ръководители на постоянните комисии в НС, опозицията получи само едно председателско място
Депутатите избраха съставите и ръководството на постоянните парламентарни комисии.
Комисията ...
6 часа
Българите са с най-ниско ниво на удовлетвореност от живота в ЕС
През 2023 г. средното равнище на удовлетвореност от живота в ЕС е 7,3 по скалата от 0 до ...
6 часа
Скандално в Пловдивско: Мъже добивали незаконно подземни богатства от реките Марица и Чая
Районна прокуратура-Пловдив привлече като обвиняеми четирима мъже, добивали подземни ...
6 часа
МВнР предупреди за ураганни ветрове в Лос Анджелис
Местните власти в Лос Анджелис, щата Калифорния, предупреждават за очаквано подновяване ...
6 часа
Рубио: Работим за стабилен мир в Украйна, войната да не започне пак след 2 до 4 години
Държавният секретар на САЩ Марко Рубио заяви, че новата администрация работи за постигането ...
6 часа
Български студенти представиха сладко от еленски бут, дъвки с медена вакса и протеинов студен чай
Сладко от еленски бут, дъвки с медена вакса и протеинов студен чай бяха част от креативните ...
6 часа
Спешни мерки в Разград заради зачестилите пътни произшествия със селскостопански животни
Областната епизоотична комисия в Разград обсъди мерки относно зачестилите пътни произшествия ...
6 часа
Предстои ремонт на Центъра за психично здраве в Бургас
Министерството на здравеопазването реализира инвестиция, свързана с модернизацията ...
7 часа
След като излязъл от затвора: Задържаха мъж, разпространявал дрога (СНИМКИ)
Задържаха отново затворник, наскоро излязъл от килията. Рецидивистът се занимава с ...
7 часа
Грозна гавра със знамето на България
За случай с гавра с българския флаг алармират от Организация за закрила на българските ...
7 часа
Пред грипна епидемия ли е Бургас
Предимно работещи са заразените с грип в Бургас - във възрастовата група 30 – 64 години. ...
7 часа
В Плевенско нащрек - повишава се заболеваемостта от грип и остри респираторни заболявания
В област Плевен плавно се повишава заболеваемостта от грип и остри респираторни заболявания. ...
7 часа
Строги мерки за сигурност и организация на движението в Перник заради „Сурва“
Около 320 служители от Областната дирекция на МВР (ОД на МВР) в Перник, Главна дирекция ...