Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.

56 минути
Частични местни избори на няколко места в страната
На няколко места в страната гласуват за кмет на частични местни избори, в Сандански ...
1 час
Хората могат да предадат птичия грип на котките си
Проучване, публикувано от Центъра за контрол и превенция на заболяванията в САЩ (CDC), ...
1 час
Тръмп е уверен в прекратяването на войната в Украйна още тази седмица
Президентът на САЩ Доналд Тръмп е „много уверен“, че ще постигне споразумение за прекратяване ...
2 часа
Ябълките - вкусни и много полезни за здравето ни
Ябълките са изключително полезни за здравето.
Те са един от най-популярните и консумирани ...
2 часа
Летище Бургас очаква повишение на трафика през сезон 2025
Очакваме повишение на трафика на Летище Бургас през сезон 2025. Това каза пред журналисти ...
10 часа
Доналд Тръмп призова Илон Мъск да бъде по-агресивен в съкращенията на служители
Президентът на САЩ Доналд Тръмп призова милиардера Илон Мъск да бъде "по-агресивен" ...
10 часа
Кметът на София за действията на „Възраждане“: Срам за града
Остро осъждам проявата на агресия, застрашаването на живота на гражданите и вандализма ...
12 часа
Стреляха по приют за кучета в Русе
Опасна ситуация в Русе. Неизвестни стреляли с ловно оръжие по приюта за безстопанствени ...
12 часа
Блус живопис от Данаил Атанасов на „Шипка“ 6
Изложба, наречена "Блус живопис" от Данаил Атанасов се открива на 28 февруари в галерията ...
12 часа
Папата е в критично състояние
„Състоянието на Светия отец остава критично и папата не е вън от опасност. Тази сутрин ...
13 часа
Един човек бе убит, а двама полицаи са ранени при нападение с нож във Франця
Един човек бе убит, а двама полицаи бяха ранени днес при нападение с хладно оръжие в ...
13 часа
Столична община издаде заповед за прекратяване на „Луковмарш“
Със заповед на Столичната община (СО) е прекратено провеждането на мероприятие на пл. ...
14 часа
Пуснаха под гаранция директорка на столично училище, обвинена за получаване на подкуп
Софийският градски съд наложи парична гаранция в размер от 1000 лв. на директорката ...
14 часа
Митов разпореди спешно да се открият и задържат отговорните за вандализма над сградата на ЕК и ЕП
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов разпореди предприемането на спешни мерки ...
14 часа
Урсула фон дер Лайен за щурма на „Възраждане“: Ужасяващи сцени
„В Европа упражняваме правото си на демонстрация по мирен начин. Насилието и вандализмът ...
15 часа
Снежна буря в Истанбул предизвика отмяната на много полети и затвори Босфора
Силна снежна буря, обхванала днес Истанбул, парализира въздушния трафик в най-големия ...
16 часа
Цончо Ганев: Един депутат от „Възраждане“ е задържан, двама са в болница
Един депутат от "Възраждане" е задържан, а двама са закарани в болница. Това съобщи пред ...
16 часа
Откриха тялото на скиор в пропаст във Френските Алпи
Тялото на британски скиор беше открито в пропаст близо до ски курорта Авориаз във Френските ...
16 часа
Вътрешният министър: Няма да бъде оставено без последици поредното посегателство срещу полицаи
Няма да бъде оставено без последици поредното посегателство и агресията срещу полицаите. ...
17 часа
МС: Нападенията срещу институции - национални или европейски, са недопустими
Категорично осъждаме поругаването на сградата на Европейския парламент и Европейската ...
17 часа
Четирима са задържани в София за наркотици
Четирима мъже са задържани на територията на столицата от служители на СДВР в рамките ...
18 часа
Адвокатът на Пи Диди се оттегли от защитата му
Адвокатът Антъни Рико излезе с изненадващо и мистериозно изявление в Ню Йорк, че „не ...
19 часа
МОН предложи специалността „Медицинска сестра“ да бъде защитена и освободена от такси за обучение
По предложение на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев специалността ...
19 часа
„Хамас“ освободи още трима израелски заложници
Радикалната палестинска групировка "Хамас" освободи още трима заложници от обявената ...
20 часа
Ранени полицаи и арести на протеста на „Възраждане” (СНИМКИ/ВИДЕО)
До ранени полицаи и арести се стигна на протеста на „Възраждане” в София. Членове ...
20 часа
Министерството на финансите опроверга твърдението за закупуване на нов правителствен самолет
Министерството на финансите изпрати официално опровержение заради изказване на Асен ...
21 часа
До -23°C са паднали температурите в Североизточна България тази сутрин
До минус 20 – минус 23 градуса са отчетени в Североизточна България тази сутрин. Тези ...
21 часа
Тръмп уволни най-висшия американски военен и още петима генерали и адмирали
Президентът на САЩ Доналд Тръмп уволни най-висшия американски военен и още петима ...
23 часа
Папа Франциск се възстановява успешно
Папа Франциск „се възстановява добре“ през осмия си ден в болницата, където 88-годишният ...
23 часа
Лекар разкрива тайната на здравото сърце през зимата
Зимата е критичен сезон за сърцето. Студът, мразовитият вятър, често силно замърсеният ...
1 ден
От преди 30 млн. години: Откриха останки от непознат досега древен хищник
Учени откриха в пустинята в Египет останки от непознат досега вид месоядно животно, ...
1 ден
Опашките за лифта в Банско стигат до входа на паркинга
Огромни опашки от скиори, чакащи да се качат на кабинковия лифт в Банско, продължават ...
1 ден
Деси и Антонио от “Един за друг”: Ключът към успеха в нашата връзка е комуникацията
Деси и Антонио са първата двойка, напуснала “Един за друг” след тройна церемония. ...
1 ден
Върнаха тялото на заложничка на „Хамас“: Семейството на Шири Бибас потвърди смъртта й
Израелското семейство Бибас обяви, че останките, върнати в Израел предишния ден, са ...
1 ден
Как да почистим бързо и лесно колата си от снега?
Зимата може да бъде красива, но когато става въпрос за почистване на автомобила от ...
1 ден
В София ще се проведе поход в подкрепа на хората с редки болести
От 11:00 ч. в Борисовата градина в София ще се проведе „Поход на надеждата“ в подкрепа ...
1 ден
Тръмп призова за директни разговори между Зеленски и Путин за край на войната
Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че украинският президент Володимир Зеленски ...
1 ден
Почит към един любим актьор: Нов документален филм хвърля светлина върху смъртта на Матю Пери
Повече от година след трагичната смърт на Матю Пери светът продължава да търси отговори. ...
1 ден
„Хамас“ ще освободи още шестима израелски заложници
Военното крило на групировката "Хамас" обяви, че ще днес ще освободи още шестима от ...
1 ден
Защо мълчанието между партньорите може да е полезно за връзката
Нови изследвания на учени показват, че мълчанието може да бъде мощен инструмент за ...