Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.

15 минути
Киселова: Групите в НС, които подкрепят правителството, показаха нов стил, тези, които се сърдят - за тяхна сметка е
Парламентарните групи, които подкрепят правителството, показаха нов стил - да седнем ...
1 час
Бачев: Ще направя всичко, за да развием Античния театър в София като средище на изкуството на открито
Ще направя всичко по закон, и което предполагат наредбите, особено като се има предвид ...
1 час
Предпразничен хаос - натоварено движение и тапи на изхода на София към АМ „Тракия“
За голяма тапа и интензивен трафик на изхода на София към АМ "Тракия", в посока Бургас, ...
2 часа
Белгиец, превозвал нелегални мигранти в кола с български номера, е арестуван край Гюргево
Белгиец, управляващ автомобил с българска регистрация, е арестуван, след като опитал ...
2 часа
Заместник генералният секретар на НАТО Радмила Шекеринска идва в България
Заместник генералният секретар на НАТО Радмила Шекеринска ще посети България на 7 ...
Бебешките легла и сънят на бебето – какво е важно да знаете?
Създаването на уютна и сигурна среда за вашето бебе започва от избора на правилното място за сън. Днес ...
3 часа
Отиде си професор Александър Спиров
След тежко боледуване е починал проф. Александър Спиров, съобщиха от Академията по ...
3 часа
Борят се с голям пожар край Чипровци, има засегната гора и изоставени вили в близост
Пожар на голяма площ е пламнал в следобедните часове по склоновете на Стара планина ...
3 часа
Пожар избухна край село Плоски
Пожар е възникнал в землището на санданското село Плоски, съобщи за БТА кметът на населеното ...
3 часа
„ДПС-Ново начало“ обсъди с кметове спешни мерки за справяне с водната криза
Ръководството на ДПС и народните представители от ПГ на "ДПС-Ново начало" проведоха ...
4 часа
Ключова среща: Фицо и Зеленски обсъждат бъдещето на енергетиката
Словашкият премиер Роберт Фицо се срещна днес с украинския президент Володимир Зеленски ...
4 часа
Кой е новият военен аташе на САЩ в България (СНИМКИ)
В България пристигна новият военен аташе на САЩ у нас полк. Джон Картър. Това съобщиха ...
5 часа
Огнеборци, доброволци и горски се борят с пожар край Кюстендил
Пожар пламна в землището на селата Мазарачево, Драговищица и Ломница, община Кюстендил.
Това ...
5 часа
Ремонт във варненския квартал „Галата“ блокира достъпа на жители до домовете им
Жителите на ул. „Зеленика Първа" във варненския квартал „Галата" се оплакват от лошо ...
5 часа
Британският вицепремиер Анджела Рейнър подаде оставка
Британският вицепремиер и министър по въпросите на жилищното строителство Анджела ...
5 часа
Израелската армия заяви, че е нанесла удар по висока сграда в град Газа
Израелската армия обяви, че е нанесла удар по висока сграда в град Газа, която според ...
5 часа
Бившият президент на САЩ Джо Байдън претърпя операция за рак на кожата
Бившият президент на САЩ Джо Байдън наскоро е претърпял операция за рак на кожата, ...
5 часа
Промяна в сектора – обмислят нов медицински стандарт по здравни грижи
Министерството на здравеопазването публикува за обществено обсъждане проект на Наредба ...
5 часа
Пожар избухна в района на Брезнишко
Продължава овладяването на пожара, възникнал този следобед на територията на Брезнишко. ...
5 часа
Отиде си професор Живко Кръстанов
На 04 септември е починал проф. дн Живко Кръстанов. Това съобщиха от Община Стара Загора.
Проф. ...
6 часа
Достоен живот за пример: Вижте вдъхновяващата история 105-годишната варненка Евдокия Чочева (СНИМКИ)
На 29 септември тази година най-възрастната жителка на Варна Евдокия Чочева ще навърши ...
6 часа
ВАС окончателно спря изпълнението на Методиката за дялово разпределение на топлинната енергия
Върховният административен съд (ВАС) окончателно спря изпълнението на Методиката ...
6 часа
Откриха нов участък от сензорната система за видеонаблюдение по българо-турската граница
Новоизграден петкилометров участък от сензорна линия на българо-турската граница ...
6 часа
Хонорари, онлайн продажби, наеми: НАП напомня за недекларирани доходи
Над 27 000 души ще получат писма, имейли или обаждане по телефона от Националната агенция ...
6 часа
Почина херцогинята на Кент
Британската херцогиня на Кент, известна с връзките си с тенис турнира Уимбълдън, почина ...
6 часа
Има ли такова животно: Отново видяха леопарда на Шуменското плато
Вече повече от два месеца в различни части на страната хора подават сигнали и твърдят, ...
6 часа
Напрежение: Румъния вдигна изтребители срещу неидентифицирани дронове над Черно море
Два изтребителя Eurofighter Typhoon на германските военновъздушни сили, разположени в румънската ...
6 часа
Областният кризисния щаб в Плевен проведе заседание заради безводието
В Плевен за трета поредна седмица се състоя заседание на Областния кризисен щаб за ...
6 часа
Шокиращо: Жени останаха без помощ след опустошителния трус в Афганистан
Афганистанските културни норми, които забраняват всеки физически контакт между мъже ...
7 часа
Евростат: България с най-голям ръст на заетите през второто тримесечие
България е отбелязала най-голям растеж в ЕС на заетите през второто тримесечие на годината, ...
7 часа
Тръмп: Русия и Индия вече са в лагера на Китай
Американският президент Донлд Тръмп заяви днес, че САЩ, изглежда, "са изгубили" Русия ...
7 часа
Осъдиха 43-годишен мъж и майка му за сводничество
Разградският районен съд постанови ефективна присъда "лишаване от свобода" на 43-годишен ...
7 часа
Опозицията в ЕП се готви за нови вотове на недоверие срещу Фон дер Лайен
Опозиционните групи на Левицата и на "Патриоти за Европа" в Европейския парламент потвърдиха ...
7 часа
От 1 октомври започват проверки на готовността на администрацията за работа с евро
След 1 октомври ще започнем серия от задълбочени проверки, за да гарантираме, че всяка ...
7 часа
Ограничават движението в Пловдив заради тържествата по повод Съединението
Заради провеждането на 49-ия международен мемориален маратон „Съединение” на 6 септември ...
7 часа
Русия е превзела още едно село в украинската Донецка област
Министерството на отбраната на Русия обяви днес, че въоръжените сили на страната са ...
7 часа
Тежка борба с огъня в Рила, новите огнища са атакувани от три страни
Пожарът в Национален парк "Рила" продължава да се разраства от вятъра и вече е обхванал ...
7 часа
Водач на електрическа триколка с 3,2 промила алкохол се вряза в купчина керемиди
Водач на електрическа триколка с 3,24 промила алкохол се вряза в купчина керемиди в ...
8 часа
Пожар избухна в хотел в Арбанаси
Запалила се е аспирация на хотел в село Арбанаси. Сигналът за пожара е получен около ...
8 часа
17-годишен ученик нападна учителка в германско училище с хладно оръжие
Учителка в техникум в западния германски град Есен беше ранена при нападение с хладно ...
8 часа
Йоан Матев излезе от затвора
Излезе от затвора Йоан Матев, осъден за убийството на ученика Георги Игнатов в Борисовата ...