Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.

3 часа
Външният министър след среща с Рубио: Значението, тежестта и видимостта на България са изключително ценени
Значението, тежестта и видимостта на България са изключително ценени. Това заяви днес ...
3 часа
Образуваха дисциплинарно производство срещу българския европрокурор Теодора Георгиева
Колегията на Европейската прокуратура реши да образува дисциплинарно производство ...
6 часа
Калин Стоянов: Радев публично направи опит да всява смут, омраза и разделение в българското общество
„Днес, в своя типичен стил, върховният разединител на нацията, Румен Радев, отново ...
7 часа
Липса на кворум за трети път провали заседанието на Комисия за контрол над службите в НС
Заради липса на кворум за трети път заседанието на Комисия за контрол над службите ...
7 часа
Риана стана майка за трети път (СНИМКА)
Светът на музиката и модата има повод за радост – Риана стана майка за трети път. На ...
7 часа
Нов паркинг ще бъде изграден над Кюстендил (ВИДЕО)
Нов паркинг ще бъде изграден в местността "Хисарлъка" над Кюстендил, съобщиха от Общината.
Той ...
8 часа
Словения наложи забрана за влизане в страната на израелския премиер Бенямин Нетаняху
Словения наложи днес забрана за влизане в страната на израелския премиер Бенямин Нетаняху, ...
8 часа
Възставиха движението на метрото
Възстановиха движението на метрото по цялата линия, съобщиха от Столична община.
В ...
8 часа
„Спаси София“ поиска извънредно заседание на СОС заради „Топлофикация“ и ремонта в „Дружба-2“
„Спаси София“ поиска свикване на извънредно заседание на Общинския съвет следващия ...
8 часа
Марк Рюте: НАТО може да сваля руски самолети, ако навлязат във въздушното пространство на алианса
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте днес подкрепи коментарите на американския ...
8 часа
НАП проверява борси, тържища и складове в страната
Служителите от "Фискален контрол" на Националната агенция за приходите (НАП) са поставили ...
8 часа
Протест пред централата на „ДПС-Ново начало”
Протест в центъра на София пред централата на „ДПС-Ново начало”. Инициативата е на ...
9 часа
Един от Лечителите се отправя към Блатото на „Игри на волята“ тази вечер
Завладяното от противоречия и разделения племе на Лечителите ще се раздели с още един ...
9 часа
Пикап блъсна паркирани коли в София, има четирима пострадали
Четирима души са пострадали, след като пикап блъсна няколко паркирани автомобила в ...
9 часа
Реформата в паркирането в София предизвика противоположни реакции в Общинския съвет
Предложенията за концесия на автобусни линии, повишаване на цените за паркиране и ...
9 часа
КЕВР обсъди предложението на „Булгаргаз“ за по-висока цена на природния газ през октомври
На открито заседание Комисията за енергийно и водно регулиране обсъди доклад по внесеното ...
9 часа
31 населени места във Великотърновско са на сериозен воден режим
В област Велико Търново 31 населени места са на сериозен воден режим. Те се водоснабдяват ...
9 часа
Никола Саркози: Ще спя в затвора с вдигната глава (ВИДЕО/СНИМКИ)
Бившият френски президент Никола Саркози критикува решението на съда, което го призна ...
10 часа
Началникът на отбраната: Няма държава, която сама може да се бори с дронове
Няма държава, която сама може да се бори с дронове. Toва заяви пред медиите началникът ...
10 часа
17-годишен дилър скри наркотици в тайник в парк, друг укри фентанил в бельото си (СНИМКИ)
Заловиха трима души с наркотици при поредната акция в София, съобщиха от МВР.
Работата ...
10 часа
Прекратиха делото срещу Петър Илиев за плагиатство от научен труд на Наталия Киселова
На разпоредително заседание Софийски градски съд прекрати делото срещу адвокат Петър ...
10 часа
Шокиращо видео: Момичета унижават своя съученичка, карат я да целува обувки
Клип с унижения над момиче, заснет от самите участници, се разпространява в социалните ...
10 часа
Задържаха мъж за палеж на апартамента си в Дупница
Повдигнаха обвинение на 48-годишен мъж за палеж в Дупница, съобщиха от прокуратурата
В ...
10 часа
„Пееш или лъжеш“ се завръща тази неделя с първи гост Азис
Тази неделя в 20:00 ч. по NOVA любимият водещ Димитър Рачков открива новия трети сезон на ...
10 часа
Румен Радев: В съвременната война дроновете ефективно изолират района на бойните действия
Безпилотните летателни системи придобиват все по-важно място в изграждането на съвременните ...
10 часа
Наталия Киселова за исканата ѝ оставка: Аз съм един от 240 и съм обективна към всички
Проблем с работата на Народното събрание няма. Това каза пред медиите в Съдебната палата ...
10 часа
Зеленски: Целта ми е войната да приключи, а не да остана на поста
Украинският президент Володимир Зеленски каза в интервю за "Аксиос", че няма намерение ...
10 часа
КНСБ подкрепя минимална работна заплата от 1213 лв. за 2026 г.
Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) подкрепя проекта за Постановление ...
10 часа
Пленумът на ВАС отклони предложението на ВСС да си определи нов и. ф. председател на съда
Пленумът на Върховния административен съд (ВАС) отклони заради липсата на компетентност ...
10 часа
Европа търси спешни решения срещу руските дронове (ОБЗОР)
Естония разширява загражденията по границата си с Русия и строи противотанкови ровове ...
10 часа
Запрянов: Всички проекти по инструмента SAFE трябва да бъдат изпълнени до 31 декември 2030 г.
Всички проекти по инструмента „Мерки за сигурността на Европа (SAFE)" трябва да бъдат ...
11 часа
След кибератаките летището в Берлин все още не е възобновило напълно работа
Дни след като редица европейски летища бяха засегнати от кибератаки, работата на международното ...
11 часа
Израелската полиция арестува мъж, заплашил да убие Нетаняху
Израелската полиция съобщи днес, че е арестувала мъж, заплашил да убие премиера Бенямин ...
11 часа
Областната управа взе владението на банята в Горна баня
Областният управител на София Стефан Арсов прие владението на банята в Горна баня, ...
11 часа
Учени създадоха „бактерия камикадзе“, която унищожава раковите тумори
Учени от Yong Loo Lin School of Medicine на Националния университет на Сингапур и Central South University в ...
11 часа
Актуализират таксите, събирани от органите по поземлена собственост
Министерският съвет прие Постановление за изменение на Тарифата за таксите, събирани ...
11 часа
България дава 1,5 млн. лв. хуманитарна помощ на Северна Македония след трагедията в Кочани
Министерският съвет одобри Решение за предоставяне на безвъзмездна хуманитарна помощ ...
11 часа
Комисия от Димитровград ще преговаря за преместване на Музея на социалистическото изкуство от София
Темата единственият по рода си у нас Музей на социалистическото изкуство към Националната ...
11 часа
Русия е готова да се присъедини към глобална забрана на биологичните оръжия
Русия е готова да се присъедини към пълна глобална забрана на биологическите оръжия, ...
11 часа
Прогноза: Смъртните случаи от рак ще се увеличат с близо 75% през следващите 25 години
Очаква се броят на смъртните случаи от рак по света да се увеличи с близо 75% през следващите ...