Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.

5 часа
Край на перспективите за две държави: Израел обяви мащабно строителство в спорна зона
Израелският министър на финансите Бецалел Смотрич обяви, че ще одобри търгове за над ...
5 часа
Украинският град Одеса беше признат за военна зона
Украинската Одеска област беше класифицирана като "зона на активни бойни действия", ...
7 часа
Моторист катастрофира в тунел „Железница“
Заради самокатастрофирал моторист движението в тунел "Железница" на автомагистрала ...
8 часа
Режимът на водата в Ловеч: Отстраниха аварията по водопровода „Черни Осъм“
Аварията по магистралния водопровод "Черни Осъм", заради която няколко дни в Ловеч ...
8 часа
КТ „Подкрепа“ обяви прогнозата си за изпълнението на приходите в бюджета
Растящият риск от висок дефицит пред настоящия и следващия бюджет изисква своевременни ...
Бебе на 11 месеца не иска да яде: Спокойно, има решение
„Още една лъжичка, моля те... само една!“ Позната ли ви е тази картина? Стоите над бебето ...
8 часа
Пирин гори близо месец: Локализираха пожара, погълнал 45 000 дка гори и храсти
След 21 дни на непрестанна борба, огромният пожар, който бушува в Пирин планина, е локализиран. ...
8 часа
БДЖ ще си сътрудничи с пакистанска компания в областта на товарните превози
„БДЖ – Товарни превози” ЕООД и пакистанската търговско-логистична компания Real Change ...
9 часа
ЕС „работи неуморно“, за да предостави помощ на засегнати от пожари страни, сред които и България
Европейският съюз заяви, че "работи неуморно", за да предостави помощ на страни, засегнати ...
9 часа
Гуцанов с изненадваща проверка в Дом за хора с деменция в монтанско село
Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов направи изненадваща проверка ...
9 часа
Каква е нагласата на Тръмп за срещата му с Путин в Аляска?
Американският президент Доналд Тръмп каза, че руският му колега Владимир Путин вероятно ...
10 часа
КЕВР тръгва на проверки в страната заради зачестилите проблеми с безводието
Комисията за енергийно и водно регулиране започва проверка на ВиК дружества в страната ...
10 часа
Мъж загина при челен сблъсък между две коли в Раковски
Челен сблъсък на два леки автомобила е станал на входа на град Раковски, научи ...
10 часа
Румънският военен министър: С България и Турция да разширим противоминните си дейности в Черно море
Румъния, България и Турция трябва да разширят дейността на противоминната си група ...
10 часа
Американската норка влезе в списъка на опасните инвазивни чужди видове
Европейската комисия добави нови 22 вида към списъка с инвазивни чужди видове от значение ...
10 часа
Аспиратор подпали хижа „Момина скала“ на Витоша
Аспиратор е подпалил част от сградата на хижа "Момина скала" на Витоша.
Както по-рано ...
11 часа
Задържаха рецидивист за ало измамата на 92-годишния мъж в Добрич
Криминално проявен мъж на 44 години е задържан в Добрич за телефонната измама на 92-годишния мъж, ...
11 часа
Пускат водата за два часа и половина в Плевен и седем населени места в областта
В Плевен и още седем населени места в областта водоснабдяването ще бъде възстановено ...
11 часа
Без диплома на хартия при започване на нова работа, предвиждат промени
Дипломата за завършено образование да не се изисква при започване на нова работа, предвиждат ...
11 часа
150 души бяха евакуирани от болница в Лондон заради сигнали за химическо замърсяване
150 души са били евакуирани от голяма лондонска болница заради сигнали за химическо ...
11 часа
Пътуваме до Виетнам без виза за срок от 45 дни
Безвизов режим за престой във Виетнам с цел туризъм до 45 дни влиза в сила от 15 август. ...
11 часа
Огромно задръстване на магистрала „Тракия“, камион се обърна (ВИДЕО)
Огромно задръстване се образува на АМ "Тракия" в посока София. Причината е горящ камион ...
12 часа
НКЖИ боядиса 700 км жп линии, за да бори жегата
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) обработи с боя и вар над ...
12 часа
През септември завършва ремонтът на пътищата от Враца и Криводол до Борован
Текущият ремонт на участъците от второкласните пътища II-13 Криводол – Борован и II-15 ...
12 часа
Четири тела бяха извадени от река Сена край Париж
Четири тела са били извадени от река Сена в покрайнините на Париж, съобщиха днес от ...
12 часа
Пращат за психопрофил мъжа, подал сигнал за атентати на две летища у нас
Районната прокуратура в Пловдив е започнала досъдебно производство за подаване на ...
12 часа
Полицията в Добрич иззе 400 кг райски газ
Служители на сектор "Противодействие на икономическата престъпност" при Областната ...
12 часа
Уникална находка на нос Калиакра - откриха златни солиди на константинополски императори
Археолозите, проучващи нос Калиакра под ръководството на доц. д-р Бони Петрунова, попаднаха ...
12 часа
Срещата Тръмп-Путин: Руски правителствен самолет излетя за Аляска
Правителственият самолет Ил-96 на Специалния летателен отряд „Русия“ излетя от руското ...
12 часа
Петимата рокери от „Хелс Ейнджълс” остават под домашен арест
Петимата рокери от „Хелс Ейнджълс” остават под домашен арест. След проведено открито ...
13 часа
Варна се готви за празника си: Звездни концерти, различни атракции и много забавление
Варна се готви са празника си. Сцената, на която ще се проведе големият празничен концерт ...
13 часа
Жена с тротинетка пострада при инцидент в Разградско
39-годишна водачка на тротинетка пострада при катастрофа на входа на самуилското село ...
13 часа
Ловешко село преминава на воден режим
Ловешкото село Тепава е поредното в общината с режим на водата.
Той ще бъде въведен ...
13 часа
Путин: САЩ полагат енергични и искрени усилия за решение на украинската криза
САЩ полагат искрени усилия за край на войната в Украйна, заяви днес руският президент ...
13 часа
Въведоха воден режим във високата част на Радомир
Временен воден режим е въведен във високата част на Радомир заради изгоряла помпа. ...
13 часа
Разбиха организирана престъпна група, занимаваща се с трафик на наркотици (СНИМКИ)
Окръжна прокуратура Пловдив наблюдава досъдебно производство за организирана престъпна ...
14 часа
Дрогиран мъж буйства и трепери в Стара Загора, малко по-късно почина
Пореден случай на смърт след употреба на наркотици разследват в Стара Загора. 26-годишен ...
14 часа
Задържаха за 72 часа шофьора, предизвикал катастрофата с жертва в Бургаско
Прокуратурата в Бургас задържа за 72 часа мъжа, обвинен, че е предизвикал катастрофата ...
14 часа
Надежда в Плевен: От септември започва ремонт на ВиК мрежата
От септември може да започне подмяната на водопроводната мрежа в Плевен в най-критичните ...
14 часа
Нагла кражба: Мъж открадна кола от паркинг на автокъща в София
Софийска районна прокуратура обвини 41-годишен мъж за кражба на автомобил, съобщиха ...
14 часа
Предотвратиха две телефонни измами на възрастни хора, задържаха „мулето“
Униформени предотвратиха две телефонни измами на възрастни хора и задържаха посредника ...