Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.
32 минути
Терзиев предлага нова структура на Столична община
Кметът Васил Терзиев внесе в Столичния общински съвет доклад с предложение за нова ...
45 минути
Анджелина Джоли от Украйна: Хората живеят с опасността всеки ден, но отказват да се предадат (СНИМКИ)
Холивудската актриса Анджелина Джоли посети един от най-опасните градове на фронтовата ...
48 минути
Оставиха в ареста мъж, обвинен за убийство на приятел във Варна
Окръжният съд във Варна определи мярка за неотклонение „задържане под стража“ за ...
51 минути
Нанси Пелоси се оттегля от Конгреса на САЩ
Нанси Пелоси, първата и единствена жена, заемала поста председател на Камарата на представителите ...
51 минути
Гутериш: Не успяхме да ограничим затоплянето на планетата под 1,5 °C
Светът „не успя“ да изпълни обещанието си да ограничи затоплянето под 1,5 °C, заяви ...
56 минути
Девет сливенски квартала остават без вода
Девет сливенски квартала остават без вода в петък, 7 ноември, съобщиха от „Водоснабдяване ...
1 час
След поредица от аварии: Пускат поетапно водата в Асеновград
Отстранена е поредната авария във водопровод, възникнала на 6 ноември преди обед в ...
1 час
Две изцяло обновени и модернизирани училища бяха открити в Пещера (СНИМКИ)
Съвременната образователна среда е важна предпоставка за повишаване на мотивацията ...
1 час
Три легенди, едно вдъхновение: В Левски откриха скулптурната композиция в чест на Парцалев, Вачков и Цончев (СНИМКИ)
Скулптурната композиция „Земляците“, посветена на актьорите Георги Парцалев и Григор ...
1 час
Израел нанесе въздушни удари по населени места в Южен Ливан
Израелски военни самолети нанесоха удари по обекти на "Хизбула" в три населени места ...
1 час
Жестокост: Французойка изхвърли кучето си от етаж на блок в Несебър, защото било болно
Открито е починало куче в двора на кооперация, разположена на несебърската улица „Васил ...
1 час
Йотова: Този бюджет може бъде заплаха както за нас, българските граждани, така и за самата еврозона
Този бюджет може да бъде заплаха за нас - българските граждани в следващата година, ...
2 часа
Рядък световен случай: В Пловдив спасиха мъж със 720° усукване на червото
Екип хирурзи от "УМБАЛ-Пловдив", ръководени от д-р Иван Иванов спасиха мъж с много рядко ...
2 часа
Жена от Нидерландия почина след пластична операция в Турция
Четиридесет и четири годишна жена от нидерландската провинция Южна Холандия е починала ...
2 часа
Доклад на ЕК: Делът на твърдите изкопаеми горива в България намалява, но вносът от Русия не е прекратен
Делът на твърдите изкопаеми горива в енергийния микс на България намалява през последните ...
2 часа
Мицкоски: Защо да вписвам българите в Конституцията, ако ще има ново вето
"Да направим конституционните промени, ще станем най-добрите, и после пак да получим ...
2 часа
В духа на алпинизма: Вдъхновяващ уикенд за деца и възрастни в Лакатник
Алпийска поляна в скалите над намиращото се на час път от София село Гара Лакатник ...
2 часа
Лодка с мигранти потъна в Ламанша, 94 души бяха спасени
Френските морски власти съобщиха, че са спасили сутринта 94 мигранти, намиращи се на ...
2 часа
На 92-годишна възраст Пол Бия положи за осми път клетва като президент на Камерун
Президентът на Камерун Пол Бия положи клетва за осми мандат след оспорвани избори, ...
2 часа
Шофьор почина от инфаркт зад волана на ученически автобус
Шофьор от Неделино почина от масивен инфаркт на пътя в ученически автобус.
Това каза ...
2 часа
„Екобулпак“ спира разделното събиране в 16 столични района
Столична община беше официално уведомена с писмо от „Екобулпак“ АД, че организацията ...
2 часа
Рая Назарян откри форум за бъдещето на България: Американската търговска камара се утвърди като водеща бизнес организация
Председателят на Народното събрание Рая Назарян откри международната конференция „Визия ...
2 часа
Постоянен арест за 35-годишен, ритнал майка си в гръдния кош
По искане на Софийска районна прокуратура, съдът задържа под стража 35-годишен мъж, ...
3 часа
Шофьор предизвика катастрофа в Бургас при изпреварване в насрещното
Шофьор предизвика катастрофа в Бургас при изпреварване в насрещното движение.
Инцидентът ...
3 часа
Папа Лъв XIV прие палестинския президент Махмуд Абас във Ватикана
Папа Лъв XIV проведе първата си среща с палестинския президент Махмуд Абас, на която ...
3 часа
ЕК потвърди: Затягат се мерките за визи на руснаци
Европейската комисия потвърди днес, че се подготвят допълнителни мерки за ограничаване ...
3 часа
Съюзът на лекарските асистенти и фелдшерите осъди агресията срещу медицински специалисти
Българският съюз на лекарските асистенти и фелдшерите (БСЛАФ) за пореден път остро ...
3 часа
България завършва проекта за Вертикален газов коридор до 2026 г.
Вертикалният коридор е единствената магистрала от юг на север, по която може да се ...
3 часа
Белгия: Дрон е забелязан над пристанището в Остенде
Националният съвет за сигурност на Белгия се събра преди около час, за да обсъди ситуацията ...
3 часа
Германските власти разследват появата на свастики, изрисувани с човешка кръв
Полицията в Германия днес съобщи, че разследва появата на свастики, изрисувани с човешка ...
3 часа
ЕС: Приемаме много сериозно рисковете, свързани с незаконните продукти на Shein
Европейската комисия заяви, че приема „много сериозно“ опасенията относно незаконните ...
3 часа
Египтянинът Халед Ел-Енани официално оглави ЮНЕСКО
Египтянинът Халед Ел-Енани беше официално избран в четвъртък за генерален директор ...
4 часа
Отново отложиха възлагането на обществена поръчка за градския транспорт в Пловдив
Общинският съвет в Пловдив отложи за следващата сесия предложението, с което се позволяваше ...
4 часа
Reuters: Радикалната програма на Мамдани дава нов импулс на левицата в Европа (ОБЗОР)
Стремителното издигане на Зохран Мамдани до кметския пост в Ню Йорк окуражи левите ...
4 часа
Борисов събра бизнеса и правителството за проектобюджета за 2026
Проектобюджетът за 2026 г. и неговото отражение върху бизнеса бяха във фокуса на днешната ...
4 часа
Спипаха голямо количество контрабандни цигари на „Лесово“ (СНИМКА)
Иззеха голямо количество контрабандни цигари на "Лесово", съобщиха от Агенция "Митници".
Те ...
4 часа
Израел: Останките на заложник, върнати от „Хамас“, са на студент от Танзания
Израел съобщи днес, че останките на заложник, върнати вчера от "Хамас", са на студент ...
4 часа
Руското разузнаване: Западът планира саботаж на Запорожката АЕЦ
Западът се готви да обвини Русия за възможен инцидент в Запорожката атомна електроцентрала. ...
4 часа
Хванаха двама дрогирани шофьори и двама с фалшиви книжки в Пазарджишко
Двама шофьори управлявали под въздействието на наркотици и още двама ползващи неистински ...
4 часа
Застанал зад Панайотова преди 6 месеца, днес Терзиев иска оставката ѝ. Как се стигна дотук
Застанал срещу „чужди и свои“ при назначаването на главната архитекта на София преди ...