Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.

5 минути
Нетаняху диктува на президента Тръмп, заяви иранският външен министър
Иран обвини израелския премиер Бенямин Нетаняху, че се опитал да диктува политиката ...
12 минути
Млад шофьор с положителна проба за алкохол помете паркирани коли, 13-годишно момче е в болница
20-годишен шофьор с положителна проба за алкохол помете паркирани коли в село Градежница, ...
17 минути
Агресия в Луковит: 36-годишен мъж счупи ръката на 12-годишно момче при уличен скандал
12-годишно момче е със счупена ръка след спречкване с 36-годишен в Луковит, съобщиха от ...
27 минути
77-годишна жена даде 11 000 лв. и злато на измамници, куриер осуети престъплението
77-годишна жена от Стара Загора е станала жертва на телефонна измама, при която е дала ...
30 минути
Новите членове на ВСС ще се избират с хартиени бюлетини
Новите членове на Висшия съдебен съвет (ВСС) от квотата на магистратите ще се избират ...
Илиян Любомиров: В момента основният ми фокус е семейството ми
„Дал съм си сметка, че моментът, в който децата ми станат тийнейджъри, аз бих имал друга предприемаческа ...
35 минути
Пътища и фериботни линии в Гърция са затворени заради силен вятър и проливни дъждове
Пътища и фериботни линии в Гърция са затворени заради лошите метеорологични условия ...
48 минути
Бащата на Сияна: Ако иска някой да ме спре, само куршум може, купил съм си гроб до детето
Убийството на Сияна е публична екзекуция – от страна на държавата и от страна на един ...
49 минути
90-годишна жена е в тежко състояние след катастрофа
90-годишна жена е в тежко състояние след катастрофа в община Попово, съобщиха от полицията.
Инциденът ...
1 час
Заловиха шофьор с над 3 промила алкохол в кръвта и без книжка
Заловиха шофьор с над 3 промила алкохол в кръвта и без книжка, съобщиха от полицията.
От ...
1 час
Мъж заплаши с убийство братовчедка си в Перник
48-годишен мъж заплаши с убийство 47-годишната си братовчедка в Перник, съобщиха от полицията.
Инцидентът ...
1 час
Виктор Янукович бе осъден на 15 години затвор
Бившият украински президент Виктор Янукович днес бе осъден от киевски съд на 15 години ...
1 час
Трагичен инцидент: Баща и двете му дъщери загинаха при свлачище в Турция
Баща и двете му дъщери са загинали при свлачище в окръг Самсун, Северна Турция, съобщи ...
1 час
Какво сподели социалният министър за нарастването на възрастта за пенсиониране
Мисля, че трябва да сме внимателни, когато правим подобни изказвания, а след това решения, ...
1 час
Мъж заплаши, че ще убие баща си и ще му запали жилището
42-годишен мъж заплаши, че ще убие 70-годишния си баща в Перник, съобщиха от полицията.
Сигналът ...
1 час
United Media и Нова Броудкастинг Груп пренасят конкурса за Международните награди Emmy® в България
United Media, водещата медийна компания в Югоизточна Европа, в сътрудничество с Нова Броудкастинг ...
1 час
Разследват смъртта на мъж в Перник
Разследват смъртта на 61-годишен мъж в Перник, съобщиха от полицията.
На 26 април е подаден ...
1 час
Оповестиха резултатите от аутопсията на Джийн Хекман
Аутопсията на Джийн Хекман разкри нови подробности относно здравословното му състояние, ...
1 час
Инж. Братоев: Добре съм, в кондиция и работя, основната ми задача е метрото да върви
Добре съм, в кондиция. Работя така, както винаги съм работил – няма разлика от това ...
1 час
Побой и грабеж в Тополница: Задържани са двама за нападение над 18-годишно момче
Двама нападнаха и ограбиха младеж в Тополница, съобщиха от полицията.
В петък вечерта, ...
1 час
Мъже се сбиха в Габрово
Мъже се сбиха в Габрово, съобщиха от полицията.
Инцидентът е станал на 26 април в частен ...
1 час
Шофьорка загина, след като падна в отводнителен канал
55-годишна шофьорка загина, след като падна в отводнителен канал в Плевенско, съобщиха ...
2 часа
Решават дали да променят наказанието на Адриан, подсъдим за смъртта на Ани и Явор на бул. „Сливница"
Върховният касационен съд решава дали да промени наказанието на Адриан Антонов, подсъдим ...
2 часа
Акция в Софийско: Трима са арестувани за наркотици, иззети са големи количества амфетамин и марихуана
Полицаи разбиха наркоканали в Пирдоп и Костинброд, трима са задържани.
В Пирдоп, ...
2 часа
Путин благодари на Ким Чен-ун за севернокорейските войници, сражавали се в Курска област
На сайта на Кремъл бе публикувано днес изявление на руския президент Владимир Путин, ...
2 часа
Тежката катастрофа с жертва край Кюстендил: Шофьорът е бил без книжка и с 2,62 промила алкохол
Шофьорът с над 2 промила алкохол, предизвикал тежката катастрофа с жертва край Кюстендил, ...
2 часа
2,4 млн. лв. са похарчили одитираните партии и коалиции за изборите за Европарламент през 2024 г.
Общо 2,4 млн. лева са похарчили одитираните политически парии и коалиции за изборите ...
2 часа
Каква беше целта на визитата на Доналд Тръмп-младши
Синът на президента на САЩ - Доналд Тръмп-младши, пристигна в София в неделя за участие ...
2 часа
Мъж беше спасен от планината Фуджи два пъти за една седмица
Мъж на около 20 години е бил евакуиран с хеликоптер от японската планина Фуджи, а няколко ...
2 часа
Психично болен мъж нападна лекар в болница и го напръска с лютив спрей
Психично болен мъж нападна лекар в болница в Кюстендил, съобщиха от полицията.
Мъжът ...
2 часа
Насилие в Кюстендилско: Момиче е със счупена челюст, младеж е бит пред клуб
Два отделни случая на насилие разследва полицията в Кюстендил и Дупница след сигнали, ...
2 часа
68 загинали при американски удари по център за мигранти в Йемен
Йеменските бунтовници хути са открили 68 тела на убити, а още 47 души са били ранени при ...
2 часа
С алкохол в кръвта и без книжка: 26-годишен мъж е обвинен в умишлено убийство на пътя
Окръжната прокуратура в Кюстендил разследва смъртта на 33-годишна жена при пътен инцидент ...
2 часа
Тръмп: Зеленски е готов да се откаже от Крим
Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че иска руският му колега Владимир Путин да ...
2 часа
Нов силен трус в Турция
Земетресение с магнитуд от 4,9 по Рихтер е било регистрирано снощи край Сивридже в окръг ...
2 часа
ВКС не даде ход на делото за промените в ръководството на „Движение за права и свободи“
Върховният касационен съд не даде ход на делото срещу решението на Софийски градски ...
2 часа
Рубио и Лавров обсъдиха войната в Украйна
Руският външен министър Сергей Лавров е провел телефонен разговор с държавния секретар ...
2 часа
Заловиха шофьор без книжка и с над 3 промила алкохол
Заловиха 49-годишен шофьор без книжка и с над 3 промила алкохол в Хасково, съобщиха от ...
3 часа
В кома е момчето, пострадало при падане от тротинетка в Благоевградско
16-годишното момче, което пострада тежко след падане с електрическа тротинетка, е в ...
3 часа
Кой ще наследи Франциск: Кардиналите се събират за предконклав
Кардиналите от Католическата църква, които вече пристигнаха в Рим, ще се срещнат днес, ...
3 часа
Найденов: Всичко става с два подписа – моя и на г-н Братоев, заедно управляваме „Метрополитен“
Докато не приключат законовите процедури, и преди, и сега, подписваме заедно с господин ...