/ РИОСВ-Хасково

Институтът по пътища и мостове към Агенция „Пътна инфраструктура“ започна проверки на равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок.

Проверките, които се извършват с профилограф, започнаха от един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала „Хемус“ – между Ябланица и п. в. „Боаза“. На старта на инспекцията присъства министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, съобщиха от МРРБ.
 

пътища проверки
МРРБ

Предвижда се на първо време да се измери повърхностната равност на 13 пътни участъка, състоянието на дилатационните фуги на 5 мостови съоръжения и да се вземат сондажни ядки на още 10 пътни отсечки. „Изготвен е график за месец септември за първата част от по-мащабната проверка, която стартира на републиканската пътна мрежа“, съобщи министър Цеков.

„Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция“, разясни министър Цеков. По думите му, ако се установят такива проблеми, държавата ще предяви правата си спрямо изпълнителите, които за своя сметка, в рамките на гаранционния срок на обектите, ще трябва да ги отстранят.

„Искаме да преустановим практиката да се проверяват само обекти, на които е изтекла гаранцията, както беше направено по времето на служебния кабинет“, обясни министър Цеков и подчерта, че изпълнителят носи отговорност в рамките на определени гаранционни срокове, като за ново строителство на автомагистрали гаранционният срок е 7 години, за първокласни и второкласни пътища е 5 години, за третокласни е 4 години.

Лазерният профилограф, който ще се използва за проверките е на Dynatest MARK IV, купен е през 2008 г. със заем от Световната банка и е доставен на Института по пътища и мостове. Апаратурата работи с лазерни датчици, измерва неравностите на повърхностния слой на пътната настилка съгласно международен индекс за неравности. Профилографът се обслужва от екип от двама човека – водач и оператор. В реално време операторът може да следи на екран стойностите от измерванията.

По време на днешната проверка стана ясно и че по новоизграждащите се участъци на магистрала „Хемус“ се работи с недостатъчни темпове, поради претенции от страна на изпълнителите за индексация на плащанията.
 

пътища проверки
МРРБ

Въпросът е дали по договорите, по които е възлагано и превъзлагано строителството на „Хемус“ може да се прави индексация на средствата, тъй като са нарушени поне три закона, стана ясно от думите на министъра.

„В момента работна група извършва правен анализ на всички тези договори. Паралелно с това беше назначена държавна финансова инспекция, която да ги провери и очаквам резултатите“, подчерта Андрей Цеков. И допълни, че в рамките на месец септември ще има становище по въпроса и се очаква да бъде намерено решение за това как ще се процедира по-нататък.

„За съжаление магистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018-та и 2019-та година в нарушение на Закона за обществените поръчки и на още по-порочни превъзлагания и на бездействие на няколко поредни правителства, които не са предприели никакви стъпки, за да преустановят тези практики и да потърсят решение как да продължи строителството на аутобана“, беше категоричен регионалният министър.