Болница "Св. Иван Рилски" излезе с отворено писмо, адресирано до министър-председателя Стефан Янев, здравния министър д-р Стойчо Кацаров и президента Румен Радев.
Поводът е констатацията на Министерството на здравеопазването отпреди няколко дни за нарушения от страна на ръководството.
Директорът на болница “Свети Иван Рилски” е сключил договор за наем, без да го съгласува с Министерството на здравеопазването и с Борда на директорите, заявиха от ведомството преди дни.
Директорът на болница „Св. Иван Рилски“ е сключил договор за наем без знанието на министерството
Ето и позицията на ръководството на болницата без редакторска намеса:
"В последните няколко седмици УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД е подложена на безпрецедентен натиск. Налице са опити да се дестабилизира една от най-добре работещите държавни болници в България. Правят се внушения за безразборно харчене на финансови средства и констатирани нарушения.
Както често се случва, истината е съвсем друга. Цитираният в обвиненията Одитен доклад всъщност е поискан от ръководството на болницата и не е пълен с нарушения, а съдържа препоръки за подобряване на организацията и контрола на работата, с които ръководството се е съобразило. За поредна година УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД е с най-добри финансови резултати, съпоставими с броя на леглата, спрямо шестте най-големи държавни болници в България. УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ няма реализирани загуби и не е допуснала никакви просрочени финансови задължения. Служителите получават навреме възнагражденията си, а те са над средните в сектора.
Това дава възможност всяка година УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД да инвестира в нови технологии, които подобряват лечението на нашите пациенти. Именно такава е целта на сключения договор за наемане на съседната сграда на бившата фирма „Маймекс“, регистрирана на същия административен адрес (бул. „Иван Е. Гешов“ 15) и намираща се в непосредствена близост, само на 3 метра от южната фасада на болницата. Договор, който ще даде възможност на четири от най-важните структури в болницата да подобрят работата си. Според зам.-министър Димитър Петров той е „скандален“, а за нас - поредната стъпка от амбицията на болницата да бъде високотехнологична, предлагаща най-висок клас лечение на своите пациенти.
Наемането на съседната сграда ще ни даде възможност да създадем първия в България Център за лечение на исхемичен мозъчен инсулт, в който пациентите ще се третират чрез нова, ендоваскуларна методика, чийто пионер в България е екипът на доц. Станимир Сираков. Към отделението ще бъде създаден и Обучителен център, така че доц. Сираков да предаде знанията и уменията си и на други специалисти в страната. Близо 80 000 българи годишно губят живота си вследствие на мозъчно-съдови инциденти. Осигуряването на допълнителни площи ще ни позволи да създадем Отделение за трансплантация на стволови клетки. Близо 20 000 човека годишно умират в България от онкологични заболявания, а пациентите все още са принудени да ходят в чужбина за трансплантация на стволови клетки. Клиниката ни по обща и ендоскопска хирургия, начело с проф. Антоний Филипов, е една от най-добрите в страната. Въпреки това дейността й в момента е силно ограничена, тъй като разполага само с две операционни и с 15 легла за лежащо болни. След обновлението там ще могат да се лекуват още 25 пацианта с рак на дебелото черво, които ще бъдат третирани по ендоскопски метод, което ще им позволи бързо да се възстановят и да се върнат на работа. Договорът за наем на допълнителни площи ще ни позволи да разширим с 16 легла Клиниката по ревматология, начело с проф. Рашо Рашков, за да отговори на изискванията за катедра по Национална здравна карта. (Всичко това е описано в подробния бизнес план, с който Министерство на здравеопазването разполага, и който сме готови да предоставим по всяка време, както и самият договор за наем).
Очакваният ефект от това разширение е, че ще бъдат лекувани с най-съвременните технологии над 2000 пациента годишно. А болницата ще си осигури 7,5 млн. лева допълнителни приходи.
От близо 3 години УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД има модерно и проактивно ръководство, което, вместо да чака средства от държавния бюджет, успява да финансира растежа на болницата със собствени средства на здравното заведение. Вместо ръководството да бъде поощрено обаче, срещу него се измислят какви ли не „компромати“, целящи да злепоставят д-р Антон Петков в публичното пространство.
Ето защо се обръщаме към вас с надежда истината за начина, по който функционира и се управлява УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, да излезе наяве и да не бъде допуснато репутацията на най-добрата държавна болница да бъде съсипана.
Използваме случая чрез вас публично да отправим към зам.-министър Димитър Петров 10 въпроса, отговорите на които недмусмислено ще покажат как се управлява УМБАЛ „Св. Иван Рилски“.
Ето и въпросните въпроси, без редакторска намеса:
10 въпроса, които чрез вас бихме искали да отправим към зам-министър Димитър Петров:
„Визирахме Съвета на директорите, за да искаме обяснение от тях знаят ли за този договор, каква е обосновката за необходимост и смятат ли, че наемната цена е нормална”
1. Установена практика ли е, когато даден зам.-министър има съмнение относно изгодността на сключен договор вместо към човека, който го е подписал и носи отговорност за управлението на болницата, да се обърне към Съвета на директорите?
„Доколкото знам от предишния управител там има намерения да се направи център за лечение на мозъчно-съдови заболявания, но при всички положения там трябват не повече от 500-600 квадрата”
2. Нормално ли е за инвестиционните намерения на болницата зам.-министърът да се информира от бившия управител, вместо от настоящото ръководство?
3. Всъщност бившият управител явно е чест събеседник на зам.-министъра, тъй като отново от него д-р Петров е получил информация, че договорът за наем за злополучната будка, пред която през зимата загина дете, е подписан от сегашния директор. Това нормална практика ли е?
„Там излезе, че предишният управител е сезиралСтоличната община по отношение на договора и законността на павилиона. Дадени са предписания, започната е процедура за премахването му, а той в хода на това, въпреки че е знаел че има такава, е сключил нов наемен договор”.
4. Вярно ли е, че договорите от страна на болницата датират още от 2013г. Те са сключени от тогавашния директор на болницата – д-р Дечев. От тогава /2013г./ до момента статута на земята, върху която са разположени не е променян и винаги е била и е публична държавна собственост на МЗ. Писмото до община Триадица, изпратено от д-р Дечев е от 2018г. т.е. повече от 5 години, след като е сключил цитираните по-горе договори. През по-голямата част от това време Директор на болницата е бил д-р Дечев / 5 години/. Задължението и правото за премахване на такива обекти е приоритет на други институции. Всички тези документи са предадени, както в прокуратурата, така и в Министерство н здравеопазването.
5. Излиза, че зам.-министърът е готов да разговаря с всеки друг, но не и с настоящия изпълнителен директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“. В такъв случай дали е случаен фактът, че именно името на предишния изпълнителен директор се завъртя в публичното пространство като наследник на д-р Антон Петков? Съществува ли някаква обвързаност между зам.-министър Петров и д-р Дечо Дечев?
“Това е безумна цена (….) там трябват не повече от 500-600 метра.”
6. Как и въз основа на какво зам-министър Петров прецени, че цената е „безумна“? Припомняме, че преди да се пристъпи към сключването на договора за наем е направена пазарна оценка от лицензиран оценител и тази оценка е по-висока от сумата, за която е сключен договорът?
7. Как и въз основа на какво, г-н зам-министърът е преценил, че „там трябват не повече от 500-600 метра”, при положение, че, по неговите думи, не е напълно наясно за какво ще се използва наетото допълнително пространство?
8. Вярно ли е, че съществува продължителна преписка между УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ и Министерство на здравеопазването, в която подробно е обяснена необходимостта от допълнително пространство, инвестиционните намерения на болницата и дори е приложен подробен бизнес план?
9. Възможно ли е зам.-министърът да не е запознат с тази информация, при положение, че по неговите думи, по този въпрос се извършва сериозна проверка?
10. Вярно ли е, че одитният доклад, по който, според зам.-министърът, са констатирани редица тежки нарушения, всъщност е иницииран от самия изпълнителен директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“? Става дума за одитен ангажимент, поет от Вътрешния одит на МЗ по чл. 8 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор. Пожелан е от директора на болницата с цел подобряване процесите на управление и контрол в дружеството, което ръководи. Възможно ли е зам.-министърът да не е запознат с този факт?
Поводът е констатацията на Министерството на здравеопазването отпреди няколко дни за нарушения от страна на ръководството.
Директорът на болница “Свети Иван Рилски” е сключил договор за наем, без да го съгласува с Министерството на здравеопазването и с Борда на директорите, заявиха от ведомството преди дни.
Директорът на болница „Св. Иван Рилски“ е сключил договор за наем без знанието на министерството
Ето и позицията на ръководството на болницата без редакторска намеса:
"В последните няколко седмици УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД е подложена на безпрецедентен натиск. Налице са опити да се дестабилизира една от най-добре работещите държавни болници в България. Правят се внушения за безразборно харчене на финансови средства и констатирани нарушения.
Както често се случва, истината е съвсем друга. Цитираният в обвиненията Одитен доклад всъщност е поискан от ръководството на болницата и не е пълен с нарушения, а съдържа препоръки за подобряване на организацията и контрола на работата, с които ръководството се е съобразило. За поредна година УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД е с най-добри финансови резултати, съпоставими с броя на леглата, спрямо шестте най-големи държавни болници в България. УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ няма реализирани загуби и не е допуснала никакви просрочени финансови задължения. Служителите получават навреме възнагражденията си, а те са над средните в сектора.
Това дава възможност всяка година УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД да инвестира в нови технологии, които подобряват лечението на нашите пациенти. Именно такава е целта на сключения договор за наемане на съседната сграда на бившата фирма „Маймекс“, регистрирана на същия административен адрес (бул. „Иван Е. Гешов“ 15) и намираща се в непосредствена близост, само на 3 метра от южната фасада на болницата. Договор, който ще даде възможност на четири от най-важните структури в болницата да подобрят работата си. Според зам.-министър Димитър Петров той е „скандален“, а за нас - поредната стъпка от амбицията на болницата да бъде високотехнологична, предлагаща най-висок клас лечение на своите пациенти.
Наемането на съседната сграда ще ни даде възможност да създадем първия в България Център за лечение на исхемичен мозъчен инсулт, в който пациентите ще се третират чрез нова, ендоваскуларна методика, чийто пионер в България е екипът на доц. Станимир Сираков. Към отделението ще бъде създаден и Обучителен център, така че доц. Сираков да предаде знанията и уменията си и на други специалисти в страната. Близо 80 000 българи годишно губят живота си вследствие на мозъчно-съдови инциденти. Осигуряването на допълнителни площи ще ни позволи да създадем Отделение за трансплантация на стволови клетки. Близо 20 000 човека годишно умират в България от онкологични заболявания, а пациентите все още са принудени да ходят в чужбина за трансплантация на стволови клетки. Клиниката ни по обща и ендоскопска хирургия, начело с проф. Антоний Филипов, е една от най-добрите в страната. Въпреки това дейността й в момента е силно ограничена, тъй като разполага само с две операционни и с 15 легла за лежащо болни. След обновлението там ще могат да се лекуват още 25 пацианта с рак на дебелото черво, които ще бъдат третирани по ендоскопски метод, което ще им позволи бързо да се възстановят и да се върнат на работа. Договорът за наем на допълнителни площи ще ни позволи да разширим с 16 легла Клиниката по ревматология, начело с проф. Рашо Рашков, за да отговори на изискванията за катедра по Национална здравна карта. (Всичко това е описано в подробния бизнес план, с който Министерство на здравеопазването разполага, и който сме готови да предоставим по всяка време, както и самият договор за наем).
Очакваният ефект от това разширение е, че ще бъдат лекувани с най-съвременните технологии над 2000 пациента годишно. А болницата ще си осигури 7,5 млн. лева допълнителни приходи.
От близо 3 години УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД има модерно и проактивно ръководство, което, вместо да чака средства от държавния бюджет, успява да финансира растежа на болницата със собствени средства на здравното заведение. Вместо ръководството да бъде поощрено обаче, срещу него се измислят какви ли не „компромати“, целящи да злепоставят д-р Антон Петков в публичното пространство.
Ето защо се обръщаме към вас с надежда истината за начина, по който функционира и се управлява УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, да излезе наяве и да не бъде допуснато репутацията на най-добрата държавна болница да бъде съсипана.
Използваме случая чрез вас публично да отправим към зам.-министър Димитър Петров 10 въпроса, отговорите на които недмусмислено ще покажат как се управлява УМБАЛ „Св. Иван Рилски“.
Ето и въпросните въпроси, без редакторска намеса:
10 въпроса, които чрез вас бихме искали да отправим към зам-министър Димитър Петров:
„Визирахме Съвета на директорите, за да искаме обяснение от тях знаят ли за този договор, каква е обосновката за необходимост и смятат ли, че наемната цена е нормална”
1. Установена практика ли е, когато даден зам.-министър има съмнение относно изгодността на сключен договор вместо към човека, който го е подписал и носи отговорност за управлението на болницата, да се обърне към Съвета на директорите?
„Доколкото знам от предишния управител там има намерения да се направи център за лечение на мозъчно-съдови заболявания, но при всички положения там трябват не повече от 500-600 квадрата”
2. Нормално ли е за инвестиционните намерения на болницата зам.-министърът да се информира от бившия управител, вместо от настоящото ръководство?
3. Всъщност бившият управител явно е чест събеседник на зам.-министъра, тъй като отново от него д-р Петров е получил информация, че договорът за наем за злополучната будка, пред която през зимата загина дете, е подписан от сегашния директор. Това нормална практика ли е?
„Там излезе, че предишният управител е сезиралСтоличната община по отношение на договора и законността на павилиона. Дадени са предписания, започната е процедура за премахването му, а той в хода на това, въпреки че е знаел че има такава, е сключил нов наемен договор”.
4. Вярно ли е, че договорите от страна на болницата датират още от 2013г. Те са сключени от тогавашния директор на болницата – д-р Дечев. От тогава /2013г./ до момента статута на земята, върху която са разположени не е променян и винаги е била и е публична държавна собственост на МЗ. Писмото до община Триадица, изпратено от д-р Дечев е от 2018г. т.е. повече от 5 години, след като е сключил цитираните по-горе договори. През по-голямата част от това време Директор на болницата е бил д-р Дечев / 5 години/. Задължението и правото за премахване на такива обекти е приоритет на други институции. Всички тези документи са предадени, както в прокуратурата, така и в Министерство н здравеопазването.
5. Излиза, че зам.-министърът е готов да разговаря с всеки друг, но не и с настоящия изпълнителен директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“. В такъв случай дали е случаен фактът, че именно името на предишния изпълнителен директор се завъртя в публичното пространство като наследник на д-р Антон Петков? Съществува ли някаква обвързаност между зам.-министър Петров и д-р Дечо Дечев?
“Това е безумна цена (….) там трябват не повече от 500-600 метра.”
6. Как и въз основа на какво зам-министър Петров прецени, че цената е „безумна“? Припомняме, че преди да се пристъпи към сключването на договора за наем е направена пазарна оценка от лицензиран оценител и тази оценка е по-висока от сумата, за която е сключен договорът?
7. Как и въз основа на какво, г-н зам-министърът е преценил, че „там трябват не повече от 500-600 метра”, при положение, че, по неговите думи, не е напълно наясно за какво ще се използва наетото допълнително пространство?
8. Вярно ли е, че съществува продължителна преписка между УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ и Министерство на здравеопазването, в която подробно е обяснена необходимостта от допълнително пространство, инвестиционните намерения на болницата и дори е приложен подробен бизнес план?
9. Възможно ли е зам.-министърът да не е запознат с тази информация, при положение, че по неговите думи, по този въпрос се извършва сериозна проверка?
10. Вярно ли е, че одитният доклад, по който, според зам.-министърът, са констатирани редица тежки нарушения, всъщност е иницииран от самия изпълнителен директор на УМБАЛ „Св. Иван Рилски“? Става дума за одитен ангажимент, поет от Вътрешния одит на МЗ по чл. 8 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор. Пожелан е от директора на болницата с цел подобряване процесите на управление и контрол в дружеството, което ръководи. Възможно ли е зам.-министърът да не е запознат с този факт?