/ iStock/Getty Images
Туроператорите определиха изминалия туристически сезон като „турбулентен“ и „противоречив“.

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) изнесе данни от НСИ, според които през тази година има общ спад с 2% на нощувките спрямо 2018 г. Спадът на нощувките на гости от ЕС пък е с 500 000 нощувки или 4%. Според туроператорите този тренд обаче е много притеснителен, тъй като европейските държави са най-устойчивите пазари.

Впечатляващи са спадовете на туристите от Германия – близо 800 хил. нощувки по-малко, както и на гостите от Русия – с над 170 000 нощувки по-малко. Скандинавските пазари отбелязват също спад от 230 000 нощувки или 27%.

В същото време сериозен ръст отбелязват 3 пазара – Румъния с над 500 хил. нощувки, Украйна – с над 280 хил. нощувки и Великобритания с над 110 хил. нощувки.

Ангелкова отчете трудна година за туризма, но с много добри резултати


Сред първите 15 генериращи пазари не присъстват водещи европейски пазари като Италия и Испания, както и Гърция.

Според данните на летищата в Бургас и Варна също има спад на пътниците, като най-сериозен се наблюдава при туристите от Германия.

„Спадът се дължи на по-малко туристи от ЕС. Половин милион са регистрирани по-малко от ЕС, което е тревожно, защото това са най-устойчивите пазари. 500 000 хиляди нощувки по-малко не вещаят нищо добро. Водещите пазари имат спад“, заключи Байко Байков, член на УС на АБТТА.

Проектът „Светът на траките“ е с одобрено финансиране (СНИМКИ/ВИДЕО)

Председателката на Асоциацията Даниела Стоева пък отбеляза, че все пак има ръст на културния туризъм, а това означава, че трябва да се сменят приоритетите и националният маркетинг да се преориентира.

“Културният туризъм очевидно бележи ръст. Националният маркетинг трябва да се преориентира. В активните месеци София е с ръст от 3% на реализираните нощувки, Пловдив е с 10%, което е най-много, но при положение, че беше европейска столица на културата, е крайно недостатъчно. Велико Търново генерира 6% ръст”, посочи Стоева.

Димитър Попов от АБТТА добави, че е важно и какви са туристите, които идват у нас. Той настоя, че трябва рекламата да се насочи към устойчивия туризъм, а не в превръщането на България в парти дестинация. Той даде пример, че преди са идвали у нас много хора на семейна почивка, а сега преобладаващата част са „алкохолни туристи“. Попов допусна и че по същия начин и София ще се превърне в „парти дестинация“.

България и Египет си стиснаха ръцете за обмяна на опит в туризма (СНИМКИ)

По време на брифинга бе засегнат и актуалният въпрос с предложението само категоризирани места за настаняване да могат да се предлагат в електронни платформи като Booking.com, Airbnb, Expedia, HomeAway, Rentbyowner.

„Всеки, който генерира доходи, трябва да плаща данъци. Но трябва да се подхожда много внимателно по отношение на това всичко да се регулира. Свръхрегулиран е нашият пазар“, коментира Даниела Стоева.

От АБТТА изразиха несъгласието си и с намерението на министерството на туризма за промяна на нормативната уредба за осъществяване на туроператорска дейност заради фалита на Томас Кук и увеличаването на застрахователните лимити.

Велико Търново е включен като дестинация в каталога на един от най-големите румънски туроператори


Туроператорите обаче са категорични, че действащата застраховка „Отговорност на туроператора“ отразява коректно застрахователния риск и обезпечава адекватна защитеност на българските потребители на туристическите услуги.

Според Асоциацията приемането на подобна идея ще постави националния туристически продукт в неравностойна конкурентна позиция, както и ще се увеличи финансовата тежест за туроператорите.