Основният фактор за стрес в работата на лекарите е натискът от вземане на бързи решения и разминаването между очакванията на пациентите и възможностите на лекарите - този извод направиха инспектори от Главната инспекция по труда в рамките на кампания за установяване на психосоциалните фактори в работната среда.
Кампанията е национална и ще продължи до края на ноември. Ще бъдат проверени здравни заведения, социалните институции и транспортни предприятия, тъй като това са сферите с най-стресиращи условия на труд. Една от проверките беше направена в столична болница днес.
Според формулировката на инспекцията по труда стресът в работата представлява дисбаланс между поставените задачи и времето за тяхното изпълнение. Дали медицинският персонал в болниците е подложен на него - това провериха инспектори от столичната инспекция, като раздадоха анкети на служителите в една от тях.
В отделението по кардиология стресът се преодолява с умения, тренираност и добра материална база, разказа д-р Добри Хазърбасанов, завеждащ отделението: Виждате, тази болница е направена по най-добрия начин – моделът, който има за всички болници в света и се разполага с най-добрата съвременна апаратура”.
Комуникацията и подкрепата между ръководители и служители е най-ефективната мярка за справяне със стреса на всяко работно място, обясниха от Инспекцията по труда. В болницата приложимо е изработването на подходящ режим за работа и почивка в рамките на работната смяна, обясни Виолета Добрева, директор на дирекция в Главната инспекция по труда: „Пасивната почивка е най-малко да излезе от работното си място, някъде на въздух”.
В рамките на кампанията ще бъдат изследвани и рисковете от насилие и тормоз на работното място.