В най-тежката точка на България, която води към Гърция, средно на година има 250 катастрофи с по 45 ранени и убити. За последните осем месеца - до август 2016 г., в Кресненското дефиле са загинали петима в 30 катастрофи. Това показва статистиката на Агенция „Пътна инфраструктура”.
Най-често коли и камиони се удрят челно и смъртоносно заради острите завои и тесния път. За сравнение - всичките инциденти по магистрала „Тракия”, 20 пъти по-голям участък, са 5 пъти по-малко, акцентира „24 часа”.
Румънка помете с кола алпиниста Боян Петров и еколога Андрей Ковачев
и още: Боян Петров разказа за тежкия инцидент в Кресненското дефиле
От 25 години еколози и строители воюват за трасето. Тревогата на еколозите и на строителите е как да се опазят животните от дефилето и да се брани биоразнообразието.
Двата еднопосочни пътя през Кресненското дефиле, наречен „източен” вариант, е най-вероятното решение, което ще помири двете страни. В началото на септември 25 от 27-те членове на Комитета за наблюдение са се обединили, че това е оптималният маршрут да се спасят човешки животи и дивата природа, както и да се усвои европейското финансиране. Ако до 2018 г. няма избран изпълнител за Кресненското дефиле, страната ни ще загуби 350 млн. евро от Брюксел и ще трябва давърнем 1,2 млрд. лева, вече вложени в магистрала „Струма”.
Възможно ли е да загубим стотици милиони заради магистрала "Струма"?
Двата еднопосочни пътя предвиждат към Гърция да се пътува по двете ленти на стария път. На връщане ще се заобикаля дефилето и пътят ще се изкачва към Кресненското плато. По този начин ще се намали наполовина трафикът, с което се очаква и наполовина по-малко диви животни - гущери, змии и мишки, да попадат под гумите на автомобилите.
Аргументът на Пътната агенция, която пое преговорите с еколозите, е, че с двата пътя ще бъде запазена по-добре природата. В момента върви прединвестиционно проучване, следва оценка за въздействие върху околната среда.
ТИР с прасета се преобърна в Кресненското дефиле (СНИМКИ)
Отсега е ясно, че това ще е най-тежкото магистрално строителство - по-трудно от Витиня заради скалите и голямата денивелация. Според експерти вече са били загубени шест месеца от времето за проекта в спорове с еколози, тъй като те събориха варианта „етажерка”. Той предвиждаше използване на старото трасе и вдигане на второ платно на различна височина.
Колко пари са нужни, за да се приведат родните пътища в отлично състояние?
Магистралата към Гърция трябваше да е готова за олимпиадата в Атина през 2004 г., но точно екологичните спорове бавят и до днес изграждането на сигурен път в дефилето.
През 1990 г. е първото предпроектно проучване. В последните години актуалните варианти бяха дългият 15 км тунел и двуетажен път - двете посоки да са на две нива. „Източният” вариант е последното предложение.