37,9% от българските деветокласници са функционално неграмотни по природни науки. Това сочат данните от международното изследване ПИЗА 2015 г. Проучването обхваща близо 6400 български ученици по три предмета - математика, природни науки и четене.
Резултатите на 16-годишните ни ученици са под средните за страните от Организацията за икономическото сътрудничество и развитие, посочи зам.-министърът на образованието в оставка Диян Стаматов. Целта на изследването е да се разбере доколко учениците могат да използват знанията си в реалния живот.
"Мисия Образование": Къде се загуби дисциплината в клас?
Данните от международната програма за оценяване на учениците показва, че България е на 45-то място по природни науки и математика и на 49-то място по четене от общо 72 държави, участвали в изследването.
Министърът на образованието Меглена Кунева посочи, че резултатите на българските деветокласници не са задоволителни.
Родното образование през погледа на една смела учителка
"37,9% от българските деветокласници са функционално неграмотни по природни науки. По четене и математика този процент е още по-голям. Няма да се оправдавам, че изследването е направено преди ние да поемем мандата, защото за мен всички деца, независимо по кое време са учили,, независимо кой е бил министър са отговорност на нашата държава. Ако тръгнем да се оправдаваме, това означава да отричаме проблема. А ние трябва да максимално ясно и отчетливо да кажем, че го признаваме", заяви Кунева.
Матурите след 12-и клас в нов формат
Диян Стаматов обясни, че резултатите на българските ученици показват, че има нужда от драстична промяна на учебните програми и планове.
"Българските младежи се представят под средното за страните от организацията за икономическото сътрудничество и развитие. българия попада в група с още 39 държави, които са под средното равнище. Едва 2,9% от българските ученици са се справили с най-трудните задачи. Средно за изследването е 7,8%, със най-трудните задачи. В това изследване са участвали 6300 15-годишни момичета и момчета през пролетта на 2015-а", поясни той.
Кунева: Не можем да си затваряме очите пред това, че ромските деца са неграмотни
"Българските ученици от социално слаби семейства и от семейства, които нямат афинитет към ученето, показват още изключително ниски и лоши резултати. Учениците, чийто бъларски език не е майчин, също показват лоши резултати", каза още Стаматов.
Най-висок резултат на ПИЗА 2015 има Сингапур. В групата на силните страни влизат и Япония, Естония и Китайски Тайбей.