99167
Държавата предлага нова формула за изчисляване на данъка за автомобилите
Държавата предлага нова формула за изчисляване на данъка за автомобилите, в която ще се отчита и екологичният стандарт на колата, а не само мощността и възрастта ѝ. В замяна на това ще отпадне данъчното облекчение за наличие на катализатор, на което имат право собствениците на автомобили до 99 конски сили. Новата формула беше обсъдена по време на заседание на Съвета за тристранно сътрудничество и беше разкритикувана както от бизнеса, така и от синдикатите. Според работодателските организации тя стимулира покупката на стари автомобили, а според синдикатите това ще ощети собствениците на най-масовите автомобили - на възраст от 15 до 20 години. Освен данъчните промени за превозните средства, Тристранката обсъди отпадането на данъчното облекчение за основно жилище и заплащането на пълен данък върху имотите, когато повече от 1 жилище е декларирано като основно. С друга промяна се предвижда от 2020-та година да отпадне подаването на служебна бележка за доходите на хартиен носител и това да се прави от работодателя към НАП по електронен път.
Тристранката единодушно одобри пакет от промени на данъчни закони
Сегашната формула за изчисляване на данъка за леките автомобили отчита мощността на колата, като всеки киловатчас се умножава по определена сума, гласувана от съответната община. Полученото число се коригира с коефициент, в зависимост от възрастта на автомобила. В новата формула някои от коефициентите за възраст се променят, а към мощността и броя на годините се добавя и коефициент, определен според екологичния стандарт на колата - от 1 до 6, който намалява с увеличаването на стандарта.
Така например собственик на автомобил с мощност от 134 конски сили, на възраст до 5 години и с най-модерния екостандарт към момента, плаща по 308 лева данък, тъй като не може да използва облекчението за деклариране на катализатор, а по новата формула ще плаща тройно по-малко - 101 лева.
Собственик на кола със същата мощност, но на възраст от 15 до 20 години и със стандарт Евро 2, сега плаща 110 лева, а с промяната би плащал 121 лева.
Повишава се данъкът за стари коли. Ще обнови ли това автомобилния парк у нас?
От бизнеса разчетоха новата формула в ущърб на новите автомобили.
„Предложената промяна на коригиращия коефициент, свързан с годините за производство на автомобили, която стимулира придобиването на автомобили с по-голяма възраст“, обясни Ивелин Желязков от Българската търговско-промишлена палата.
Евростат: Българите масово карат коли втора употреба
Според синдикатите обаче формулата ще натовари собствениците на по-стари автомобили. Ваня Григорова, икономически съветник в КТ „Подкрепа“ посочи защо: „Какво е увеличението за тях? Около 30%, поне по отношение на компонента на това от колко години е регистрирана колата“.
Новата формула за определяне на данъка на автомобилите няма да доведе до промяна в принципа, че по-новите автомобили ще плащат по-малко данък, отколкото по-старите. Това каза за Дарик председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов.
"В момента среден автомобил ще плаща 16-20 лева, защото преди го нямаше екологичния компонент. А коригиращият коефициент, така наречен в момента, беше 2.8, 1.5 и 1, мисля. Пак над 15 години се умножаваха по 1. Ние в България много обичаме да умножаваме и да делим по едно. Сега ще има някакво увеличение, доколкото виждам, средно са завишени коефициенти, като първоначалната база, която определя Общинският съвет, и данъкът ще стигне между 40 и 50 лева. Това, което на нас не ни харесва, е, че с увеличаване на годините данъкът отново спада, а трябва да е обратното", обясни Христов.
Други промени от данъчния пакет на финансовото министерство предвиждат отпадане на облекчението за основно жилище и определяне на данъка върху имотите в пълен размер, когато човек е декларирал повече от 1 жилище като основно. Въвежда се и облекчение за физическите лица при подаване на годишната данъчна декларация за доходите. Те няма да подават изискваната сега служебна бележка за доходите, като работодателят ще подава тази информация по електронен път. Промяната влиза в сила от 2020-та година.
Тристранката единодушно одобри пакет от промени на данъчни закони
Сегашната формула за изчисляване на данъка за леките автомобили отчита мощността на колата, като всеки киловатчас се умножава по определена сума, гласувана от съответната община. Полученото число се коригира с коефициент, в зависимост от възрастта на автомобила. В новата формула някои от коефициентите за възраст се променят, а към мощността и броя на годините се добавя и коефициент, определен според екологичния стандарт на колата - от 1 до 6, който намалява с увеличаването на стандарта.
Така например собственик на автомобил с мощност от 134 конски сили, на възраст до 5 години и с най-модерния екостандарт към момента, плаща по 308 лева данък, тъй като не може да използва облекчението за деклариране на катализатор, а по новата формула ще плаща тройно по-малко - 101 лева.
Собственик на кола със същата мощност, но на възраст от 15 до 20 години и със стандарт Евро 2, сега плаща 110 лева, а с промяната би плащал 121 лева.
Повишава се данъкът за стари коли. Ще обнови ли това автомобилния парк у нас?
От бизнеса разчетоха новата формула в ущърб на новите автомобили.
„Предложената промяна на коригиращия коефициент, свързан с годините за производство на автомобили, която стимулира придобиването на автомобили с по-голяма възраст“, обясни Ивелин Желязков от Българската търговско-промишлена палата.
Евростат: Българите масово карат коли втора употреба
Според синдикатите обаче формулата ще натовари собствениците на по-стари автомобили. Ваня Григорова, икономически съветник в КТ „Подкрепа“ посочи защо: „Какво е увеличението за тях? Около 30%, поне по отношение на компонента на това от колко години е регистрирана колата“.
Новата формула за определяне на данъка на автомобилите няма да доведе до промяна в принципа, че по-новите автомобили ще плащат по-малко данък, отколкото по-старите. Това каза за Дарик председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов.
ThinkStock/Getty Images
"В момента среден автомобил ще плаща 16-20 лева, защото преди го нямаше екологичния компонент. А коригиращият коефициент, така наречен в момента, беше 2.8, 1.5 и 1, мисля. Пак над 15 години се умножаваха по 1. Ние в България много обичаме да умножаваме и да делим по едно. Сега ще има някакво увеличение, доколкото виждам, средно са завишени коефициенти, като първоначалната база, която определя Общинският съвет, и данъкът ще стигне между 40 и 50 лева. Това, което на нас не ни харесва, е, че с увеличаване на годините данъкът отново спада, а трябва да е обратното", обясни Христов.
Други промени от данъчния пакет на финансовото министерство предвиждат отпадане на облекчението за основно жилище и определяне на данъка върху имотите в пълен размер, когато човек е декларирал повече от 1 жилище като основно. Въвежда се и облекчение за физическите лица при подаване на годишната данъчна декларация за доходите. Те няма да подават изискваната сега служебна бележка за доходите, като работодателят ще подава тази информация по електронен път. Промяната влиза в сила от 2020-та година.