Два месеца преди изборите не се отчита ръст на жалбите за злоупотреба с лични данни
Два месеца преди изборите не се отчита ръст на жалбите за злоупотреба с лични данни / снимка: БГНЕС, архив
Два месеца преди изборите не се отчита ръст на жалбите за злоупотреба с лични данни
71145
Два месеца преди изборите не се отчита ръст на жалбите за злоупотреба с лични данни
  • Два месеца преди изборите не се отчита ръст на жалбите за злоупотреба с лични данни

Комисията за защита на личните данни не отчита завишен интерес към данни на гражданите в месеците преди предстоящите евроизбори.

В интервю за Дарик председателят на комисията Венета Шопова поясни, че сигналите от пострадали лица се в рамките на броя на миналогодишните жалби, като няма акцент върху твърдения за злоупотреба с лични данни по повод предстоящите избори. Шопова напомни, че Комисията е задължила всички инициативни комитети, които организират някакви подписки, да се регистрират, за да се знае кои са те, с каква цел са създадени, като те трябва да заявят и поддържаните от тях регистри с лични данни.

Венета Шопова поясни, че поискания от Корпоративна търговска банка (КТБ) достъп до данните на ЕСГРАОН не е прецедент. „Комисията не е отказала достъп, а даде становище, че банката може да получи от регионалното министерство частичен достъп до определен обем данни, които са й нужни по проекта за жилищно обновяване", поясни Шопова.

„Имали сме случаи ежемесечно или ежеседмично почти всички търговски банки са искали пълен достъп до Национална база данни „Население". Даже в конкретния случай мога да отбележа, че това искане беше много по-мотивирано и законосъобразно от останалите случаи, в които се иска пълен достъп, за да се започне директно действия по събиране на просрочени кредити на починали лица или лица, които се укриват, след като не могат да погасяват кредитите си. В този случай се касае и за една дейност в полза на хората - тези, които искат да си обновят домовете - саниране. Още повече, че тази банка е спечелила обществена поръчка и е в договорни отношения с Министерството на регионалното развитие. В тези случаи с тази банка и с другите ние не сме правили такава формулировка - отказва или не разрешава, просто от нас е изискано становище, което ние сме дали - не следва да се дава пряк достъп до Националната база данни „Население", но следва да се представи информация на съответната банка, когато тя изложи конкретния казус и когато представи доказателства, че е заинтересовано лице", обясни Шопова.

КТБ е мениджър на Фонда за жилищно обновяване по европейски проект за 50 млн. лв., с които трябва да се подпомогне санирането на жилища в 36 града. Исканият от банката пълен достъп до ЕСГРАОН е бил мотивиран с желанието да се улеснят кандидатите за кредити, като се спести част от събирането на данните. Сдружения на собствениците на имоти са посочили пред банката, че губят много лично време при събиране на документацията, свързана с гражданското състояние на кандидатстващите по програмата за саниране.