Бебетата не трябва да имат никакъв достъп до устройства с екрани докато навършат поне две години. Това е записано в препоръки на СЕМ отново какво екранно време трябва да имат децата.
Опасни предизвикателства: Искат забрана на Тик Ток у нас заради пореден инцидент
През последните години се формираха достатъчно категорични научни доказателства, че времето, прекарано пред екранни устройства, може да окаже вреди върху детското здраве и развитие, особено в периода на ранното детство, обясняват от медийния регулатор. Този период е от изключително значение за развитието на детския мозък, който учи най-добре през преживяване и пряко взаимодействие с околните и със заобикалящата среда.
Данните сочат за наличие на значителни рискове от прекомерното стоене пред екран, от гледна точка на детското здраве и развитие във всички възрастови групи.
Бебета (0 - 2 години) - не се препоръчва използването на устройства с екрани;
Малки деца 2 - 5 години - препоръчително е в тази възраст предлагането на достъп до екран да се осъществява постепенно, като достигне до 1 час на ден. Препоръчва се времето да се разпределя на интервали, а не да е прекарано наведнъж. Същевременно е важно да се насърчава физическа активност на децата в тази възраст и да се избягва екран по време на хранене и преди сън. Ако се предоставя съдържание, то следва да е подходящо за възрастта и родителите да насърчават съвместното гледане и обсъждането му.
Деца 6 - 12 години - препоръчват се до 2 часа екранно време на ден извън учебната дейност и други образователни занимания, в които детето е въвлечено. Необходимо е поставяне на здравословни последователни граници за време, прекарано пред екрана, и видовете медийно и друго съдържание. Необходим е баланс между времето за медии и други дейности, като спорт, разходки сред природата, физическа активност, сън, социални контакти, четене на книги и др. В тази възраст детето вече може да бъде запознато с подходящо информационно съдържание, свързано с новини за деца, например.
Тийнейджъри 13 - 18 години - препоръчва се насърчаване на отговорно и балансирано използване на екранните устройства. В България след 14 г. децата имат право да създават свои профили в социалните мрежи и следва да могат да ги управляват разумно, безопасно и отговорно. Това включва изграждане на умения за медийна грамотност, включително докладване за нередно съдържание и/или поведение на различните платформи.
Дигитален щит: Как да защитим личните си данни в социалните мрежи
Основните рискове от прекомерната употреба на екрани за психо-социалното и емоционалното развитие на децата са:
- Повишена тревожност;
- Депресия;
- Хиперактивност;
- Трудности с концентрацията и паметта;
- Обучителни затруднения и/или понижена мотивация за учене;
- Агресивно поведение и липса на контрол на импулсивността;
- Повишени рискове от пристрастяване към психоактивни вещества;
- Понижени социални умения и невъзможност за създаване на приятелства в реалния свят;
- Понижено чувство за емпатия и умения да се разпознават емоциите на другите;
- Ниско самочувствие, особено в резултат на прекомерна употреба на социални медии;
- Екранна зависимост, интернет зависимост, гейминг разстройство, които могат да улеснят развитието на друга зависимост.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня