Допълнително финансиране за професионални паралелки с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда е предвидено за следващата година, съобщи пред журналисти в Пампорово министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Той заяви, че са предвидени 3 млн. лв. за допълнителното финансиране, а идеята е да се насърчат професионалните гимназии да ориентират профила си към потребностите на пазара на труда. Министър Вълчев се срещна днес в Пампорово с представители на общини и директори на образователни институции от област Смолян.
Осмокласниците ни - последни в Европа по гражданско образование
Диференцираното финансиране на професионалните паралелки в зависимост от бъдещото търсене е предложено според министър Вълчев със закона за държавния бюджет и като промяна в закона за предучилищното и училищното образование.
„Предстои да бъде разработен механизъм, по който ще се предоставя допълнителното финансиране. Знаем в кои сектори са тези паралелки, със сигурност ще засегне техническите професии“, допълни Красимир Вълчев.
Висшето образованието днес уврежда децата, смята Владислав Горанов
Според него е възможен диференциран подход и при разпределяне на тези средства, така че паралелките с най-остър недостиг да получат повече от тези с по-малък дефицит на пазара на труда. „Трябва да насърчим учениците за включване в такива професионални паралелки, защото за последните десетилетия професионалното образование загуби известна атрактивност“, смята образователният министър. Той прогнозира, че това ще бъдат позициите, за които в най-голяма степен ще растат доходите заради недостига на пазара на труда.
„В много случаи те ще изпреварят според министъра възнагражденията за позиции, изискващи висше образование, за което вече има примери в различни предприятия. От една страна искаме да насърчим учениците със стипендии, а от друга да преструктурираме профилите на професионалните гимназии в съответствие с това търсене на пазара на труда“, заяви Красимир Вълчев.
МОН дава допълнителни 7 млн. лева за педагози и педагогически съветници
Коментирайки завишените средства за образование в бюджета за 2018 г., образователният министър прогнозира, че общините ще получат различно увеличение.
„В общия случай това, което видях като увеличение е от 3-4 до над 20 процента, средното е може би между 5 и 10 на сто“, допълни Красимир Вълчев.
„Промените, които сме направили в разпределителния механизъм в общия случай водят до увеличаване на средствата в по-малките училища и детски градини, а отделно от това сме въвели допълнителна диференциация на финансирането за малките отдалечени общини“, обясни министърът. Той посочи, че всички общини ще получат допълнително финансиране (за образование), независимо от това, което е за увеличението на възнагражденията.
Ако искаме добро образование, трябват добри учители, смята просветният министър
Голямото предизвикателство за системата в краткосрочен и дългосрочен план според министър Вълчев е да има повече учители, "повече млади хора, които да се включат в педагогическа професия", а основна мярка за постигането е увеличаването на възнагражденията им.
С общините в областните центрове се водят разговори и се търсят възможности да се продължи финансирането за кариерните центрове след 31 декември, уточни министърът на МОН.
Той заяви, че са предвидени 3 млн. лв. за допълнителното финансиране, а идеята е да се насърчат професионалните гимназии да ориентират профила си към потребностите на пазара на труда. Министър Вълчев се срещна днес в Пампорово с представители на общини и директори на образователни институции от област Смолян.
Осмокласниците ни - последни в Европа по гражданско образование
Диференцираното финансиране на професионалните паралелки в зависимост от бъдещото търсене е предложено според министър Вълчев със закона за държавния бюджет и като промяна в закона за предучилищното и училищното образование.
„Предстои да бъде разработен механизъм, по който ще се предоставя допълнителното финансиране. Знаем в кои сектори са тези паралелки, със сигурност ще засегне техническите професии“, допълни Красимир Вълчев.
Висшето образованието днес уврежда децата, смята Владислав Горанов
Според него е възможен диференциран подход и при разпределяне на тези средства, така че паралелките с най-остър недостиг да получат повече от тези с по-малък дефицит на пазара на труда. „Трябва да насърчим учениците за включване в такива професионални паралелки, защото за последните десетилетия професионалното образование загуби известна атрактивност“, смята образователният министър. Той прогнозира, че това ще бъдат позициите, за които в най-голяма степен ще растат доходите заради недостига на пазара на труда.
„В много случаи те ще изпреварят според министъра възнагражденията за позиции, изискващи висше образование, за което вече има примери в различни предприятия. От една страна искаме да насърчим учениците със стипендии, а от друга да преструктурираме профилите на професионалните гимназии в съответствие с това търсене на пазара на труда“, заяви Красимир Вълчев.
МОН дава допълнителни 7 млн. лева за педагози и педагогически съветници
Коментирайки завишените средства за образование в бюджета за 2018 г., образователният министър прогнозира, че общините ще получат различно увеличение.
„В общия случай това, което видях като увеличение е от 3-4 до над 20 процента, средното е може би между 5 и 10 на сто“, допълни Красимир Вълчев.
„Промените, които сме направили в разпределителния механизъм в общия случай водят до увеличаване на средствата в по-малките училища и детски градини, а отделно от това сме въвели допълнителна диференциация на финансирането за малките отдалечени общини“, обясни министърът. Той посочи, че всички общини ще получат допълнително финансиране (за образование), независимо от това, което е за увеличението на възнагражденията.
Ако искаме добро образование, трябват добри учители, смята просветният министър
Голямото предизвикателство за системата в краткосрочен и дългосрочен план според министър Вълчев е да има повече учители, "повече млади хора, които да се включат в педагогическа професия", а основна мярка за постигането е увеличаването на възнагражденията им.
С общините в областните центрове се водят разговори и се търсят възможности да се продължи финансирането за кариерните центрове след 31 декември, уточни министърът на МОН.