/ БГНЕС
Трябва да имаме добри учители, ако искаме да имаме добро образование. Утрешните инвестиции в образование започват с днешните инвестиции в учители. Това заяви в парламентарната зала министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при дебатите по проекта за държавен бюджет за 2018 г.
 
Даването на пари на учители е днешната инвестиция в образованието за след 20 години, това не е наливане, а поливане на едно дърво, заяви Вълчев в отговор на коментари на опозицията, че се наливат средства в нереформирана система. Министърът обясни, че по отношение на връзката между реформи и пари има три групи дейности.
 
Със 126 гласа "за" Бюджет 2018 г. мина на първо четене в парламента

Първата група са реформи, които не изискват никакви средства. Това са промените с учебните планове и учебните програми. Втората група реформи изискват средства, но не много. Това са например връзката с пазара на труда. "Ще бъде разработен механизъм за връзка на професионалното образование с търсенето на пазара на труда и ще бъде в сила от учебната 2018/2019", заяви министърът. Третата група дейности са тези, които изискват само пари. Тук е инвестицията в учители, посочи министърът.

Горанов: Бюджетът е за 100% от българските граждани

Вълчев заяви, че разликата между българската и финландската образователна системи е в това, че във Финландия учители стават тези, които са имали най-високи резултати на изхода на гимназиалното образование. "Във Финландия са направили обществения, политически и бюджетен избор да инвестират в учители и поради тази причина в дългосрочен план са успели да повишат образователните резултати", поясни Вълчев.

Прогноза: Учителската заплата ще е с 30% по-висока от средната през 2021-а

"Радвам се, че имаме общо мнение по отношение на промените в системата на делегираните бюджети", посочи министърът. "Броят на учениците ще се запази като фактор, но той ще бъде по-скоро разпределителната величина, а не в основата на концепцията "парите следват ученика", поясни той и допълни, че няма как финансирането на едно училище да не зависи от броя на учениците.

Опорната точка за частните училища вече може да отпадне, защото средствата, които ще се предоставят на частните училища, ще са по-малко от 2 млн. лева, каза Вълчев.

Висшето образованието днес уврежда децата, смята Владислав Горанов

По отношение на оценката на висшето образование министърът заяви, че "имаме една от най-добрите системи за оценка на реализацията и тя е международно призната, с пълна, точна и проверима информация по редица показатели за реализация, което я прави много добър инструмент за обвързване на финансирането и преструктурирането на приема с реализацията".

Друга стъпка е планирането на 9 млн. лева допълнително за стипендии по приоритетните професионални направления, каза Вълчев. "Тези направления са инструментът, с който ние обвързваме търсенето на пазара на образование с бъдещите потребности на пазара на труда", каза министърът.
БТА