При договорка с кредиторите БДЖ ще може да купи шинобуси за линиите с по-малко пътници
При договорка с кредиторите БДЖ ще може да купи шинобуси за линиите с по-малко пътници / снимка: БГНЕС, архив

В кратки срокове - вероятно до края на тази седмица, обществото ще бъде информирано за това кои влакове ще бъдат спрени от 1 февруари. Това обеща в ефира на Дарик зам.-министърът на транспорта Антон Гинев. По предварителна информация се очаква БДЖ да спре още 90 влака от началото на следващия месец, след като вече бяха спрени 38 влака и това предизвика протести на пътници и местни власти.

Зам.-министърът на изключи варианта в някои от случаите да бъде преразгледано решението за вече спрени от разписанието влакове. Освен намалената субсидия за БДЖ в бюджета с 40 млн. лева, Антон Гинев отбеляза като причина за спирането на влакове и лошото техническо състояние на локомотивите и вагоните, което не гарантира безопасността на пътниците:

„Към протестите искам да се обърна с един призив: Нека да направят конструктивни предложения, които ние сме готови да разгледаме. Ако имат предложение този влак да бъде възстановен за сметка на някой друг, пак казвам, че сме готови да ги разгледаме аргументираните предложения. По отношение на конкретно спрени влакове, заявявали сме и друг път, че сме готови да изслушаме всички предложения. Рискът от нереализиране на тези икономии в този момент и в този бюджет, би довело до декапитализиране на търговското дружество за пътнически превози и до последващ фалит. Задълженията на БДЖ към днешна дата са в размер на 565 млн. лева, като към финансовите институции са в размер на 371 млн. лева. До 15 януари очакваме предложението на БДЖ кои ще бъдат следващите влакове", заяви Гинев.

„Ще направим необходимото, така че БДЖ да уведоми обществото кои ще бъдат спрените влакове. В много кратки срокове, така че от 1 февруари да влезе в сила изменението в разписанието", допълни той.

Зам.-министърът на транспорта съобщи още за варианта БДЖ да купи шинобуси - автобуси на релси, които да обслужват по-късите линии с по-слабо натоварване. Антон Гинев обаче уточни, че пари за подобни съоръжения ще има само, ако се постигне споразумение с банките-кредитори на железниците, което ще позволи и използването на ресурса на холдинга за капиталови инвестиции. По думите му се мисли и за вариант, в който местните власти също да бъдат ангажирани с финансирането на по-малките и слабонатоварени линии:

„Там, където се возят във влака и в два вагона 20 пътници, считаме за неефективно да се движат вагони и локомотиви. Търсим начини да оптимизираме разходите. Едното решение е да се закупят шинобуси от БДЖ, така че да се предостави услугата в по-голяма честота. На по-често влакове с по-ниски разходи. Автобус на релси. Това е честа практика в доста европейски страни. Разковничето в цялата ситуация е намиране на изгодно споразумение с банките-кредитори на БДЖ, така че БДЖ да може да усвоява ресурса си за капиталови инвестиции, който в гласувания ни бюджет за 2015 г. е в размер на 30 млн. лева, които обаче без да се разберем с кредиторите не е възможно да го разходваме. Ако вървим към силните икономически страни в Европа, като Германия например, там има разделение на регионални субсидии и на държавна субсидия. Колегите от БДЖ в момента разработват и системата за финансиране и чрез местните власти, които са също бедни в България. Но наблюденията ни върху спрените влакове са, че те са натоварени в едни малки разстояния от 10-15 и 20 километра, а железницата е ефективна на дължи разстояния. И ако местното население и кметовете искат да ползват тази услуга, би трябвало и те да бъдат ангажирани по някакъв начин с финансирането на тези БДЖ линии. Този модел все още не е въведен в България. Обсъждаме го и правим своите предложения, но се надяваме ако се въведе, това е възможно да реши проблема".

Идеята за покупка на „шинобуси" не е нова, тъй като беше лансирана от „Пътнически превози" през лятото на 2013 г. Тогава беше съобщено, че БДЖ ще инвестира 120 млн. лв. за закупуване на 30 шинобуси, които ще се движат по дестинации, където има по-малко пътници и така ще се генерират по-малко разходи. Тогава се очакваше да бъде обявена обществена поръчка за новите влакове, а до 2014 г. да бъде извършена първата доставка.

Шинобусите представляват „хибрид" между автобуси и мотриси. Размерите им по-скоро наподобяват тези на автобусите, но возилото се придвижва по релсите.