Освен земеделските производители, против промените в закона за ДДС застанаха и българските превозвачи.
Промените в закона засягат т.нар. ведомствени бензиностанции, които ще трябва да се снабдят с нивомери и да имат онлайн връзка с НАП, както и всички останали бензиностанции, от които се зарежда гориво в страната.
Промените в закона за ДДС, които засягат ведомствените бензиностанции, са приети в последния възможен момент за миналата година и никой не обясни защо се избърза така. Това коментира в интервю за Дарик Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи.
„За нас не е нормално на 24-ти, в извънреден брой на Държавен вестник, да се публикува нещо, което да е задължително от 1 януари, а за това да остават 2 работни дни. При наличие на 3000 ведомствени бензиностанции за 2 дни - и магьосник да си, не можеш да го направиш и не може в първите работни дни инспектори на НАП да обикалят, при положение, че няма поднормативна уредба кое и в какъв срок да стане. Трябва да се даде гратисен период, защото при наличие на 3 фирми, които специализират и оправят тези неща, тези 3000 бензиностанции за 2 дни не могат да се оправят. Браншът е възмутен от това отношение, тъй като болшинството бензиностанции обслужват международния ни трафик и ние ще се явим със заключени ръце, незнайно защо, при положение, че формираме 2% от БВП на България", добави той.
„Проект на Наредба за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства е публикуван на страницата на Министерството на финансите. Той е предложен заради промените в чл. 118 в Закона за данък върху добавена стойност, който влезе в сила тази година. С него се въвежда изискване ведомствените бензиностанции да работят с нивомерни системи с връзка с НАП. До 31 януари НАП ще прави първоначални проверки на данъчно задължените лица, които зареждат течни горива за собствени нужди по чл. 118, ал. 8 от Закона за ДДС. А ако има нарушения на изискванията по наредбата, срокът за привеждане на дейността в съответствие е един месец", обясниха от НАП.
„Търговията на сиво с горива е един от най-съществените данъчни проблеми", заяви Росен Бъчваров от НАП.
Според него това е наложило тези законодателни промени и целта е да се следи и контролира всеки литър гориво от неговото производство или внос до резервоара на автомобила.
Големите и значими промени са станали с нивомерните системи, които следят и на входа, и на изхода, защото не е достатъчна само фискална информация. По повод срока Бъчваров каза още, че НАП винаги в контролната си дейност е имала разумна практика и ако е започнало внедряването на определена система и се види че има дейност по привеждане в съответствие, то това няма да е причина за налагане на административна санкция.
Проверките са започнали и са с цел по-скоро картографиране на обектите, тъй като те не са регистрирани никъде и не се знае колко са, къде са разположени и каква част търгуват в нарушение на правилата, а към днешна дата запечатани обекти няма.