Обвиняват големите фирми за алкохол у нас в незаконна дейност
Обвиняват големите фирми за алкохол у нас в незаконна дейност / netinfo

Алкохолният бранш у нас е разтърсен от скандални корупционни практики, заявиха от Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки у нас. В България има три фирми – производители на алкохол, които налагат монопол на пазара, за тях законите не важат и те имат право да ползват фалшиви бандероли, това каза Павлин Найденов, председател на АПВТСН. Той не пожела да изрече със собствени думи кои са тези фирми, но показа пред представителите на медиите резултати от продажбите на действащите фирми за миналата.

Според тези данни най-високи продажби са реализирали „Пещера” „СИС Индъстрис” и „Търговище”, като цифрите на първите две компании надхвърлят 1,2 млн. лева на месец, а „Търговище” е реализирала малко над 600 хиляди лева месечно. Според представената статистика продажбите на другите фирми не възлизат на повече от 200 хиляди лева на месец. Найденов посочи, че заради монопола на трите компании през последните няколко години 75 малки фирми са преустановили дейността си.

Причината за наличието на монопол в бизнеса според представителите на Асоциацията е възможността тези три компании да продават на много по-ниски от реалните цени, защото използват бандероли-менте. По думите на Павлин Найденов от 60 до 70 на сто от цената на алкохола е стойността на бандерола. Средната печалба за производителите трябва да е около 30 процента и при 4,60 лева фабрична цена на бутилка водка от 700 мл. реалната пазарна цена на продукта трябва да е поне 7 лева, обясни Найденов и допълни, че в момента големите фирми правят дъмпинг на пазара, който нанася огромни поражения на бранша.

Според него най-яркият пример за измама с фалшиви бандероли е продажбата на мастиката, производство на най-големия завод за спиртни напитки у нас. По думите му нейната реална цена трябва да е около 10 лева, защото акцизът й е по-висок, а в търговската мрежа бутилка от 700 мл. с подарък от 200 мл. струва 5 лева. Това е отклонение от пазара, но ние нищо не можем да направим, защото за определени фирми законите не важат, изказа възмущението си председателят на асоциацията.

Трите големи производители работят чрез измами, но имат подкрепата на лица от държавните институции, смятат от асоциацията. Пред журналисти Пламен Найденов обяви, че в Национална дирекция полиция има лице на отговорен пост, който е в тесни отношения с един от собствениците на Вимпром „Пещера”.

Това възмущение съвпада с момента, в който „Селект Дистилъри”, заводът, чийто собственик е Павлин Найденов, се оказва пред фалит. Не може да се работи в подобни условия, предпочитаме да затворим врати и да водим преговори за продажба на компанията на чужда фирма, отколкото след няколко месеца наистина да фалираме, каза Димитър Христов, съсобственик на „Селект Дистилъри” в отговор на въпрос на Дарик.

Държавата е загубила около 180 млн. лева от търговията с фалшиви бандероли. Като се изчисли акцизът и годишната консумация на алкохол, в хазната би трябвало да влизат поне 200 млн. лева годишно, а към днешна дата има събрани едва 20 млн. лева, обясни Димитър Христов. Останалите 85 на сто са в сивия сектор на бизнеса.

От днес асоциацията започва да събира информация за местата, в които се продава или е складиран алкохол с фалшив бандерол, а до края на септември се планира да започнат масови проверки по места. От Асоциацията предлагат да се сключи меморандум за сътрудничество с Министерството на финансите, Националната агенция по приходите и Държавна агенция „Митници”, за да се следи ценообразуването и фалшификациите на бандероли.

От средата на септември ще влезе в употреба новият образец бандероли, но според представители на асоциацията дори сред тях има фалшиви модели, които недобре обучените кадри не могат да разпознаят. Засега бандеролният режим не се контролира от експерти на високо ниво, допълни Павлин Найденов.