Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) изготви предложение за проектирането, изграждането и въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т. (ТОЛ такси).
Ще поскъпнат ли автобусните билети заради тол системата?
Ето каква е идеята на Конфедерацията:
Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни.
В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи - СМТ в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 000 ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т.,Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт - БАСАТ (товарни и автобусни превозвачи), като засегнати ще бъдат над 12 000 автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др. Не на последно място пряко ще бъдат засегнати и вътрешнофирмените доставки, които представляват огромен процент от вътрешните превози в страната.
Цялостното становище на КРИБ по отношение на въвеждането на ТОЛ системата е положително (КРИБ бе сред основните инициатори), но при условие, че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението, така както е заложено в Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 година за изменение на Директива 1999/62/ЕО относно заплащане на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определена инфраструктура.
С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.
Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“, което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. В тази връзка предвидената цел за събиране – 1,3 млрд. лева на година изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките.
Също така преди въвеждане в експлоатация на системата следва да бъде направена оценка на въздействието, която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата.
Средства от ТОЛ-таксите не могат да се насочват към общините за ремонт на общински пътища
Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление.
Във връзка с гореизложеното КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на ТОЛ системата до началото на следващата година или по-точно докато не бъдат изпълнени горните условия. В допълнение, за да се гарантира ефективността на системата, е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България. Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството.
В заключение КРИБ и неговите секторни сдружения изразяват своята готовност да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за действие.
Ще поскъпнат ли автобусните билети заради тол системата?
Ето каква е идеята на Конфедерацията:
Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни.
В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи - СМТ в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 000 ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т.,Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт - БАСАТ (товарни и автобусни превозвачи), като засегнати ще бъдат над 12 000 автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др. Не на последно място пряко ще бъдат засегнати и вътрешнофирмените доставки, които представляват огромен процент от вътрешните превози в страната.
Цялостното становище на КРИБ по отношение на въвеждането на ТОЛ системата е положително (КРИБ бе сред основните инициатори), но при условие, че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението, така както е заложено в Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 година за изменение на Директива 1999/62/ЕО относно заплащане на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определена инфраструктура.
С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.
Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“, което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. В тази връзка предвидената цел за събиране – 1,3 млрд. лева на година изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките.
Също така преди въвеждане в експлоатация на системата следва да бъде направена оценка на въздействието, която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата.
Средства от ТОЛ-таксите не могат да се насочват към общините за ремонт на общински пътища
Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление.
Във връзка с гореизложеното КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на ТОЛ системата до началото на следващата година или по-точно докато не бъдат изпълнени горните условия. В допълнение, за да се гарантира ефективността на системата, е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България. Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството.
В заключение КРИБ и неговите секторни сдружения изразяват своята готовност да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за действие.