Ексдиректорът на БДЖ: Напълно ненужно се спират влакове
Ексдиректорът на БДЖ: Напълно ненужно се спират влакове / снимка: БГНЕС, архив
Ексдиректорът на БДЖ: Причината за спиране на 140 влака е напълно неоснователна
77397
Ексдиректорът на БДЖ: Причината за спиране на 140 влака е напълно неоснователна
  • Ексдиректорът на БДЖ: Причината за спиране на 140 влака е напълно неоснователна

Причината за спиране на 140 влака е напълно неоснователна. Така бившият директор на БДЖ Християн Кръстев коментира обясненията на управляващите, че заради намаляването на субсидията с 40 милиона се налага да бъдат спрени толкова много композиции и да бъдат съкратени 1500 служителите на железниците. За сравнение през 2014 година също са отделени 44 милиона лева от субсидията за погасяване на кредити.

Още от края на миналата година започнаха предупрежденията, че ако субсидията на БДЖ бъде намалена с 40 милиона лева, това ще доведе до драстични съкращения на влакове и хора. Първото предупреждение дойде от транспортния министър Ивайло Московски:

„В момента при това състояние, при което е намален бюджетът, означава от 1500 до 2000 човека плюс около 200-220 влака в посока редуциране", каза Московски.

От 12 януари започнаха и първите промени в разписанието - 38 влака бяха спрени, 10 вече се движат по съкратен маршрут. От началото на февруари ще бъдат спрени още десетки композиции. Основната причина - намалената субсидия обясни управителят на "Пътнически превози" Димитър Костадинов:

„Първо, една от причините, това е непълното компенсиране на разходите за обществена превозна услуга, която тази година е с 40 млн. по-малко и ние сме принудени да пристъпим към намаляване на част от обема на превозите, пропорционално на недостига".

Същност самата субсидия не е точно намалена, защото тези 40 милиона пак ще бъдат отделени за БДЖ, но ще бъдат насочени директно за погасяване на дълговете на дружеството. Оказва се обаче, че и през 2014 година така или иначе са отивали за погасяване на дълговете, но просто не са били предварително отделени, както е сега, обясни бившият директор на БДЖ Християн Кръстев:

„Напълно ненужно се спират тези влакове и с това основание, че са дадени 40 млн. по-малко държавна субсидия на БДЖ. Това е неоснователно, защото не е така. Парите, които са отпуснати за 2014 г., са 171 млн. на БДЖ. В момента това, което е гласувано в държавния бюджет, са 140 млн. отпуснати на БДЖ „Пътнически превози" плюс още 40 млн. на холдинг БДЖ. Така че стават 180 млн.", заяви Кръстев.

На въпрос каква сума миналата година от субсидията и от тези 171 млн., които БДЖ получи от държавата, са били отделени за плащане на дългове, той заяви, че става въпрос за 44 млн. при по-малка субсидия.

Защо при положение че през тази година БДЖ разполага дори с повече пари, се съкращават влакове и служители?! Според управителя на "Пътнически превози" Димитър Костадинов става дума за резултатите на финансовите отчети в края на годината:

„Финансовият отчет показва загуба от 45 млн. при липсата на 40 млн. финансови средства от страна на държавата. Те не постъпват в БДЖ „Пътнически превози", ние сме различни юридически лица. Тоест финансовият отчет в края на годината на 2015-а ще покаже 45 млн. лева загуба. И другата година дружеството ще бъде декапитализирано", допълни Костадинов.

Остава въпросът защо досега не е обърнато внимание на принципа на осчетоводяване и финансови отчети на парите в БДЖ и се позволи под този претекст да бъдат спрени 38 влака и да се готви спирането на още над 90, както и съкращението на 1500 души.