До 2015 година онлайн продажбите на стоки ще стигнат около 12-13 процента от търговията на дребно в страната, каза днес проф. Данчо Данчев, който участва в честването по случай 60 години от създаването на катедрата "Икономика и управление на търговията" в Икономическия университет във Варна, предаде БТА.
По думите му в момента този тип сделки са едва около 3 процента. Проф. Данчев допълни, че ежегодно продажбите по електронен път се увеличават двойно. Като една от причините за това той посочи включването на търговци в социалните мрежи с цел привличането на потребители.
Последното нововъведение на електронния пазар е въвеждането на радиочестотно идентифициране на стоките, допълни Данчев. По думите му новият чип заменя баркода и позволява на клиента да купува и чрез смартфон. Тези чипове не са навлезли в България, но добиват популярност, тъй като позволяват на потребителя да се ориентира и в кой електронен магазин стоката е най-евтина, обясни Данчев.
В България един от големите проблеми е стихийното развитие на търговските центрове, допълни доц. Цветнен Цветков. По думите му този процес е особено характерен за Варна и София, където има много молове, но не и достатъчен покупателен потенциал. Психологически е доказано, че каквото и да има в центъра един мъж издържа да обикаля около 15 минути, посочи Цветков. Според него е наложително да се търси нов тип организация на търговските центрове. Като възможност той посочи всеки от тях да има конкретна насоченост и така да привлича клиенти. Политиците и местната власт обаче трябва да помогнат като оправят инфраструктурата, за да станат атрактивни центровете включително за хора от близките държави, допълни Цветков.
От създаването на катедрата "Икономика и управление на търговията" преди 60 години успешно са завършили своето обучение 7 965 икономисти, допълни ръководителят й доц. Виолета Димитрова. През настоящата академична година по тази специалност са приети 200 студенти.