БДЖ намалява пътническите влакове в различни региони на страната
БДЖ намалява пътническите влакове в различни региони на страната / снимка: Sofia Photo Agency, архив

От 12 януари, понеделник, „Холдинг Български държавни железници” ЕАД ще намали броя на движещите се пътнически влакове в различни региони на страната, съобщиха от превозвача.

Целта на това намаляване е да се постигне по-голяма ефективност и баланс на средствата по договора за задължителна обществена превозна услуга. По този начин ще се намали недостигът на средства, вследствие от намаляването с 40 млн. лв. на годишната субсидия от държавата към БДЖ, при осъществяването на тази услуга, обясняват от дружеството.

Прогнозната ефективност представлява процентното съотношение на приходите от превоз на пътници към разходите за дейността, т.е. каква част от направените разходи се покриват от приходите.

Извършеният от БДЖ подробен анализ за ефективността от движението на влаковете за всяка пътническа композиция от влезлия в сила График за движение на влаковете от 14 декември 2014 г. предвижда да отпаднат 38 пътнически влака, а други 10 пътнически влака ще бъдат отменени само в част от досега съществуващия им маршрут.

Освен намаляването на годишната държавна компенсация от превозвача сочат като друга основна причина за редуциране на броя на влаковете, които в момента са в движение, недостига на тягов подвижен състав (локомотиви и мотриси). При движението на подвижния състав възникват непредвидени ситуации, които водят до трайно изваждане от експлоатация на локомотиви и мотриси, като това предизвиква допълнителни затруднения относно осигуряването на обслужването на влаковете, отбелязват от дружеството.

Критериите за спиране от движение на определени влакове са свързани още с тяхната нерентабилност по отношение на слаб интерес от клиенти (трайна тенденция за използване на транспортната услуга от малък брой пътници) и извършване на неоправдани разходи за осъществяване на тяхното движение.

От БДЖ са категорични, че намаляването на броя на влаковете е съобразено с осигуряването на обслужване с железопътен транспорт по всички линии и участъци от железопътната мрежа, т.е. не се допуска нито едно населено място да остане без железопътен превоз.

Взета е предвид и липсата на алтернативен транспорт. В участъци, в които се отчита ниска ефективност от движението на влаковете, но няма друг транспорт за обслужване на населението, не се предприема закриване на превозите. В засегнатите участъци по възможност е намален само броят на влаковете. Взети са предвид технологичният минимум за обслужване на жп линия или жп участък, както и ниската ефективност от осъществяването на движение на влаковете (до 15%).