Босилков: Петков е отговорен за провала на кадровата политика в МВР
Босилков: Петков е отговорен за провала на кадровата политика в МВР / снимка: Sofia Photo Agency

Министърът на вътрешните работи Румен Петков носи пълната отговорност за провала на кадровата политика и работата на МВР и не трябва да продължи да ръководи вътрешното министерство. Сегашното ръководство на МВР няма воля да води ефективна борба с организираната престъпност. Това заяви в предаването "Афера" по Дарик радио бившият главен секретар на МВР Славчо Босилков. Ето какво още каза Босилков пред Богдана Лазарова:

Докладът на вътрешния министър вече е по страниците на вестниците. Надявам се да сте се запознал с него. Вътрешната комисия на парламента констатира тревожни практики в работата на МВР – изтичане на класифицирана информация към лица от престъпния свят, осуетяване и прекратяване на разработки по заповед на министъра и главния му секретар, нерегламентирани срещи с оперативно-интересни лица. Вие как оценявате безпрецедентния скандал в МВР, който разкрива, че системата не просто не е реформирана, коментират всички, но явно доста се е сраснала с организираната престъпност, поне такъв е един от изводите в доклада.

Аз не съм го чел, но трябва да имаме предвид, че докладът е правен от хора, които не са специалисти, въпреки че в комисията има един бивш служител на МВР и един бивш прокурор, говоря за госпожа Дончева и за господин Атанасов, за други не знам. Това, което обаче трябва да вземем предвид основно, е, че и на вниманието на обществото, и като че ли сред политическата класа се обсъжда повече въпросът на ниво експертно равнище. Представят се нещата така, че това са едни междуличностни отношения, възникнали между полковници, генерали, служители на МВР от дълги години и фактически се отклонява вниманието от истинското състояние по отношение на причините за този негативен резултат, на който всички ние сме свидетели.

Вие как ги оценявате? Междуличностни ли са?

Не са междуличностни, въпреки че тези междуличностни отношения имат много голямо значение при осъществяване на всяка дейност, независимо дали тя е професионална, експертна или е политическа, но големият проблем тук е политическото ръководство на държавата и Министерството на вътрешните работи, защото кадровата политика, тези хора, които са назначени на експертните длъжности, те са издигнати от министъра на вътрешните работи, който по смисъла на закона ръководи политиката в областта на противодействието на престъпността, опазването на обществения ред и националната сигурност.

И като такъв носи отговорност за тези назначения.

Той носи отговорност за техните назначения. Тук не става въпрос за някаква наказателна отговорност, тук става въпрос за административна отговорност и за основното – за политическа отговорност. Ние видяхме, че тези хора, които той издигна, двама от тях вече така да се каже „не оправдаха доверието” – говорим за Ваньо Танов и главния секретар Илия Илиев. Оказа се значи, че това са неподходящи кандидатури. Естествено, минаха повече от три години, за да се стигне до този извод. Така че проблемът тук не е в междуличностните отношения, проблемът не е и в неспазването на нормативната уредба само. То е на втори план. Основното е липсата на политическа воля да се води ефективна борба с организираната престъпност.

Редно ли е според вас министърът на вътрешните работи и главният секретар на МВР да осъществяват странни контакти с лица, които са обект на оперативни разработки. Думата „странни” цитирам от доклада.

Смятам, че по този въпрос се изказаха много хора – и експерти, и неексперти. Повече от ясно е, че това нещо е недопустимо, съгласно действащата нормативна уредба. Бих казал нещо друго. Навремето имаше прокурори, включително и главни прокурори, които не знаеха с какви хора сядат на маса. Тук вече отиваме в сферата на политическия морал. Тук не говорим само за нормативната уредба. Докато в МВР нещата са още по-строги. Там става въпрос за нормативни изисквания на вътрешноведомствени нормативни документи, да не говорим за срещи с агентура, която след това съвсем умишлено се разшифрова в медиите. Друг е въпросът сега тази агентура дали е работила ефективно, дали това не е форма за някакъв политически чадър и така нататък. Но е недопустимо среща с лица, представляващи оперативен интерес като представители на престъпния контингент и като информатори или сътрудници на Министерството на вътрешните работи.

За първи път в такъв официален документ се признава, че МВР като масова практика не търси и не разкрива поръчителите и организаторите на престъпленията като наркотрафика, производство на синтетични наркотици – това са едни от най-тежките престъпления.

Вижте, за няколко пъти зададох въпроса още когато встъпи в длъжност министър Румен Петков в добрия смисъл след като бяха направени множество изявления, че той има твърдото желание да води борба с организираната престъпност, дали може да дефинира какъв е генезисът на организираната престъпност. Досега не получих отговор. Защото за да се знае как ще се борим с дадено деструктивно явление, ние трябва да знаем каква е историята на заболяването. Историята на заболяването обаче се илюстрира с нещата около Куйович, с изтичането на информация, с данните за корупция в Националната служба за борба с организираната престъпност и така нататък, тоест аз съм дълбоко убеден, че генезисът се знае, но липсва политическа воля да се води борба с тази организирана престъпност.

Господин Босилков, ще цитирам изказване на Алиосман Имамов, разпространено от агенциите, много интересно ми се видя: че е възможно тези, последните две убийства, на които сме свидетели – на писателя Георги Стоев и на изпълнителния директор на „Атоменергоремонт” Борислав Георгиев, да са свързани с кризата с МВР. Вие допускате ли такова нещо и от какво смятате, че са предизвикани?

За господин Стоев аз съм на същото мнение. За директора на „Атоменергоремонт” – не мога да кажа, но за господин Стоев смятам, че там връзката е повече от ясна и на тази база в този контекст звучат много смешно изявленията на главния прокурор и на шефа на Градска прокуратура. Издават едно гузно поведение, разбирате ли? Че те искали да му назначат охрана, обаче той отказал. Ами вижте какво сега, прокуратурата ръководи полицейските служби. Прокуратурата като орган на надзора, като орган за спазване на законността в България би трябвало да предпише – може би не са толкова досетливи висшите прокурори в България – би трябвало да предпише провеждане на специални оперативни мероприятия с оглед запазване живота и здравето на Стоев, след като той не е изявил желание, тъй като и за най-непредубедения човек е ясно, че след тези писания по книгите, след тези откровения във връзка с елита, ако мога така да кажа, на организираната престъпност в България, свързан с определени политически лидери, е ясно, че той е една потенциална жертва. Значи ние не можем да чакаме неговото съгласие и сега да си умиваме ръцете и да казваме: „Да, ама той не искаше охрана”. Още повече, че една явна охрана работа не върши. Илия Павлов имаше около осем-десет души охрана и въпреки това беше ликвидиран.

Казвате, че за вас е ясна връзката между това, което се случва в МВР, и убийството на Стоев. Вие имате ли своя версия? Беше ли ви познат той като име по ваше време, когато вие бяхте главен секретар на МВР?

Господин Стоев е минавал в нашите информации, но никога не съм предполагал, че човек с такова битие, има такава дарба да пише, въпреки че неговите книги в литературно отношение не са много издържани, но като фактология те представляват много голям интерес за службите и другото е вече в сферата на морално-етичните разсъждения. Значи явно, че ние не можем да мерим с един аршин хората от престъпния контингент и да виждаме в тях само негативното. Тук е проблем вече на една задълбочена работа с оглед да се види кои хора подлежат на някакво развитие, на някаква еволюция и там могат да се намерят също хора – това вече в сферата на оперативната теория и практика – които с определени прийоми могат да бъдат използвани за противодействие на престъпността, а такъв случай като Георги Стоев се отдава един път на сто години – човек, който сам да иска да ви разкаже, да ви говори и едва ли не хората, които трябва да съберат всички условия, те фактически се чудят как да се отърват от него.

Ето, тази нощ, в 2 часа е било извършено четвърто убийство за последните дни – криминално проявеният Светослав Стайков е бил убит. Това е доста показателно. Значи МВР се занимава с вътрешни проблеми, с междуособици и с всичко друго, но не и с борбата с престъпността. Как ви звучи на фона на всичко това политическото решение, че той има сили да продължи реформата в МВР? Може ли един такъв министър, който две години и половина не се е справил, да има сили да продължи? Вие как оценявате?

Вниманието на обществото и на медиите беше отклонено от историите с Иван Иванов, с корупцията и разшифроването на сътрудника на МВР Алексей Петров, където данните са заковани едно към едно, но прокуратурата днес разбрах, че продължава да води срещу неизвестен извършител и май в скоро време няма да приключи преписката.

Няма да стане известен извършителят…

Да, предполагам, че няма да стане известен. Та се отклониха най-вече в посока нерегламентираното подслушване. В интерес на истината, аз поне доколкото следя чрез медиите за проблема с нерегламентираното подслушване, с подслушването, все още не е изяснен. Значи ние не знаем, може би да е било и регламентирано. Аз лично не знам. Но понеже това не е в интерес – да се работи по тази теза, насочват общественото внимание към СРС-тата, използването на СРС-тата, към структурните промени и така нататък, а за корупцията и за разшифроването на агента никой не говори вече или все по-малко се говори. Това е някаква заглъхваща тема. И понеже проблемът е... Едва ли не тук всички в последно време говорят за структурни промени - къде ще отиде ДОТИ, къде ще отиде ДОИ и така нататък. Аз бих ви задал един риторичен въпрос, вие ако искате, можете да ми отговорите: Оптималната структура за противодействие на престъпността в цивилизованите държави – Скотланд ярд, ЦРУ и така нататък, кой модел бихте избрали за България?

Този, който ще работи, няма значение по чий модел ще е.

Можем ли да приемем, че това е например Скотланд ярд?

Примерно, добре. Там, да се надяваме, че работят добре.

Хипотетично. Значи взимаме Скотланд ярд, довеждаме го тук, обезглавяваме сегашното му ръководство във Великобритания и слагаме политическото и експертното ръководство на сегашното Министерство на вътрешните работи в България. Какъв резултат си представяте?

Предполагам, че същия, на какъвто сме свидетели в момента – пълен провал.

Значи тук нямаме никакви различия. Колегите, които са на работи в системата, други, като мен, които вече са извън системата по различни причини, са на същото мнение. Това е прах в очите на обществото и тук се получава нещо много цинично. Във всяка една медия – и при вас, и във вестниците, и в телевизиите има така наречените криминални репортери – хора, които имат някаква специализация в тази насока, противодействие на престъпност, национална сигурност и така нататък. Да не говорим за нас, които се изживяваме като експерти. Е как може по едни такъв безобразен начин да се манипулира общественото мнение? Естествено, че този човек нищо не може да промени.

Тоест според вас, след като нищо не може да промени, трябва ли да си отиде министърът на вътрешните работи?

Това е политическо решение. Затова аз смятам, че носи отговорност и този отговор трябва да ви го даде министър-председателят.

Вие като гражданин бихте ли искал такъв министър да продължи?

Смятам, че става достатъчно ясно. Дайте да сравним нещо друго – нормативната уредба по времето на едно аналогично правителство, по времето на Жан Виденов нормативната уредба беше същата, министър на вътрешните работи беше Николай Добрев, последният. Е, хубаво, случваха ли се такива неща?

Тогава беше гангстерска война, ако не се лъжа.

Гангстерска война, но става въпрос, че такива истории да се искат подкупи по телефона, да се среща министърът с представители на престъпния контингент и с агенти и така нататък, и така нататък, такива факти нямаше.

Ами може би затова докладът препоръчва почти пълна чистка в МВР, което означава, че се оценява, че почти целият състав на МВР или пее на престъпниците, или участва заедно с тях в организирани банди. Същото отчете впрочем и военният съд въз основа на работата си за миналата година, доста тъжна констатация.

Целият състав на МВР не може да участва в престъпни структури.Целият състав на МВР да се слага под общ знаменател…Има изключително големи професионалисти, изключително морални хора, аз ги познавам, въпреки че те повече и повече намаляват. Това е лошото, но тук нещата… Знаете за поговорката, че мечката играе според тоягата. Значи всичко си зависи от ръководството.

Ръководството, казвате вие, носи отговорност за спиране на разработки, за кадрови провали и за сегашното състояние на министерството.