Представят родното овче мляко и месо на 16 милиона европейци
Представят родното овче мляко и месо на 16 милиона европейци / БГНЕС, архив

Единствен по рода си проект в Европейския съюз с продължителност 36 месеца е разработил екипът на Националната асоциация за развъждане на синтетична популация Българска млечна (НАРСПБМ), съобщи председателят й Симеон Караколев. Проектът “Европейско овче месо и сирена. Опитайте качеството, вкусете разликата” е на стойност близо 4 млн. евро и е от пакета промоционални програми, финансирани от Европейския съюз. Проектът включва информационни и насърчителни дейности за висококачествени български продукти, насочени конкретно за вътрешния пазар на ЕС и по-специално за Хърватия, Германия и Гърция.

Разработката е адресирана до Европейската комисия и е част от насърчаването на селскостопанските продукти на ЕС във вътрешния пазар на Съюза и в трети страни.
“Водещата идея бе да се принади добавената стойност към овчето мляко и месо от страна на малките и средни фермери. В рамките на проекта представители на най-големите търговски вериги от страните, към които е насочен, ще посетят няколко избрани предприятия в страната, за да се запознаят с технологичния процес на производство, както и с произхода на суровината. В областта те ще гостуват в мандрата в Елена и месокомбината в Свищов, който е най-големият износител на овче месо в България. В това отношение ще постигнем и една от основните цели на проекта - да се добави стойност към продуктите от овче месо и мляко, от което заинтересовани са членовете на асоциацията ни в цялата страна, двете предприятия и над 20 малки и средни фермери”, разказа Симеон Караколев.

По проекта ще се проведат промоционални кампании в германските градове Кьолн и Щутгарт, в гръцката столица Атина и в Загреб (Хърватия). Председателят на асоциацията обясни още, че е отделено специално внимание на Германия, тъй като проектът цели да се увеличи консумацията на овчи продукти в целевите страни и в рамките на ЕС. В същото време Германия, като най-развитата икономика и демографски басейн в Съюза, не се характеризира с висока консумация на продукти от овце.

Гърция е избрана, защото процентът на ястията с овче месо в традиционната и кухня е голям и е един основните консуматори на овче месо и сирене в ЕС. За Хърватия се цели да се насърчи възстановяването на положителната тенденция на консумация на месо и овче сирене.

Осем са посланията за промоционалните кампании, сред които “Европейско овче месо и овче сирене – опитайте качеството, вкусете разликата”; „Европейско овче месо и овче сирене – една вкусна приказка от нашите села”; „Европейско овче месо и овче сирене – печатът на качеството от нашата природа”;

В презентациите са включени големи вериги супермаркети в Германия и в Хърватия.
Предвидено е и участие в международни изложения в Кьолн, Щутгарт, Атина и Загреб.
Българското овче мляко, сирене и месо ще бъдат популяризирани и чрез специализирани издания, ориентирани към храната и лайфстайла, като Lift, Kolner Illustrierte, A la carte, Gastronomos, Čarolija okusa и т.н.

Продуктите ще бъдат представени на специален щанд на Националния събор на овцевъдите в България, който се провежда в района на Петропавловския манастир над Лясковец. Съборът насърчава широка гама от дейности с участието на изложители и посетители от различни европейски страни, което е особено важно за проекта, тъй като се формира общественото мнение.

“До 16 милиона души очакваме да достигне информация за продуктите на българското овцевъдство през трите години на проекта”, добави Симеон Караколев. По неговите думи възраждането на положителния имидж на България в производството на овче месо и сирене е другата важна стъпка, свързана с проекта.