- Парламентът да преразгледа спорни текстове в новия образователен закон, искат родители, учители и психолози от Г. Оряховица
Парламентът да преразгледа спорни текстове от приетия на първо четене Закон за предучилищното и училищното образование, настояват родители, учители и психолози от Г. Оряховица, Стражица, Ловеч, Варна и Дряново. Текстовете са коментирани в "Училище за родители", създадено по проект "Мобилен център за работа с деца" по ОП "Развитие на човешките ресурси", съфинасирана от Европейския социален фонд. Становището вече е изпратено до председателя на Народното събрание Цецка Цачева, Комисията по образование, омбудсмана Константин Пенчев, министъра на образованието Сергей Игнатов, заместничката му Милена Дамянова.
В горнооряховското ОУ "Иван Вазов" работят по проекта повече от половин година, разказа психоложката Нели Трънкова. Освен "Училището за родители" са създадени и клубове по интереси, в които деца със специфични образователни потребности са в екип със своите съученици. Формирани са музикален, арт, спортен, туристически и театрален клуб. Целта е учениците със специфични потребности да бъдат интегрирани максимално безболезнено в средата на своите връстници, обясни Нели Трънкова. По думите й "Училището за родители" също е изключително полезно, тъй като предоставя възможност на хората да споделят собствените си преживявания и притеснения, свързани с израстването на децата им и тяхното интегриране в масовата среда.
Чуйте разговора с Нели Трънкова в първия звуков файл.
"Освен това "Училището за родители" ни създава сигурна, защитена среда, в която можем да споделим и натрупания опит, тъй като децата ни са с различни проблеми, а спектърът на аутизма например е много широк", разказа Ивайло Райнов- баща на осемгодишния Мирослав, второкласник в ОУ "Иван Вазов", който страда от аутизъм. Именно в това "училище" родителите са обсъдили новия Закон за предучилищното и училищното образование. Според г-н Райнов е хубаво, че в него е регламентирано положението на децата със специални образователни потребности, но трябва да бъдат изчистени конкретни термини и думи, които могат да изкривят интегрирането им.
Част от текстовете са изключително дискусионни и трябва да бъдат променени преди окончателното му приемане. Причината за това е, че са неясни и създават възможности за дискриминация на децата със специфични потребности. На първо място това е член 193 ал. 1, който гласи, че "По изключение и ако целите на образованието не могат да бъдат постигнати по друг начин, за подкрепа и обучение на деца и ученици с тежка и умерена умствена изостаналост, с множество увреждания, със сензорни увреждания и разстройства от аутистичния спектър в детските градини и в училищата по чл. 36, ал. 1 може да се организират специални паралелки или групи."
"Така изписан текстът предполага субективизъм и поставя много деца и ученици в неблагоприятно положение. Няма ясна конкретизация за случаите, в които се прилага понятието "по изключение" и може да бъде предпоставка за дискриминация. За какво интегриране говорим, когато ще ги отделяме в групи или паралелки", коментира Ивайло Райнов. Той е на мнение, че в училищата трябва да има центрове за подкрепа на личностното развитие, в които специалисти да поемат децата в момент на разстройство, да ги успокоят и след това да ги върнат в час.
Проблемни са и други членове от проектозакона, които не определят ясно при какви степени на разстройство децата трябва да бъдат извеждани от масовите училища и изпращани в специализирани.
Чуйте повече за страховете на родителите и несъвършенствата в новия закон от Ивайло Райнов във втория звуков файл.