Управителят на автосервиз във Велико Търново Димитър Маринов ни разказва кои са най-добрите маршрути от старата столица към морето, както и как да подготвим автомобила си за безопасно шофиране и за какво трябва да внимаваме по пътя към Черно или Бяло море.
Г-н Маринов, тъй като сме в разгара на летния сезон, когато хората пътуват най-много, можем ли да припомним кои са основните неща, които трябва да проверим по автомобила преди да тръгнем на дълъг път?
Основното при тръгване на дълъг път е проверка на гумите на автомобила. Това включва проверка на протектора на гумите, както и изправност на баланса и износването им. Гумите не бива да са по-стари от 5 години. Другото важно нещо е да се прегледат всички течности на автомобила – масло, хидравлична и спирачна течност, антифриз. Ако автомобилът е с климатик е хубаво да се провери и климатичната система. Изключително важно е да се направи и общ преглед на ходовата част на автомобила – спирачки, накладки и амортисьори. Това са основните неща, които трябва да се прегледат по автомобила преди да тръгнем на дълъг път.
Има ли някакви проблеми, които биха могли да възникнат заради високите температури навън и как можем да се справим с тях ако се случат когато вече пътуваме?
Основното, което може да се случи е прегряването на автомобила. От топлото време може да спре някоя перка, да се получи теч на антифриз и колата да започне да загрява. При вдигане на температурата, незабавно трябва да спрем автомобила и да се повика или майстор от сервиз, който да отстрани проблема, или Пътна помощ, за да се транспортира до сервиз. През лятото основните проблеми са по климатичните системи. Това може да предизвика избиване на някой клапан, спукване на тръба или радиатор. По-лошо е когато стане пробив в охладителната система, тъй като там проблемите са по-сложни като работа. Когато сме на път е трудно да се отстранят тези проблеми, затова трябва да се намери най-близкият сервиз за отстраняването им.
Значи да апелираме когато хората тръгнат на дълъг път и възникнат проблеми, вследствие на жегите, да не се опитват да се справят сами с тях, а да потърсят експертна помощ?
Точно така. В такива ситуации колата е изключително нагрята и течностите са много горещи. Ако човек е неопитен и не знае какво да направи, може да получи изгаряния. Затова е най-добре да се потърси специалист, за да не стане инцидент.
Какви други съвети за безопасно шофиране бихте дали на нашите читатели?
Съветът ми е да бъдат внимателни и да спазват абсолютно всички ограничения, защото в момента пътищата в цяла България са много натоварени. Много хора не спазват правилата за движение и заради тях стават множество инциденти. Ако стане някаква авария по автомобила, задължително е да се отбие извън пътното платно или възможно най-настрани от него. Много често се случва да бъде отнесен аварирал автомобил, което може да предизвика и верижна катастрофа. Много е важно автомобилът да е възможно най-вдясно от пътното платно.
Можем ли да очертаем най-добрите маршрути от Велико Търново до морето - къде можем да попаднем в „тапа“, както и кои са най-хубавите и бързи пътища?
По пътя за морето, ако пътуваме към Варна, не можем много да избегнем натоварените участъци. Най-натоварено е дефилето преди Шумен, получават се „тапи“ по кръговите движения в Шумен, както и по пътя Шумен-Търговище, където е невъзможно да се избегне задръстване и трябва да се кара внимателно, в ограниченията и да се спазва необходимата дистанция. По пътя към Бургас - в началото на града почти винаги има задръствания. На излизане от Велико Търново също е много натоварено. На прохода „Хаинбоаз“ има много тирове и в момента от там минават изключително много автомобили, които идват от Румъния. Те влизат във Велико Търново, минават през „Хаинбоаз“ и продължават или към Гърция, или към Бургас. Това е причината и там да се получава задръстване. Много е лош пътя в Гурково – след „Хаинбоаз“. Там пътят е много разбит и често се случва да има няколко километра опашка заради огромните дупки, които са се образували през зимния период и все още не са отстранени. В Гурково трябва да се внимава много, защото участъкът е много лош.
А какво е състоянието на пътищата, които водят до южните ни съседки? Много българи избират да почиват там.
За южните ни съседки може да се стигне през ГКПП "Маказа". Там се образуват опашки най-много в събота и неделя от 8.00 до 14.00 часа. Следобед е много по-спокойно движението и моят съвет е да се пътува натам след 14.00 часа. Другият маршрут е през ГКПП "Кулата". Там дефилето също е много натоварено до обяд, затова и от там е хубаво да се преминава в следобедните часове.
Можем ли в заключение да обобщим, че хората трябва да бъдат внимателни, да спазват ограниченията и ако се случи проблем да отбият възможно най-вдясно от пътното платно?
Точно така, това са най-важните неща не само по време на дълъг път. Ако има отбивка е най-добре да се спре там.
Хубаво е да се внимава макар, че сме свидетели на пътни инциденти с автомобили, които са спрели на отбивка.
Да, но тогава шансът за катастрофа е много по-малък.
Г-н Маринов, тъй като сме в разгара на летния сезон, когато хората пътуват най-много, можем ли да припомним кои са основните неща, които трябва да проверим по автомобила преди да тръгнем на дълъг път?
Основното при тръгване на дълъг път е проверка на гумите на автомобила. Това включва проверка на протектора на гумите, както и изправност на баланса и износването им. Гумите не бива да са по-стари от 5 години. Другото важно нещо е да се прегледат всички течности на автомобила – масло, хидравлична и спирачна течност, антифриз. Ако автомобилът е с климатик е хубаво да се провери и климатичната система. Изключително важно е да се направи и общ преглед на ходовата част на автомобила – спирачки, накладки и амортисьори. Това са основните неща, които трябва да се прегледат по автомобила преди да тръгнем на дълъг път.
Има ли някакви проблеми, които биха могли да възникнат заради високите температури навън и как можем да се справим с тях ако се случат когато вече пътуваме?
Основното, което може да се случи е прегряването на автомобила. От топлото време може да спре някоя перка, да се получи теч на антифриз и колата да започне да загрява. При вдигане на температурата, незабавно трябва да спрем автомобила и да се повика или майстор от сервиз, който да отстрани проблема, или Пътна помощ, за да се транспортира до сервиз. През лятото основните проблеми са по климатичните системи. Това може да предизвика избиване на някой клапан, спукване на тръба или радиатор. По-лошо е когато стане пробив в охладителната система, тъй като там проблемите са по-сложни като работа. Когато сме на път е трудно да се отстранят тези проблеми, затова трябва да се намери най-близкият сервиз за отстраняването им.
Значи да апелираме когато хората тръгнат на дълъг път и възникнат проблеми, вследствие на жегите, да не се опитват да се справят сами с тях, а да потърсят експертна помощ?
Точно така. В такива ситуации колата е изключително нагрята и течностите са много горещи. Ако човек е неопитен и не знае какво да направи, може да получи изгаряния. Затова е най-добре да се потърси специалист, за да не стане инцидент.
Какви други съвети за безопасно шофиране бихте дали на нашите читатели?
Съветът ми е да бъдат внимателни и да спазват абсолютно всички ограничения, защото в момента пътищата в цяла България са много натоварени. Много хора не спазват правилата за движение и заради тях стават множество инциденти. Ако стане някаква авария по автомобила, задължително е да се отбие извън пътното платно или възможно най-настрани от него. Много често се случва да бъде отнесен аварирал автомобил, което може да предизвика и верижна катастрофа. Много е важно автомобилът да е възможно най-вдясно от пътното платно.
Можем ли да очертаем най-добрите маршрути от Велико Търново до морето - къде можем да попаднем в „тапа“, както и кои са най-хубавите и бързи пътища?
По пътя за морето, ако пътуваме към Варна, не можем много да избегнем натоварените участъци. Най-натоварено е дефилето преди Шумен, получават се „тапи“ по кръговите движения в Шумен, както и по пътя Шумен-Търговище, където е невъзможно да се избегне задръстване и трябва да се кара внимателно, в ограниченията и да се спазва необходимата дистанция. По пътя към Бургас - в началото на града почти винаги има задръствания. На излизане от Велико Търново също е много натоварено. На прохода „Хаинбоаз“ има много тирове и в момента от там минават изключително много автомобили, които идват от Румъния. Те влизат във Велико Търново, минават през „Хаинбоаз“ и продължават или към Гърция, или към Бургас. Това е причината и там да се получава задръстване. Много е лош пътя в Гурково – след „Хаинбоаз“. Там пътят е много разбит и често се случва да има няколко километра опашка заради огромните дупки, които са се образували през зимния период и все още не са отстранени. В Гурково трябва да се внимава много, защото участъкът е много лош.
А какво е състоянието на пътищата, които водят до южните ни съседки? Много българи избират да почиват там.
За южните ни съседки може да се стигне през ГКПП "Маказа". Там се образуват опашки най-много в събота и неделя от 8.00 до 14.00 часа. Следобед е много по-спокойно движението и моят съвет е да се пътува натам след 14.00 часа. Другият маршрут е през ГКПП "Кулата". Там дефилето също е много натоварено до обяд, затова и от там е хубаво да се преминава в следобедните часове.
Можем ли в заключение да обобщим, че хората трябва да бъдат внимателни, да спазват ограниченията и ако се случи проблем да отбият възможно най-вдясно от пътното платно?
Точно така, това са най-важните неща не само по време на дълъг път. Ако има отбивка е най-добре да се спре там.
Хубаво е да се внимава макар, че сме свидетели на пътни инциденти с автомобили, които са спрели на отбивка.
Да, но тогава шансът за катастрофа е много по-малък.