Капитан Димитър Димитров в студиото на Дарик радио Варна
Капитан Димитър Димитров в студиото на Дарик радио Варна / Дарик Варна
Самотата на кораба е най-големият проблем за моряка
Бъдещето на морската професия е да намаляват хората на борда и дори да има кораби без екипаж. Такива проекти вече се разработват от английска компания и реално се тестват с модели. Това заяви във варненския ефир на Дарик кап. Димитър Димитров - член на управителния съвет на фондация „Морски съдби”  и морски посланик на България в Международната морска организация.
 
В последните години все повече намаляват хората на борда, а се увеличават тези, които обслужват административната дейност, добави той. По негови думи капитаните се занимават с навигационна дейност едва в 20% от времето, а в останалите 80% - с администрация поради големия документооборот.
 
В съвременните кораби има прекрасни условия за живот. Всяка кабина има санитарен възел, храната и заплащането са регламентирани. Проблемите на море са чисто психологически и са свързани със самотата, особено за семейните хора, коментира капитанът.
 
У нас няма спад в желаещите да практикуват морска професия, твърди той. Това се дължи на доброто заплащане.  Сега морските хора са повече отколкото преди 10 години, а Варна е градът с най-много моряци заради Военноморското училище, Морската гимназия и квалификационните центрове. За съжаление образованието губи от качеството си, е мнението на кап. Димитров.
 
„Докато преди 20 години 7-10 кандидати се бореха за едно място в Морско училище, сега са сигурно 1,1 за място. Нашето образование не е това, което беше преди 20-30 години, но морската професия се учи тук. Само един малък сегмент - бизнес морските професии, се учи традиционно в Англия”, посочи капитанът.
 
В последно време има приток на жени в професията, но броят им продължава да бъде нищожен, обясни Димитров, който даде пример със скандинавските страни, където дамите са 5-6% от плаващите.
 
Моряците минават през стриктни проверки за алкохол и наркотици, увери той и добави, че тече нормативното уреждане по въпроса с въоръжаването на капитаните.
 
„Ние винаги сме настоявали да нямаме оръжия на корабите. Малко са корабите, които притежават. Практиката е да се наемат охранители и те да разполагат с оръжие. Капитанът обаче е отговорен за всичко, което се случва на кораба и за действията на охранителите. Как той може да каже кога да се използва сила? Ние настояваме капитаните да се освободят от отговорност и охранителите да преценяват и носят отговорност при използване на оръжие”, коментира Димитров.
 
Денят на моряка - 25 юни, ще бъде почетен във Варна с две събития - морско кръщене на деца на кораба „Калиакра” и концерт в Летния театър, на който се връчват наградите от конкурса „Диря в морето” от 20.00 ч.