Кандидатите от големите партии с най-големи претенции за властта, но без всякаква идея за новите реалности в общинското управление. Само Мартин Славов е с план за ролята на общината в местната икономика.
Всеки, който е гледал дебата за Сливен по БНТ на 14 октомври 2015 г. си е направил точната преценка и за досегашните кметове, и за другите кандидати. Аз лично се наслушах колко е добра сливенската общинска администрация, както и градоначалниците до сега. Колко са добри в харченето на готови европейски пари. Въпреки че заради единия през август 2011 г. МОСВ спря проекта за воден цикъл, който е по оперативната програма "Околна среда", защото имаше съмнения за нарушения при изпълнението и бе поискана проверка от ЕК и ЕП. За другия пък бе създадена цяла комисия, която да проверява как е провеждал обществени поръчки и сега материалите са в прокуратурата. Толкова обаче за личната им работа с „готовите" пари, Сливналии не са с къса памет. По-голям е проблемът, че „готовите" пари не донесоха много на местната, сливенската икономика, а от там и на хората - като заетост и заплати.
През 2007 г. България влезе в Европейския съюз и се сблъска с голям проблем. Страната ни получаваше много пари, но българската администрация не можеше да ги усвои и похарчи по предназначение. Дори се стигна до там, държавата и общините да не успяват да усвоява готови парични фондове. Нямаше идеи, опит и квалифицирани кадри. Какво да кажем за общинската администрация на Сливен тогава?! После с много усилия този проблем бе „решен" - сега харченето върви с пълна сила. Но и при трудното прохождане, и при завъртането на цикъла с европейското финансиране, нито един кмет на Сливен не си задаваше въпросът дали средствата се насочват към най-полезните и резултатните направления.
От дебата стана ясно, че единици от кандидатите да управляват общината в периода 2015 - 2019 г. са наясно, че готовите пари от Европа ще спрат след 2020 г.. Ако от сега не се създаде ново направление, което да ги компенсира, Сливен ще се окаже пред голям проблем - няма да има средства нито за поддръжка на направеното, нито за нови проекти и развитие. Единици виждат, че има и нова вълна в ЕС. Преминава се от харчене към инвестиции и планът „Юнкер" за над 300 млрд. евро е именно първа голяма стъпка в тази посока. Реално това не е план за „харчене", както се харчат безвъзмездно европейските фондове до сега, а е план за инвестиции, които носят възвръщаемост и се изплащат. С други думи, той ще осигурява финансиране на проекти, но това финансиране ще трябва да се върне обратно с приходите от самия проект. Това означава проектът да е добър и да носи възвръщаемост. При това ЕС реално дори няма да инвестира собствени средства, а ще осигури най-вече гаранции и условия, така че частни ресурси да бъдат насочени към съответните проекти.
За съжаление нито едно от българските предложения - за изграждането на няколко скоростни пътища, жп линии и далекопроводи, както и всички проекти за пречиствателни станции за питейна вода, не бяха приети при първото подаване на проекти. Т.е. за пречиствателната станция в Сливен няма решение, както се опитват да ни заблудят някои. Държавата няма решение, а общината стои и чака то да й бъде спуснато от горе. Този жизнено важен проект за здравето на нашите съграждани трябва да бъде довършен, но това ще стане след цялостно преосмисляне на начина, по който работи общинската администрация. Необходими са реформи. От манталитет на безвъзмездно харчене на готово, тя трябва да превключи към много по-активно поведение.
Причината за отказ за финансиране е, че планът Юнкер се фокусира върху проекти с по-висок риск и най-вече инвестиции на частния сектор. Той ще дава заеми и на публично-частни партньорства, но не и на изцяло публични инвестиции. Т.е. българската държава и общините, включително и Сливенската, трябва много бързо да се научат как да използват заедно с бизнеса този ресурс и въобще новите механизми за привличане на ресурс.
По БНТ аз обаче не видях никой от кандидатите с най-големи претенции - и от БСП, и от ГЕРБ, и Лечков, въобще да са наясно, че има такава възможност.
Новите реалности дават възможност на общината да подкрепи местната икономика, което значи работа и заплати за хората, но вече не само с готови пари и обещания за нови чуждестранни инвеститори, на които да създава среда, както иска кандидатът на ГЕРБ Стефан Радев. Общината в партньорство с вече съществуващите сливенски инвеститори може да търси нови възможности за финансиране и възвръщаемост. Единственият, който има план за това е Мартин Славов от „Единни за Сливен."
Изключително голямо внимание трябва да са обърне на малкия и среден бизнес. Той е основата за развитие и повишаване на жизнения стандарт. Т.е. общината трябва да види какви са новите механизми чрез публично-частни партньорства да донесе ресурс в Сливен. Пари и ликвидност в Европа и в България има предостатъчно. Спестяванията в българските банки са рекордно високи - над 40 млрд. лева, че дори са необясними за специалистите. Как така и от къде те постоянно нарастват?!. Лихвените проценти са рекордно ниски, близо до нулата и дори отрицателни по депозитите в Европейската централна банка. Тези благоприятни условия дават силни стимули на финансовия сектор да търси инвестиции в реалната икономика, за да получи доходност - така че при наличие на добри проекти пари ще може да се осигурят, още повече при активност на общината. Да не стане така, че както при безвъзмездното финансиране да „проспим" първоначалния период на възможности.
И БСП, и ГЕРБ, и други стари кандидати за властта и на тези избори обаче пак са се вторачили в готовите пари. Те не виждат, че европейските фондове имат своя край и тези готови пари за харчене започват да привършват. В същото време финансовите задълженията на Сливенската община растат и вече достигат големи размери. Задължения, които трудно ще се връщат и които ще тежат в новите реалности. Необходима е промяна не само на личността, която управлява общината, но и на цялата управленска платформа, която се основава на разпределение на готов ресурс.
В заключение - „Единни за Сливен", кандидатът за кмет Мартин Славов и кандидатите за общински съветници са единствените, които предлагат това в План за Сливен. Наясно сме, че ще е много трудно и ще коства много усилия, но е крайно време да се случи. Защото, ако промяната не започне в този мандат, в другия ще бъде много късно.
* Николай Енчев е финансист с дългогодишен опит в банковата сфера. Завършил е Стопанска академия"Димитър Ценов" гр.Свищов, специалност „Счетоводство и контрол". Притежава професионален сертификати по „Маркетинг и мениджмънт" от Международен банков институт към БНБ ,UK Department for International Development и Institute of Financial Services - London.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!