todorov
todorov / dariknews.archive
Като много амбициозен проект определи предстоящото мащабно представяне в Плевен на операта „Набуко“ от Джузепе Верди Найден Тодоров, който е директор на Софийска филхармония и който ще дирижира Плевенска филхармония този понеделник.
Идеята за закриването на творческия сезон на филхармониците с "Набуко" е на директора на Плевенска филхармония Любомир Дяковски. В тази връзка маестро Найден Тодоров каза:

„Това е един много амбициозен проект и е резултат от факта, че в Плевен има смели хора. За мен хората основно са два вида – такива, които си знаят правилата и си работят по тях. Има и такива, които не се подчиняват на правилата на живота, а ги създават и когато се появи някой такъв, започва да става интересно“, каза диригентът.
Според него, ако човек не се бори със статуквото и не се бори за идеите си и за промяна, никога нищо не се случва. Така, обикновено големите открития в историята на човечеството се осъществяват, когато човек е все още надъхан и се бори със статуквото.

„Когато вече човек се умори и реши, че ще спазва правилата, тогава вече се живее спокойно и дори скучно и в една такава ситуация не би имало „Набуко“ в Плевен. Явно в Плевен има един директор, който не се интересува от статуквото и след „Тоска“ сега дойдох отново по негова покана, и съм изключително щастлив“, сподели Найден Тодоров.

todorov
dariknews.archive

Той обясни, че операта „Набуко“ има особено място в неговия живот, след като за пръв път е дирижирал операта на Джузепе Верди пред 10 000-на публика близо до Щутгарт – Германия, на място, където Адолф Хитлер е изнасял речите си.
„За мен беше много забавно да правим най-еврейската опера на Верди, на място, което е строено за речите на Хитлер“, каза Найден Тодоров.
Маестрото разкри и някои детайли, които отличават „Набуко“ от другите опери на Верди:

Според него, „Набуко“ е една от най-популярните опери на Верди и в нея има нещо много нетрадиционно – главната роля не се изпълнява от тенора, а от баритон. Той направи съпоставка с „Риголето“, където главната роля се изпълнява също от баритон, но там най-красивите арии все пак са в партията на тенора като „Ла донна е мобиле“ например.
В „Набуко“ нещата стоят по различен начин и е дадена една много добра възможност за изява на баритона.

„Имаме една  опера с много красива музика и с най-популярния хор, писан някога, някъде“, каза Найден Тодоров и уточни, че това не е просто Хор на евреите, а е Хор на поробените евреи. Той направи аналогия с отминали времена у нас, когато за него това е бил „Хорът на поробената култура“.

Връщайки се към това, което се случва в музикалния живот в Плевен, маестро Тодоров каза:
„В този момент това, което става в Плевен не е символ на поробена култура, а е символ по-скоро на развитие на културата, защото това, което виждам да се случва в последните години и в Плевен е едно обратно събуждане“.

Найден Тодоров добави и впечатленията си от обиколките на Плевенска филхармония с двете съвместни продукции с Люси Дяковска – „Вечери на мюзикъла“ и новата „Разходка по Бродуей“. Той дори не скри желанието си за съвместна работа на Софийска филхармония и Люси Дяковска.

Найден Тодоров коментира предимствата, както и някои недостатъци на откритата сцена:

Според него откритата сцена е за хората, които искат да преживеят удоволствието от музиката, а не да я анализират.
„Това е друга емоция и няма нищо общо с концентрацията в музиката, когато влезем в зала. Концентрацията е за музикантите, но не и за публиката. Винаги съм твърдял, че музиката има две основни свойства. Едното е да ни кара да мислим, да се развиваме или да развиваме хората около нас – да ни предизвиква към някакво развитие.
Другото свойство на музиката, което е най-добре изразено на концертите на открито е, да ни накара просто да се почувстваме по-добре. Изобщо, този вид спектакли на открито са онова, което ни помага да оцелеем вътрешно в днешния живот“, каза Найден Тодоров.

Около 200 изпълнители и технически персонал ще участват в осъществяването на суперпродукцията на операта на Джузепе Верди „Набуко“, която ще бъде поставена на 10 юли на сцената на Летния театър в парк „Кайлъка“ в Плевен.

Солисти ще бъдат едни от най-добрите изпълнители на главните роли в операта на Верди "Набуко" като Йорданка Дерилова, която пее едни от най-трудните сопранови роли. Носителка на много престижни международни награди и Александър Крунев/в ролята на Набуко/ – един от най-активните баритони в България.
В ролята на главния жрец Захария е басът Ивайло Джуров, който миналата година участва в "Реквием" на Моцарт с Плевенска филхармония, а в ролята на Фенена, публиката ще се наслади на мекия и топъл мецосопран, Елена Чавдарова.

Внушителното присъствие на хора в операта "Набуко"  ще се осъществи от изпълнителите от Общински хор "Гена Димитрова" с диригент Анелия Дечева и хорът на Държавна опера - Русе, като броят им ще надхвърли 80.