Община Кюстендил публикува на сайта си за публично обсъждане Проект за изменение и допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Кюстендил и мотивите към него .
Заинтересованите страни могат да подават писмени становища, мнения и предложения в деловодството на общината в срок от 14 дни, от публикуването му.
С измененията в Закона за местните данъци и такси е приета нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леки автомобили и товарните автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, а именно данъкът да се определя по формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен.
В закона се запазва принципът за определяне на по-високи ставки на данък за по-мощните автомобили, като се запазва правото на общинския съвет да определя размера на данъка в зависимост от мощността на автомобила. В Наредбата, в съответствие със закона са предложени шест диапазона на мощности на автомобили и е предложено запазване на досега действащите стойности на размера на данъка за всеки диапазон на мощност, като за двата нови диапазона, а именно над 150 kw до 245 kw и над 245 kw са предложени минималните размери определени по ЗМДТ.
Коефициентът за годината на производство на автомобила е диференциран по години, като е определен в Закона и общинският съвет не може да го променя, а е налице известна промяна спрямо действащите преди измененията на ЗМДТ коефициенти.
Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила, която е свързана с европейските стандарти за изгорели газове (познати още като Евро 1, 2, 3, 4, 5 и 6). Екологичният компонент осигурява облекчение за собствениците на автомобили, съответстващи на екологични стандарти „Евро 4” и по- 2 високи и утежнение за собствениците на автомобили, които не съответстват на екологична категория или съответстват на екологична категория по-ниска от „Евро 4”.
Във връзка с направените промени в ЗМДТ е предвидено облекчението за превозни средства с действащо катализаторно устройство да не се прилага. С тази норма се цели и предотвратяване на случаите, в които данъчно задължени лица посочват в данъчната декларация по чл. 54, ал. 4 от ЗМДТ, че техния автомобил притежава действащо катализаторно устройство, но в действителност катализаторът е отстранен.
Като положителен ефект за собствениците на моторни превозни средства е предвидено да не се прилага лимитиращата граница от 74 kw за ползване на данъчни облекчения за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, като с коефициента за екологична категория се дава възможност за ползване на данъчно облекчение за всички автомобили с категория равна на или по-висока от „Евро 4”, независимо от мощността им. По този начин всички собственици на моторни превозни средства ще имат възможност да ползват данъчни преференции, в случай че притежават моторни превозни средства отговарящи на по-високи екологични стандарти.
Променено е и данъчното облекчение за мотоциклети и мотопеди с мощност на двигателя до 74 kw включително, като данъчното облекчение за екологична категория „Евро 4” е 20 на сто, а за по-високите екологични категории – 60 на сто. Корекция е предвидена и в данъчното облекчение на автобусите, товарните автомобили над 3,5 тона, влекачите за ремарке и седловите влекачи, като за тези съответстващи на категория „Евро 4” данъчното облекчение е 20 на сто, а за по-високите екологични категории – 50 на сто. Относно облагаемата товароносимост на товарните автомобили с технически допустима максимална маса над 3,5 тона, но не повече от 12 тона, вместо на всеки започнат тон, същата ще се изчислява на всеки започнати 750 кг.
По отношение на данък върху недвижимите имоти се предвижда да не се прилага данъчното облекчение за основното жилище и данъкът върху недвижимите имоти да се определя в пълен размер за всички жилища на данъчно задълженото лице, когато повече от едно жилище е декларирано като основно, като по този начин се намалява възможността за злоупотреби и отклонение от данъчното облагане.
Предвидените промени в Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Кюстендил са изцяло съобразени с направените изменения в ЗМДТ. Финансови и други средства, няма бъдат необходими за прилагането на новата уредба.
Очакват се допълнителни приходи от предлаганата промяна, с оглед приетата нова концепция за определяне на данък върху превозните средства и отпадането на част от данъчните облекчения.
В чл. 41: а) алинея 1 се изменя така: „(1) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента – имуществен и екологичен и се определя по следната формула: ГДПС = ИмК х ЕК, където:
ГДПС е годишния размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;
ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;
ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2 1.
Имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила по следната формула: ИмК = Ckw X Кгп, където:
Ckw е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя и размера на данъка, както следва: а) до 55 kw включително – 0,44 лв. за 1 kw; б) над 55 kw до 74 kw включително – 0,60 лв. за 1 kw; в) над 74 kw до 110 kw включително – 1,21 лв. за 1 kw; г) над 110 kw до 150 kw включително – 1,35 лв. за 1 kw; д) над 150 kw до 245 kw включително – 1,60 лв. за 1 kw; е) над 245 kw – 2,10 kw за 1 kw;
Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери: Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство. Коефициент:
Над 20 години-1.1
Над 15 до 20 години включително- 1.0
Над 10 до 15 години включително-1.3
Над 5 до 10 години включително – 1.5
До 5 години включително- 2.3
Екологичният компонент се определя в зависимост от екологичната категория, както следва:
Без екологична категория, с екологична категория „Евро 1” и „Евро 2”- 1.10
„Евро 3”- 1.0
„Евро 4”- 0.80
„Евро 5”- 0.60
„Евро 6” и „EEV- 0,40
Заинтересованите страни могат да подават писмени становища, мнения и предложения в деловодството на общината в срок от 14 дни, от публикуването му.
С измененията в Закона за местните данъци и такси е приета нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леки автомобили и товарните автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, а именно данъкът да се определя по формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен.
В закона се запазва принципът за определяне на по-високи ставки на данък за по-мощните автомобили, като се запазва правото на общинския съвет да определя размера на данъка в зависимост от мощността на автомобила. В Наредбата, в съответствие със закона са предложени шест диапазона на мощности на автомобили и е предложено запазване на досега действащите стойности на размера на данъка за всеки диапазон на мощност, като за двата нови диапазона, а именно над 150 kw до 245 kw и над 245 kw са предложени минималните размери определени по ЗМДТ.
Коефициентът за годината на производство на автомобила е диференциран по години, като е определен в Закона и общинският съвет не може да го променя, а е налице известна промяна спрямо действащите преди измененията на ЗМДТ коефициенти.
Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила, която е свързана с европейските стандарти за изгорели газове (познати още като Евро 1, 2, 3, 4, 5 и 6). Екологичният компонент осигурява облекчение за собствениците на автомобили, съответстващи на екологични стандарти „Евро 4” и по- 2 високи и утежнение за собствениците на автомобили, които не съответстват на екологична категория или съответстват на екологична категория по-ниска от „Евро 4”.
Във връзка с направените промени в ЗМДТ е предвидено облекчението за превозни средства с действащо катализаторно устройство да не се прилага. С тази норма се цели и предотвратяване на случаите, в които данъчно задължени лица посочват в данъчната декларация по чл. 54, ал. 4 от ЗМДТ, че техния автомобил притежава действащо катализаторно устройство, но в действителност катализаторът е отстранен.
Като положителен ефект за собствениците на моторни превозни средства е предвидено да не се прилага лимитиращата граница от 74 kw за ползване на данъчни облекчения за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, като с коефициента за екологична категория се дава възможност за ползване на данъчно облекчение за всички автомобили с категория равна на или по-висока от „Евро 4”, независимо от мощността им. По този начин всички собственици на моторни превозни средства ще имат възможност да ползват данъчни преференции, в случай че притежават моторни превозни средства отговарящи на по-високи екологични стандарти.
Променено е и данъчното облекчение за мотоциклети и мотопеди с мощност на двигателя до 74 kw включително, като данъчното облекчение за екологична категория „Евро 4” е 20 на сто, а за по-високите екологични категории – 60 на сто. Корекция е предвидена и в данъчното облекчение на автобусите, товарните автомобили над 3,5 тона, влекачите за ремарке и седловите влекачи, като за тези съответстващи на категория „Евро 4” данъчното облекчение е 20 на сто, а за по-високите екологични категории – 50 на сто. Относно облагаемата товароносимост на товарните автомобили с технически допустима максимална маса над 3,5 тона, но не повече от 12 тона, вместо на всеки започнат тон, същата ще се изчислява на всеки започнати 750 кг.
По отношение на данък върху недвижимите имоти се предвижда да не се прилага данъчното облекчение за основното жилище и данъкът върху недвижимите имоти да се определя в пълен размер за всички жилища на данъчно задълженото лице, когато повече от едно жилище е декларирано като основно, като по този начин се намалява възможността за злоупотреби и отклонение от данъчното облагане.
Предвидените промени в Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Кюстендил са изцяло съобразени с направените изменения в ЗМДТ. Финансови и други средства, няма бъдат необходими за прилагането на новата уредба.
Очакват се допълнителни приходи от предлаганата промяна, с оглед приетата нова концепция за определяне на данък върху превозните средства и отпадането на част от данъчните облекчения.
В чл. 41: а) алинея 1 се изменя така: „(1) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента – имуществен и екологичен и се определя по следната формула: ГДПС = ИмК х ЕК, където:
ГДПС е годишния размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;
ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;
ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2 1.
Имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила по следната формула: ИмК = Ckw X Кгп, където:
Ckw е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя и размера на данъка, както следва: а) до 55 kw включително – 0,44 лв. за 1 kw; б) над 55 kw до 74 kw включително – 0,60 лв. за 1 kw; в) над 74 kw до 110 kw включително – 1,21 лв. за 1 kw; г) над 110 kw до 150 kw включително – 1,35 лв. за 1 kw; д) над 150 kw до 245 kw включително – 1,60 лв. за 1 kw; е) над 245 kw – 2,10 kw за 1 kw;
Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери: Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство. Коефициент:
Над 20 години-1.1
Над 15 до 20 години включително- 1.0
Над 10 до 15 години включително-1.3
Над 5 до 10 години включително – 1.5
До 5 години включително- 2.3
Екологичният компонент се определя в зависимост от екологичната категория, както следва:
Без екологична категория, с екологична категория „Евро 1” и „Евро 2”- 1.10
„Евро 3”- 1.0
„Евро 4”- 0.80
„Евро 5”- 0.60
„Евро 6” и „EEV- 0,40