Одитният доклад на Сметната палта за възникването и управлението на общинския дълг на община Кюстендил, за периода 01.01.2012 г.- 30.09.2013 г., е изпратен в прокуратурата. На две от 35- те страници има гриф- „Изпратено на прокуратурата".
В първия случай, Сметната палата казва: „ Значителна част от средствата по поетия дълг са депозирани в депозитни сметки на общината, с което на са спазени определените законовите изисквания - временно свободните постъпления могат да бъдат инвестирани само в български и общински ценни книжа. Спазени са договорените клаузи при обслужване на общинския дълг. Източниците за обслужване на общинския дълг са в съответствие със законовите изисквания".
Второто нарушение е в частта- Контрол: „Съгласно т. 8.15 на решения на Общинския съвет относно поемане на дългосрочен дълг, „кметът на общината определя комисия, която да следи за целевото разходване на средствата от заема. Правата и задълженията на комисията при нецелево разходване на средствата се уреждат с правилник, приет от общинския съвет, след обявяване на заема за сключен".
Към 30.09.2013 г. не е създадена комисия за осъществяване на контрол върху целевото изразходване на средства от облигационния заем.
По време на одита с докладна записка от кмета на общината е направено предложение до Общинския съвет Кюстендил за приемане на Правилник за правата и задълженията на комисията за целевото разходване на средствата от облигационния заем. Предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на разход във връзка с облигационния заем е осъществяван от финансовия контрольор след 09.07.2013 г."
В много от случаите Сметната палата определя действията на Община Кюстендил като законосъобразни.
Ето и пълният текст на глава IV:
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
„Вътрешните актове, регламентиращи процеса по възникване и управление на общинския дълг не са актуализирани в съответствие с действащата през одитирания период правна уредба. Не е приета Наредба за условията и реда за провеждане на обсъждане на проекти, които предстои да бъдат финансирани чрез дългосрочен дълг и не е въведен риск-регистър. По време на одита вътрешните актове, касаещи процеса са приведени в съответствие с действащата законова уредба.
Към 01.01.2012 г. размерът на общинския дълг е 15 365 632 лв., формиран от емисия на общински ценни книжа - 12 712 895 лв. и Задължения по договор с гарантиран резултат (ЕСКО договор) - 2 652 737 лв. През одитирания период са сключени два договора за кредит с ФЛАГ ЕАД. Общинският дълг към 31.12.2012 г. е в размер на 15 227 394 лв., а към 30.09.2013 г. - 14 785 820 лв.
Управленските решения и действия при поемане на общинския дълг чрез договори за кредит от фонд ФЛАГ са законосъобразни. Не е спазено определеното от общинския съвет с решението за приемане на бюджета на общината за 2013 г. ограничение за поемане на нов общински дълг.
Средствата от общинските заеми са усвоени в предвидените срокове, съгласно договорените клаузи.
Въз основа на взето решение през 2011 г.е сключен Договор за инвестиционно посредничество при пласиране на емисия облигации размер на 6 500 000 евро (левова равностойност 12 707 500 лв.) и срок на облигационния заем - 10 години. Набраните средства от емисията следва за бъдат използвани за финансиране на проект за създаване на регионален здравен център за профилактика, долекуване, продължително лечение и рехабилитация, оборудване със специализирана апаратура, обучение на персонала и маркетинг на комплекса.
Управленските решения за депозиране на значителна част от средства по поетия дълг в депозитни сметки на общината не съответстват на законовите изисквания. Предприети са действия за осигуряване на контрол при изразходване на средствата от облигационния заем.
Изборът на процедура чрез договаряне без обявление на посоченото от възложителя правно основание е законосъобразен.
Управленските решения и действия, свързани с изразходването по предназначение на средствата от сключения договор за кредит с ФЛАГ ЕАД са законосъобразни.
Взетите управленските решения, свързани с обслужването, отчитането и докладването на общинския дълг са в съответствие с законовите изисквания.
Изготвен е от кмета на общината годишен отчет за състоянието на общинския дълг, които е приет от общинския съвет и е изпратен в законоустановения срок на МФ, с копие до Сметната палата.
Информация в ЦРОД, се подава от главен експерт „Бюджет и финанси", съгласно разписани задължения в длъжностната му характеристика.
Управленските решения, свързани със съставянето и приемането на годишен отчет за състоянието на общинския дълг и воденето на Регистър на общинския дълг са в съответствие със законовите изисквания.
Към 31.12.2012 г. и към 30.09.2013 г. са установени несъответствия между данните в счетоводния регистър на общината и подадената информация в ЦРОД.
Въведените контролни дейности, свързани с осъществяването на предварителен контрол и система за двоен подпис са изпълнявани последователно и непрекъснато през одитирания период.
Не е въведена контролна дейност за съответствието между данните в счетоводния регистър на общината и предоставената информация за дълга в ЦРОД.