Вълната от „промоции” е параван за скрито поскъпване
Вълната от „промоции” е параван за скрито поскъпване / netinfo

Стоян Колев е роден на 1 юли 1972 година. в Айтос. Завършил е Софийски университет „Свети Климент Охридски", специалност „Ортодоксална теология" и втора специалност „Педагогика".

Президент е на „Стоян Колев трейдинг",  създател и собственик на  търговска верига „Перла", която има обекти в Айтос, Бургас, Карнобат и Слънчев бряг.

Стоян Колев притежава и хлебозавода в град Айтос.

Вижте интервюто с него, на тема „Криза, промоции и български търговски вериги":

Г-н Колев какви са измеренията на кризата в Бургас и региона във Вашия бранш?

Измеренията на кризата са няколко, първо тя промени начина на живот на хората, второ промени начина на мислене на хората. Практически беше преустановено пилеенето на финансови ресурси, а потребителите започнаха да ограничават разходите си до някакви разумни граници.

Вие работите в условията на една много жестока конкуренция в един стесняващ се пазар с дъмпингови цени, борите се за всеки клиент. Как става формирането на цената при тази ситуация, какви са надценките при вас, за да постигнете все пак  някаква печалба?

Искам много ясно да подчертая, че никоя търговска верига, никой супермаркет не притежава машина за производство на пари или монетен двор, т.е цялата печалба, всички разходи се покриват от едно и също - от надценката. Всички разчитат на фактора „надценка" и когато някой търговец започне да прави дъмпинг, фактически той реализира на пазара някаква  стока на цената, на която тя е била доставена или дори под нея. Тогава надценката просто се калкулира  в цената на други стоки и продукти, най-често това скрито за клиентите прехвърляне е насочено към по-скъпите продукти, към по-луксозните продукти. Тогава надценката се увеличава с десетки проценти.

Ето и една илюстрация. Какво бихме казали за една стока, на която дадена търговска верига би могла да направи 50% (намаление)? Нима всичката стока, която се продава вътре, е с 50 и 60% надценка? Т.е. ако едно нещо бъде купено от производител или доставчик за 1 лев, значи ли, че  ни го продават за 2 лева?

Тези отстъпки сами разбираме и сами виждаме, че на първо място не отразяват истинската цена на стоката и съответно водят до много по-голяма надценка и до много по-голямо поскъпване  на останалите продукти.

След една, две, три или четири години, след време в зависимост от степента на отрезвяване на клиентите, хората ще осъзнаят, , че няма търговска верига, която печата пари, за да ги подарява на клиентите. Колкото по-бързо потребителите осъзнаят това, толкова по-бързо ще разберат, че влизайки в определен вид магазини със сензационни отстъпки, те си купуват изкуствено оскъпени продукти и губят своите пари. А подобни търговци просто ще загубят платежоспособните си клиенти, заради тези дъмпингови трикове, които в крайна сметка не са почтенна търговия, а търгашество, което е опасно най-малкото за здравето на хората.

Означава ли това, че купувайки стока с изкуствено занижена цена, клиентът всъщност губи?

На всеки трябва да е ясно, че когато се купуват продукти  с изкуствено намалена  цена, това оскъпява останалите стоки. И съответно, когато ние се грижим за здравето на нашите деца, когато се грижим за собственото си здраве и когато избираме по-качествени и по-луксозни продукти, тогава  ние отиваме в подобни търговски обекти и сме принудени да платим тази по-голяма надценка,  т.е. да дадем повече пари за даден продукт, за да може евтините асортименти от типа на  маргарин, захар и други, да станат част от безумни промоции в рамките на 50%, 60% , дори 70% намаление.

Всички ние сме свидетели на неустоими оферти от рода на „кисело мляко на цена  от 8 стотинки". Искам да споделя с вас като дългогодишен представител на този бранш,  че дори закупуването на 1 млн. кофички от предприятие производител на такива изделия, с всичките отстъпки за количество, пак ще формира единична цена на пластмасовата опаковка около 7 стотинки, т.е „щедрите" търговци ви продават мляко за 1 стотинка. На вас оставам да разсъждавате относно качеството на този млечен продукт. Аз никога не бих позволил на моите деца да консумират такава храна, аз никога не бих допуснал клиенти на магазините „Перла" да ядат такова мляко.

Вие сте твърд в позицията си, че вашите клиенти не купуват опаковката, а купуват съдържанието, това означава ли, че вие залагате основно на качество колкото и непечеливша стратегия да е това в момента?

В търговията, както и във всеки нормален бизнес, на първо място стоят моралните норми, върху които се гради концепцията за печалба. В нашата фирма ние се стремим лично да дегустираме предлаганите от фирмите продукти за да подберем най-доброто съотношение между качество и цена за нашите клиенти. Не можем да си позволим предлагането на некачествени или нездравословни продукти. При нас нещата се гледат в дългосрочена перспектива, защото като търговци ние не просто продаваме стоки на нашите съграждани, а и самите ние сме потребители на тези стоки.