Психолози от Бургас са се заели да преборят депресията на работното място, която най-често засяга комуникиращите с много хора. Професионалното „прегаряне" или синдромът Бърнаут не е за подценяване, защото води до намаляване на работоспособността, отчуждаване и не последно място депресия. В последните години той става като социален вирус. Причината - общуването със „заболели" влияе на цялостния работен климат.
„Все по-често срещаме „заболели" от Бърнаут на работно си място, в болницата, в магазина, в институции и на други места. Клиничната картина на пострадалите от синдрома преминава през няколко етапа. Започва с губене на енергия и ентусиазъм в работата, преминава през умора, апатия, черногледство и достига сериозни и необратими болести - физически заболявания, тежки форми на депресия, алкохолизъм, крайни форми на изолация", коментира психологът Кристина Георгиева. В момента тя и нейният екип провеждат обучения сред служители в Бургас, чиято цел е излизане от коловоза на професионалното „прегаряне".
Към обученията има необикновено голям интерес. Вече са сформирани групи с работници от различни фирми в областта. Често работодатели се обръщат към екипа на Кристина Георгиева, като по тяхно желание психолозите отиват на място или правят групите извън организацията.
Според специалистите най-усърдните работници са най-податливи на синдрома Бърнаут. „Тази форма на работен стрес се отключва често при усърдните, отдадени на работата служители, влагащите много в това, което вършат. Бърнаутът е състояние на депресия, но породена от работна среда. Той е следствие от изгорели надежди и неслучили се очаквания в работата", допълва още Кристина Георгиева.
За превенцията на бърнаута е от значение предварителната информацията за проблема и неговото осъзнаване. „Лечението е трудно, но не невъзможно", твърди Кристина Георгиева. Специалистите съветват работодателите да провеждат периодични мероприятия, свързани с превенция на синдрома сред своите служители. Това ще доведе до подобряване на микроклимата в екипа, ще допринесе за преодоляване на налични конфликти, и ще повиши позитивната нагласа и качеството на работа.