Толкова хубави приказки се изприказваха за автомагистрала „Черно море". По време на международната конференция, посветена на магистралния пръстен, който трябва да обхване всички страни около стария Евксински понт, летяха презентации, доклади, анализи и хипотези.
Като махнем настрани бодряческите заглавия във възторжените медии от типа на „Китайци строят магистралата" и клишираните лозунги за устойчиво развитие на региона, какво остава?
В момента има три работни идеи за трасето, по което да минава магистралата. Между другото всички мултимедийни презентации, които илюстрираха идеята, показваха най-различни локации, което предизвика объркване.
Оказа се, че има вече една идея маршрутът да минава по коридор 9, т.е по пътя Свиленград-Русе, предложение, което се приема с възторг от определена част от българските общини и от точно определена партия, която има силни позиции в тези общини.
Капацитети в сферата на транспорта обаче смятат, че това би било икономически неизгодно. Втората опция е да магистралата да препокрие сегашния път I-9 „Бургас-Варна". Тук всички черноморски кметове дават мило и драго това да се случи. А третият вариант е да е близо до морето, но не съвсем. Като нищо може да изникне и нов вариант, ако г-н Николай Бареков има вдъхновение и по този казус.
Между другото министър Десислава Терзиева бодро обясни, че към настоящия момент не се знае нито колко ще струва магистралата, нито от къде ще минава и нито кой ще я финансира.
Един от докладчиците плахо спомена като инвеститор националния бюджет, но това изречение кой знае защо предизвика кикот сред аудиторията. Всъщност всеки знае защо.
Оказа се, че преди време предходното правителство се е опитало да изкуши катарски инвестиционен фонд да прелее част от своите милиардни доларови активи за строителството на магистралата, но не се получило.
Същата примамлива оферта била отправена наскоро и към азърбейджанска инфраструктурна компания, която между другото в момента строи част от магистралната мрежа на Сърбия.
Любезната ни покана обаче любезно била отклонена и възниква въпрос „Защо"
Просто въпрос с много прост отговор.
Към този етап единственото сигурно нещо, което се знае за автомагистрала „Черно море" е това, че тя ще се строи неизвестно кога, неизвестно къде, неизвестно от кого и с неизвестно какви пари.
На всичкото отгоре така и не е ясно платен ли ще бъде достъпът до нея или свободен. Ако ще я строи чуждестранен инвестиционен фонд, е повече от ясно, че „тол таксите" са ни в кърпа вързани, т.е плащаш и пътуваш, не плащаш, не пътуваш.Ако ще я изграждаме с наши средства, не се вижда кога ще ги генерираме.
Но това което е най-обезкуражаващо е признанието на министър Терзиева за липсата на готов проект за транспортното съоръжение, от което се чака да свърже Северна и Южна България.
Е, съгласете се, че нито катарците, нито азърбейджанците, нито китайците биха дали пари за нещо, което е все още нищо.
Така че би било хубаво да не вярвате на новинарските заглавия от типа на „Катарци или китайци строят магистрала", защото това е по-скоро неистина. Е, може и да се случи някога, но не сега.
А ако има нещо безспорно, това е фактът, че автомагистрала „Черно море" е нужна на българската икономика.
Защо пиша всичко това ли? Защото през уикенда ще пътувам от Бургас към северна България и се размечтах това да беше възможно да се случи по магистрала.