Общо събрание вместо референдум за разкопките иска кметът Камбитов

/ Община Благоевград
Общо събрание на благоевградската общественост вместо референдум за съдбата на археологическите разкопки край село Покровник. Това предложение направи кметът Атанас Камбитов на състоялото се снощи обществено обсъждане, свързано с разкритото древно селище Скаптопара и изграждането на трасето на автомагистрала "Струма". 

Не се извършват строителни работи на АМ „Струма“ в участъка край Покровник

Според градоначалника, референдумът ще струва между 100 000 и 120 000 лева на общинската хазна, а общото събрание ще събере различните позиции на хората и ще даде решение на казуса.

Предложението за референдум вече е внесено от общинския съветник Илко Стоянов. Камбитов обаче смята, че недвижимите и движими археологически ценности имат статут на културни ценности с категория на национално значение.

4,5 млн. евро ще струва изместването на трасето на АМ "Струма", пресметнаха от Инициативния комитет

Формулираното предложение на съветника Илко Стоянов изземва компетентността на централната власт и един референдум ще доведе до нарушение на Закона за местното самоуправление. 

Снощи градоначалникът представи вариантите за съдбата на археологическите находки и магистралата. Първият от вариантите касае запазване на находките на място и спиране на строежа на АМ „Струма“. 

Община Благоевград защити археологическите находки

Вторият е за оставяне на находките на мястото, където са открити и заобикаляне на трасето на магистралата. В тази връзка кметът поясни, че според анализи на АПИ, това ще струва около 43 млн. лева. 

„Много е важно да отбележим, че втория вариант ще доведе до забавяне на строителството на АМ „Струма“. Мнението, изразено от министъра на регионалното развитие и благоустройство е Николай Нанков е, че при този вариант ще има забавяне с около 4 години. В тази ситуация има вероятност да бъдем лишени от финансиране по Оперативната програма“, коментира кметът Камбитов.

Той поясни, че за ново трасе е необходим нов ОВОС, нова оценка за съответствие, нови парцеларни планове, обявления, отчуждителни мероприятия, обжалване, обезщетения. „Моят най-голям страх е, че това може да доведе до пренасочване на финансирането към други инфраструктурни проекти“, коментира още кметът.

Третият вариант предвижда преместване на находките в горната част на археологическия терен, там, където археолозите смятат, че са най-ценните артефакти и и социализиране на целия археологически обект.

С колко ще се забави строежът на „Струма“, ако преместят трасето заради античния град?

 „Трябва да намерим най-разумното решение. Миналото е от много важно, но и бъдещето е от изключително значение. Смятам, че около тази теза сме обединени всички. Трябва да търсим едно градивно и конструктивно решение, най-доброто за Благоевград“, заяви той.

Според него провеждането на Общо събрание е по-добрият вариант от референдум, тъй като решенията не са от компетенцията на местните власти. „Отново ще има гласуване  в урни. Не е въпросът да се запазят ли археологическите разкопки, а как. Чрез Общото събрание ще добием най-ясна представа за позицията на хората“, заяви още той.

Магистрала „Струма” погребва наново античното селище Скаптопара (СНИМКИ)

На срещата присъства  и доц. Здравко Димитров, ръководител на екипа по разкопките, който изрази мнение, че най-доброто решение е изместване на значимите археологически находки и продължаване на строителството на АМ „Струма“ .

Активно участие взеха и представители на бизнеса, които се обявиха за запазване на находките, с вариант тяхното изместване, и продължаването на строителството на „АМ Струма“.  

Голяма част от присъстващите на срещата се обединиха около факта, че откритите находки край с. Покровник, биха били атракция за туристите от цял свят, единствено, ако има изградена подходяща инфраструктура като АМ „Струма“.

Искат референдум да реши съдбата на римския град край Покровник

Представителите на Инициативния комитет обаче са категорични, че запазването на находките на същото мясото, на което са открити, няма да оскъпи толкова много магистралата, нито ще доведе до фатално забавяне на строителството.